Безплатно срещу платено зареждане на електромобили – 1:0?
От Мартин ХаджистойковТо като е безплатно зареждането кой няма да го харесва. Колко ще изкара така е друг въпрос. Засега най-добрият модел за платено зареждане май още не е изнамерен и безплатното запълва идеално празнината...
Цялата работа тръгна от Tesla Motors, макар че Nissan започна по-рано, но за това почти не се разбра. У нас няма как, че още нямаме LEAF, но в Англия, например, Nissan предложи безплатно бъзро зареждане, ако минеш през оторизиран дилър. Никой не би тъпана, обаче, та остана някак незабелязано.
И тогава Елон Мъск рече "Ето ви безплатно супер бързо зареждане до живот за вашия Model S". И започнаха да монтират Supercharger станции из щатите, та дойдоха и в Европа. Вече има план за покритие, но до края на 2014-та Източна Европа не влиза в него (виж защо в предния линк) . Ще видим тази работа по време на eCarTec Мюнхен след 2 седмици...
Безплатно...
Има ли и други желаещи да подаряват зареждане? Има и още как – новият участник в тази схема е Renault, засега само във Франция, но как само! Тези дни компанията ни изненада с нова мрежа от 372 станции и общо 875 безплатни зарядни из цяла Франция. Какво ни грее това нас в България? Директно нищо, но като е направено там дали няма да натискаме да стане и тук? Те атрактивните неща бързо се разпространяват...
Изненадата е и в това, че са толкова много зарядните на Renault във Франция, че 95% от населението е на макс. 30 км от зарядна станция. Намират се в представителства и сервизи на марката и може да се зарежда само през деня, в работно време. Имаш един час безплатно, но с 22 кВ и 22 кВтч батерия и без грам ток да е пак ще я напълниш догоре в рамките на безплатното.
Единствената грижа е, че Renault избра Тип 3 конектор, вместо подкрепения от Еврокомисията Тип 2, което до голяма степен прави невъзможно зареждането на други електромобили в мрежата на Renault. А тя е по-скоро настроена като за ZOE, който може да се зарежда с до 43 кВтч AC, но зарядните са 22 кВ най-вероятно защото 43 кВ са доста по-скъпички.
Платеното зареждане понакуцва
На другия фронт скоро (миналата седмица) се случи ново сътресение – американската Ecotality фалира. С над $100 милиона правителствено финансиране, сигналът не е добър за останалите – сега много правителства може да преразгледат плановете си за финансиране на зарядна инфраструктура за електромобили. "Първо станциите или първо електромобилите" продължава прекалено дълго и картофът е все така горещ. Направиха се много станции, но няма достатъчно електромобили, а повечето се зареждат в домашни условия.
Да, общественото зареждане си го има, статистиката е обещаваща, но явно нещо куца, щом големи оператори фалират. Дали пък с тока (електромобилите) няма да минем на съвсем други методи на печелене? Ток за електромобили ще се продава и плаща, това е извън съмнение, само че сега ще има много конкуренция, а безплатното често е смазваща конкуренция.
Защото има и още безплатно – френската верига Leclerc предлага безплатно такова на повечето си обекти – токът не им струва кой знае колко, а привличат допълнително клиенти. Не е като Левски-ЦСКА да му мислим резултата, но на нас ни се струва, че с електромобилите животът ни доста ще се промени. На теб?
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.