"Тези в Tesla знаят ли нещо, дето ние не го знаем?"
От Мартин ХаджистойковМного неща се случват около Tesla Motors в иначе отпускарския август. Две от предизвикващите най-много интерес: по-високи цени на пакетите и опциите от 1 август и официалната доставка на първия европейски Model S в норвежката столица Осло на 7 август. Еуфорията около супер електрическия седан е невероятна и като че ли дори нарастващите цени не могат да я "усмирят". И всичко това на фона на постоянните намаления в цените на повечето електромобили, които се предлагат в момента на пазара...
Още не става дума за нашия пазар, където очакваме скоро да стартират продажбите на Renault Twizy и Kangoo Z.E. и ще трябват предложения, за да се стигне до ценова война в полза на клиента. Със сигурност ще дойде и при нас, но вече се вихри в различни държави по света. Най-вече в щатите, разбира се, където лизинговите преложения за електромобили стават все по-атрактивни.
По-рано тази година Nissan свали цената на LEAF с €3,000, а другите автопроизводители на закъсняха с "корекциите". Поевтиняха Honda Fit EV, Toyota RAV 4 EV и Ford Focus Electric. Най-пресните намаления са в лизинговата вноска за електрическия Smart, която падна до $139/месец, а само преди дни Chevrolet намали цената на Volt с цели пет хиляди долара!
"Тези в Tesla знаят ли нещо, дето ние не го знаем?"
Твърде вероятно е всички да си задават точно този въпрос, защото явно им се налага да свалят цените, а в Tesla Motors правят точно обратното – качват ги. Става дума за промяна в цените на опциите и пакетите на Tesla Model S от 1 август, която разстрои мнозина и провокира две вече доста набъбнали теми, едната във форума на Tesla Motors, а другата в teslamotorsclub.com. Общо взето както винаги има два лагера: едни недоволстват от това, че трябва да платят (някои до $12,000 повече) за наскоро поръчаните си електромобили, а други не смятат "$8k горница за нещо кой знае какво при $100k кола".
Обикновено всеки си е прав за себе си и защитава позицията си, но как наистина Tesla си позволява да вдига цените, когато всички останали ги свалят? Ето нещо, което донякъде обяснява нещата:
Нямам Porsche 911. Никога не съм карал дори такова. Естествено, на всички ни е ясно, че е супер кола. Каквото и да си говорим, повече от ясно е също и че тези думи отгоре са доста обезпокоителни за Porsche. Наред с последните данни, според които Model S продължава да се продава повече от големите германски лимузини... Това, което става сега е, че след много дълго време се появи "нещо", което много бързо се вклини в отдавна стройните челни германски редици.
Под снимката за първия доставен европейски Model S на фейсбук страницата на eCars.bg се позаформиха коментари. Един от тях е, че "българите, които могат да си позволят Model S, обикновено залагат на по-мутренски марки". Интересното е, че наскоро попаднах на информация за клиентите на Tesla. Повечето са заможни, естествено, това не е изненадващо. Но са и такива, слезли от топ коли на марки с установени имена, за да се качат на "новото удоволствие". Сигурно много им е харесало, за да се метнат на непознатия електромобил. Още не съм карал Model S, но по всичко личи, че краде много лесно иначе закоравели фенове на други марки.
Колко по-скъп става Model S?
Явно достатъчно, че темата в teslamotorsclub да започва със сравнение между Model S и BMW M5 (не i5, за съжаление). Има ги дежурните "за тия 10-15 хиляди горница ще сипвам бензин до края на света, че и сервизното обслужване ще си покривам". Но понеже не искам и аз да я въртя тази плоча, че мелодията е здраво втръснала, вероятно ще ти е по-полезно да научиш за самите цени, вместо за чесането на езици:
Искаш панорамен покрив. ОК, но сега опцията вече стува $2,500. Беше $1,500. В Германия пък се предлага за €1,550?!? Иди разбери...
Сензори за паркиране? Няма проблем – $500... след като си поръчаш Tech пакета за $3,500, обаче... За Европа още по-скъпо – €3,900!
Пакет за студа? Разбира се, приготви си €1,500 за отопление на задните седалки, пръскалките за предното стъкло и още 1-2 стоплящи неща ;).
Ето ти направо линк към германската страница с опции за Model S (хм, на заигравка го ударих вече, а си карам старата германска лимузина и аз още, ама от малко самоирония не боли, нали? ).
Какво става в резултат?
Има не малко разочаровани, това е видно от форумите. Но акциите на Tesla продължават да се качват. Ако по-рано през годината $94 за брой изглеждаше фантастично, какво ще кажеш за новия пик от $150 тези дни? Супер, остава само да внимават, че отвисоко се пада лошо и боли. Надявам се да го карат все така успешно, да увеличават печалбите си, да имат щастливи клиенти и да продължават да променят света.
И нещо за финал
Няма да са малко хората, дето няма да могат да си позволят Model S. Затова новината, че по-евтината и по-масова електро кола на Tesla ще има 300 км пробег и ще е вероятно на половин цена ни идва много добре. Докато се появи, разбира, конкуренцията при електромобилите вече ще е доста силна, така че ще имаме избор. И твоят eCars.bg екип ще ти помага да го направиш, за да си щастлив/а със своя електромобил, какъвто и да е той .
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.