В този блог: Ерна Солберг зад волана на най-голямото нещо, което някога е карала – камион на ток.
Министър-председателят на Норвегия завъртя няколко кръгчета на първия електро камион в Норвегия, на паркинг на веригата ASKO в Осло...
Компанията има 600 камиона за доставки на храни и ето сега един от тях вече е електрически. Поздравления за старта, с пожелания още много от тези камиони да се движат на ток в близко бъдеще. Всъщност, ASKO планира още два камиона на ток от следващата година в Берген и Кристиансанд.
Солберг е абсолютно наясно, че електро камионите помагат за намаляване на вредните емисии. Важно е, разбира се, да се зареждат с ток, генериран без замърсявания, като от соларни и вятърни централи.
"Много фирми чакат технологията да се развие достатъчно, но все някой трябва да започне", казва още Солберг и допълва, че транспортът съставлява голяма част от т. нар. нетургуеми въглеродни емисии, които трябва да бъдат намалени с 40% до 2030 г.
Засега Солберг не коментира как електро камионите да стигнат до повече фирми. В правителството работят по това, но още не са готови да предоставят подробности. Ако повече компании направят такава стъпка като ASKO, макар и с по един камион, развитието ще се ускори значително.
За ASKO инвестицията в електро камиона е значително по-голяма отколкото в дизелов, но компанията очаква да я възвърне чрез спестяване от магистрални такси, дизелово гориво и поддръжка. В процес ще следят оперативните данни от електро камиона и ще преценят кога да преминат към инвестицията в следващите два.
В ASKO очевидно разчитат много на това, че няма да плащат магистрални такси, но от следващата година има вероятност това облекчение да отпадне за електромобилите в Осло, а Солберг не обещава, че този стимул ще продължи в национален мащаб за електро камионите.
Междувременно присъствалият на демонстрация на електро камиона депутат от Зелената партия Расмус Хансон казва, че политиците трябва да имат смелостта да направят замърсяването много скъпо, защото за да се работи ефективно за справяне с климатичните промени още от 2017 г. цената на дизела трябва да бъде удвоена.
С камионите просто е по-трудно отколкото с електробусите. За последните често има финансиране, защото се използват в градския транспорт, но камионите са частни возила и фирмите трябва сами да инвестират.
Ето че се намира смелост да се започне макар и с малко. Уверени сме, че с усъвършенстване и поевтиняване на технологията все повече компании ще се оборудват с електрически камиони.
Благодарности на Румен от Осло за историята.
От: Aftenposten.no
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин