Този ден ще дойде, но нека сме подготвени преди това

Блог
В този блог: Какъв етикет да спазваш при зареждане на електромобил и как да си планираш дългите пътувания.

Бързото зареждане ще се забързва все повече и това е чудесно, но сега и в следващите няколко години ще е на настоящото ниво. Това означава, че обикновено ще са ти нужни 20-30 мин да заредиш до 80%, което може да провокира известни проблеми между хората. Ще ги коментираме сега, за да ти помогнем да се подготвиш и хем да спазваш етикета за зареждане, хем да се научиш как да си планираш пътуванията...

Под "да се подготвиш" имаме предвид, за времето, когато в България ще има повече електромобили и съответно бързи зарядни станции. Извънградското пътуване често ще е съпроводено с 1, 2 или повече бързи зареждания, в зависимост от разстоянието и скоростта на шофиране.

Ще са нужни повече устройства на всяка зарядна станция – не само едно или две. Повече означава по-скъпа инсталация, но колкото повече устройства се търсят/монтират, толкова по-масово ще е производството и съответно по-ниски цените. Тук моделът на Tesla е показателен – на техните Supercharger станции има до 8, понякога и повече портове за зареждане. А сега към етикета и подготовката.

Ето един потенциален сценарий. Пътуваш от Варна за Велико Търново разстоянието между които е около 230 км. Караш Renault ZOE или BMW i3, които със скорост до 90 км/ч минават близо 170 км с едно зареждане. Спокойно може да се монтира бързa зарядна станция по средата на отсечката, около Търговище (на 120 км от Варна).

Така, без много компромиси със скоростта (можеш да караш и със 100-120 на места, но не прекалявай), пристигаш на зарядните устройства край Търговище, "сипваш" ток за макс. половин час и след това си ОК до Велико Търново.

Вторият вариант е (и по-скоро той се разработва) да има бързи зарядни станции през средно 70 км. Значи една около Шумен, на 85 км от Варна и после да речем на Омуртаг. Така можеш да караш по-бързо (стига да има къде), но ще зареждаш два пъти, което като общо време за пристигане в крайната точка може да се окаже идентично.

След този пример да минем към идеята на настоящия блог – за етикета на зареждане и планиране на пътуванията.

Ако във въпросните точки има монтирани само по 1-2 устройства и в кратка последователност пристигнат 3-4 електромобила, някои хора може да се наложи да почакат. Затова, ако си от първите и вече зареждаш, колегиално и етично е да заредиш колкото ти е нужно и да освободиш станцията по-бързо.

Пример: пристигаш с 20% заряд, включваш, и до 80% са ти нужни около 20 мин. Ако зарядът до 80% ти е достатъчен, изключи и тръгвай, за да освободиш за следващия – не дръж колата да се зареди до 100%, защото последните 20% отнемат време колкото (или повече) да заредиш до 80%. Постави се на мястото на другите – на следващата зарядна станция ти може да се наложи да чакаш и тогава няма да ти е приятно да висиш допълнителни 20 минути!

И ако нямаш електромобил, не спирай на местата за електро коли – болезнено неприятно е да пристигнеш на място за зареждане и да не можеш да спреш там. Не ти пожелаваме да го изпиташ някой ден, затова е добре да се съобразяваш. Дори да няма къде да спреш, не паркирай на е-място – може да навредиш много на някой, за когото то е единствената възможност (наоколо) да зареди своя електромобил.

avtomobil_parkiran_na_miasto_za_elektromobili

Точно затова идеята е (предвид пробега на сегашните електромобили) станциите да са по на често, за да може да стигнеш спокойно до следващата с резерва, дори да заредиш (само) до 80%. Tesla прави изключение, защото Model S кара по 300-500 км с една батерия (в зависимост от скоростта и условията).

Някои хора няма да искат да карат по-бавно или да се съобразяват, но в този нов начин на пътуване има не малко полезни и приятни неща. Първо, шофирайки малко по-бавно не се натоварваш излишно и дори можеш да обръщаш повече внимание на заобикалящата те природа. А като стигнеш до зарядна станция, докато пийнеш кафе и изчакваш колата да се зареди или своя ред да се включиш, може да намериш нови приятели, да се заговориш за електромобилите или каквото ти харесва. Не е ли по-добре, вместо нервно да потропваш и да викаш "Айде бе, докога да те чакам?" :)

Друго важно нещо е да планираш предварително, поне докато станциите не станат толкова много и толкова бързи, че това да не се налага. Повечето електромобили имат приложения и показват на централния екран местата (и статуса) на зарядните станции. Но с технологиите, с които сега разполагаме, преди да тръгнеш ще ти отнеме няколко минути да провериш къде има станции през телефона или компютъра. А в случай че имаш мобилен интернет, можеш да използваш мобилните приложения за намиране на зарядна станции. Ние продължаваме да работим по точно такъв сайт с мобилна версия – казва се www.VsichkoTok.bg и на него всеки в България ще може да добавя зарядни станции или пригодени за зареждане места в България. Желанието ни с този сайт е всичко да ти е ток, като тръгнеш на път със своя електромобил из България.

Това са някои от нещата, които ако спазваш, ще си добър електромобилист, който се съобразява с другите и се наслаждава на комфортни пътувания. Има още за какво да говорим по темата етикет и подготовка, за което ще отделим време в следващи блогове в eCars.bg.

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Коментари (0)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
Все още няма пуснати коментари

Най-нови теми от форума

  • Няма мнения