Нено Димов предлага колите без катализатор да се спират от движение

Блог

В този блог: Министърът на околната среда и водите Нено Димов предлага автомобилите без катализатор да се спират от движение.

Изглежда поне на този етап Димов обаче дори няма отговор на въпроса дали в България може да се очаква субсидиране от държавата при покупка на електромобил, но пък планира въвеждане на забрана за движение на автомобили без катализатор и санкции за пунктовете, които ги пускат на годишните прегледи...

На въпрос на 24часа, "Какво смятате да направите със стимулите за покупка на нови автомобили и съответно с таксите за употребяваните?", министърът коментира така,

"От гледна точка на околната среда далеч по-важен е техническият аспект при автомобилите, тъй като благодарение на катализаторите замърсяването на въздуха може да се сведе до поносими граници. Така както не можете да карате кола, която има неизправна спирачка или кормило, така би трябвало да не можете да карате кола, която има проблеми с пречистващата система или изобщо няма катализатор."

Министърът бе попитан и дали смята, че България може да си позволи да субсидира закупуването на електрически коли като в Румъния, но отговорът му бе, че разполагат с едва 115 милиона лева, които трябва да използват по програма "Околна среда" и смятат да насочат повече средства и усилия в сектора за битово отопление, който според министерството създава повече проблеми, защото 57% от населението се отоплява с дърва и въглища с високо съдържание на пепел и сяра. 

Санкции за нередовните пунктове за проверка на техническа изправност

Нено Димов предлага да се повиши размерът на санкциите за пунктове, които пускат неизправни автомобили в движение и дори отнемане на лицензи. Как точно ще се случва това все още не е изяснено, но той добави, че работна група изготвя промените по нормативните актове и подкани ръководствата и асоциациите на вносителите на автомобили да се включат с предложения.

Единият проблем е при първата регистрация в страната. В пунктовете масово няма апаратура, която да измерва нивата на отработените газове и се прави регистрация, без това да е проверено. При новите коли този проблем не съществува. Вторият проблем са годишните технически прегледи, при които колите у нас масово се пускат или без катализатори, или с неизправни. Ако пунктът пусне кола с неизправна спирачка, има санкция за него, но в случая с катализаторите няма.

При годишните прегледи се измерва нивото на изгорелите газове, но какво точно се установява от тези прегледи не е съвсем ясно и именно там е проблемът. Както се правят проверки за неизправност, така трябва да се прави и проверка за катализатор. И да се вземат мерки, включително и спиране на колата от движение, добави Димов.

Без промяна в събиране на такса смет

Такса смет си остава същата тъй като промяната къмтаксуване на база обем боклук вместо според размера на имота би намалила значително приходите на общините, които се издържат от тези данъци. Бизнесът отдавна иска да бъде въведена такава промяна, но от думите на Димов става ясно, че поне на този етап това няма да се случи.

Според Нено Димов:

Замърсителят плаща и справедливостта изисква да се направи система, която ще е и стимул за преработването на отпадъците, за което говорим. Когато заплащат според обема генерирани отпадъци, самите фирми ще имат стимул да преработват поне частично отпадъците си. Това ще намали като цяло обема им, но ще намали и приходите на общините, които събират този данък. А и остава проблемът за гражданите. Какво правим, ако пресмятането на такса смет според обема повиши размера на таксата и тя стане несъбираема?

Димов смята, че не сме Швейцария и тук хората много трудно биха започнали да си купуват маркирани пликове, в които да събират отпадъците си, но все пак не се е отказал и сподели, че има задействан експериментален проект в някои населени места, където хората живеят в къщи и администрирането на такса смет по този начин е по-лесно.

От срещата ми с кметовете на много градове стана ясно, че повечето от тях не виждат начин това да стане в обозримо бъдеще. Ние не сме Швейцария и няма как хората да си купуват маркирани пликове, в които да събират отпадъците.

Какво правим с рециклирането на отпадъците?

Нено Димов смята, че 2030 г. е прекалено оптимистичен срок България да премине на 90% рециклиране на отпадъци и само 10% депониране и ще иска отсроча от Брюксел с още 10 години.

Искаме да намалим процента на рециклиране на отпадъците, защото тръгваме от много лоша база. В ЕС има цели девет държави, които като нас имат в момента над 65% депониране на отпадъците. Преминаването от депониране към рециклиране е много тежък, дълъг и сложен процес, който иска много инвестиции. Иначе е много хубаво нещо. Но и деветте държави ще се борим за дерогация на този период, с междинни цели. Да сведем депонираните отпадъци до 10% за 10 години, е прекалено амбициозно.

Източник: 24 часа


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

Хора в тази дискусия

Коментари (4)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
This comment was minimized by the moderator on the site

хаха, СМЕШНИК!
всичко вече ни е наред и сега ще спрем автомобили без катализатор ...!? ПАЛЯЧО!
А защо не използваме повече градски транспорт, или междуградски, или велосипеди, или електрически коли, мотори, автобуси, камиончета ..., а автомобилите на газ и те ли замърсяват колкото дизеловите!?
а почистването - на улици от прах, градинки, околоградските зони!?
а състоянието на пътищата, тротоарите, дупките, пясъка от зимата и лошата настилка - това не замърсява ли!?
а зелените зони - броя на...

хаха, СМЕШНИК!
всичко вече ни е наред и сега ще спрем автомобили без катализатор ...!? ПАЛЯЧО!
А защо не използваме повече градски транспорт, или междуградски, или велосипеди, или електрически коли, мотори, автобуси, камиончета ..., а автомобилите на газ и те ли замърсяват колкото дизеловите!?
а почистването - на улици от прах, градинки, околоградските зони!?
а състоянието на пътищата, тротоарите, дупките, пясъка от зимата и лошата настилка - това не замърсява ли!?
а зелените зони - броя на дървета и друга зеленина няма ли значение!?
в нормалните държави кръговите са в пъти повече от кръстовища със светофар, и кръговите са превърнати в оазиси за да компенсират замърсяването!!!
хайде преди да говорим малко поне да мислим, или толкова вече сме закърняли!

Виж още
Последно редактиран Преди 7 години от nedi alex nedi alex
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Всъщност, навсякъде в Европа веднага ще ти спрът колата от движение ако си отрежеш катализатора или ДПФ-то. Дори е закъснял тоя закон.

eltosho
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Не трябва да има малък данък за автомобили над 15 години защото в повечето случаи са неизправни и пречат закъсали по улиците. За дизелите данъка трябва да се вдига 5 последователни години с по 15% примерно

Атанас Дечев
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

@ bul_gar Смешно е да се твърди, че техническото състояние на едно МПС е в пряка зависимост от неговата възраст. Бай Нено е поредният палячо, който пълни новините със слабоумните си изказвания и няма да направи нищо ... Пак ще е всяко чудо за 3 дена работата

Последно редактиран Преди 7 години от Константин Константин
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
Все още няма пуснати коментари