Ще се прецака ли Германия с новия законопроект за електрическа мобилност?

Блог
В този блог: Всеки дърпа кабела, а краищата са различни.

Какво правиш, ако контакта на колата ти не съвпада с този на бърза зарядна станция? Нищо, просто не зареждаш. По-конкретно, няма как да включиш Volkswagen e-Golf със CCS контакт към CHAdeMo зарядно устройство, нито пък Nissan LEAF към CCS станция. Германците пробват да оправят тази каша, но дали няма да забъркат още по-голяма?...

Да разясним набързо – CCS е Combined Charging System лансирана и подкрепяна от Германия, а CHAdeMO (CHArge de MOve) е наглед по-сложната система за бързо зареждане на японците. Тя е и много по-разпространена (и по-отдавна) в Европа с над 1,300 монтирани CHAdeMO бързи зарядни станции из целия континент, срещу 700 CCS. Все пак, факт е, че CCS се разпространи главоломно в последните 6 месеца на 2014 г.

Има и трети "стандарт" за бързо зареждане – модифициран от Tesla Motors Тип 2 7-пинов щепсел, който работи и с мощности над 120 кВт (новите Supecharger устройства са 135 кВт).

Нали си е тяхна идея, сега германците планират законодателна подкрепа за CCS стандарта в страната. Първоначално Volkswagen, BMW, Audi и Mercedes-Benz, които участваха в разработката на CCS, искаха Германия да го направи единствен за DC бързо зареждане блокирайки нови CHAdeMO DC бързи зарядни станции за електромобили като Nissan LEAF, Mitsubishi Outlander, Mitsubishi i-Miev и KIA Soul EV.

Добрата новина е, че предлаганият сега законопроект позволява монтажа и на други DC и AC бързи зарядни станции, стига да има налично и CCS устройство. Също добра идея е изискването за допълнителна зарядна станция с Тип 2 контакт, като на Renault ZOE и Tesla Model S, която да служи като резервно устройство в случай на авария в CCS станцията. И още едно изискване: всички оператори на зарядни станции да предоставят информация за статуса на своите зарядни станции към централна база данни и да ги поддържат редовно, за да работи надеждно националната система.

Всички вече монтирани бързи зарядни станции няма изискване да отговарят на предлагания законопроект, но всеки нов монтаж задължава поставянето и на CCS станция. Все едно да искаш да монтираш пейка в парка, а да те задължават освен това и стълб за осветление да поставиш.

На пръв поглед изглежда протекционистко и германските електромобили биха имали предимство, но кой оператор ще иска само едни коли да се зареждат на неговите станции? И в момента вече се правят такива с по три различни щепсела на кабелите, за да има съвместимост, така че за оператори и потребители има изход. Производителите ще се напаснат винаги, но не е ли по-добре да е по-лесно?

kombinirana_burza_zariadna_stancia

Защото безспорно е по-удобно да има само един тип контакти/щепсели. Както сега с ДВГ колите – пистолетите за зареждане с гориво на всички бензиностанции са само от един тип.

Цялата идея изглежда добре, но дали няма да оплескат нещата с нея германците в опит да избутат доста по-разпространения CHAdeMO встрани? Е, вероятно някой се е сетил, че десетките хиляди японски електромобили движещи се из Европа няма да излизат в пенсия в следващите десетина години и не може да се отреже възможността да бъдат зареждани.

Засега и Tesla не се хваща на CCS хорото. Мощността на CCS от макс 50 кВт, както и CHAdeMO, далеч не е достатъчна за бързо зареждане на 85 кВтч батерията на Model S. Станциите на Tesla вече работят с до 135 кВ, въпреки че зареждането с такава мощност е за сравнително кратко време. Така че техният подход на усъвършенстване и напасване изглежда по-добър в дългосрочен план.

В последните седмици често мисля точно за това – тези 50 кВт мощност, които сега германците искат да направят основен стандарт чрез CCS и да субсидират монтирането на 600 бързи зарядни из страната, дали няма да им изиграят лоша шега? Защото само до няма и две години идват следващите масови електромобили, които вече ще са с 40 кВтч или по-големи батерии. Те просто няма да се зареждат за половин час до 80% на CCS станция с мощност 50 кВт. Няма как да казваме на това бързо зареждане, защото за сегашните 20-24 кВтч батерии отнема толкова време.

Какво ще правят тогава германците? След три години ще монтират нови станции с друг (по-мощен и различен) стандарт? И това важи за всички държави. ОК, може и да успеят да му вдигнат мощността, без да се налагат някакви значителни промени, както Tesla на своите зарядни, но сега още не знаем дали ще се получи така.

С две ръце съм за CCS, CHAdeMO или което се наложи, само да се развиват нещата. Но да се развиват логично и обмислено, с поглед към непосредственото бъдеще, в което се очакват много и вероятно драстични промени/напредък.

Три пъти мери, един път режи!

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Хора в тази дискусия

Коментари (2)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
This comment was minimized by the moderator on the site

Мислех си , че ще се стигне до пререкания за стандарта. Това наистина е безумие, за мен Щепсела трябва да си е един. Колкото до мощността, според мене най-добре е станцията да има максимално възможна мощност, и да може електромобила да преценява колко да издърпа. Защото за малката батерия според мене е по-добре по-малък заряден ток, а за по-голямата - по-голям. Така си мисля.
Както аз като си зареждам Ni-MH батерии, по-големите могат с по-голям ток, а при малките е важно да е малък, за да не...

Мислех си , че ще се стигне до пререкания за стандарта. Това наистина е безумие, за мен Щепсела трябва да си е един. Колкото до мощността, според мене най-добре е станцията да има максимално възможна мощност, и да може електромобила да преценява колко да издърпа. Защото за малката батерия според мене е по-добре по-малък заряден ток, а за по-голямата - по-голям. Така си мисля.
Както аз като си зареждам Ni-MH батерии, по-големите могат с по-голям ток, а при малките е важно да е малък, за да не се изпържат.

Виж още
Илиян Звездоброев
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

хаха - уникално германско мислене!! да живее бмв, ауди и т.н. ...
интересно защо не направят по бензиностанциите различни колонки за различните автомобили?!!
... после защо германските автопроизводители са меко казано изостанали

nedi alex
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
Все още няма пуснати коментари