В този блог: Още черни точки за големите немски автопроизводители и дизела.
След цялата суматоха, която се вдигна около дизеловия скандал преди има няма три години, нещата за едно от най-използваните в днешно време горива продължават да се влошава...
Според Automotive News, преди повече от десет години Volkswagen, Daimler и BMW съвместно са спонсорирали лабораторни проучвания, в които хора са използвани като тестови обекти за вдишването на дим от изгорели газове.
И до ден днешен никой не знае каква точно е била целта на тези изследвания. Най-малко 25 души са участвали във въпросните тестове, а освен хората в тях са използвани и маймуни.
Според публикацията на Automotive News, трите големи автопроизводителя и Bosch са формирали организация известна като Европейска научноизследователска асоциация за околна среда и здравеопазване в сектора на транспорта (EUGT).
Същата тази група обаче тихомълком е прекратила дейността си миналата година, а за тестовете върху маймуни и хора извършвани от нея научаваме от статии в Ню Йорк Таймс и Щутгарт Таймс публикувани в края на миналия месец, където се съобщава, че те са били извършвани в лабораторията на университета в Аахен.
Стефан Вайл представлява германската държава в Долна Саксония, която е един от най-големите акционери на Volkswagen. Той е част от борда на директорите на Volkswagen и казва, че съветът приканва Volkswagen да предостави информация за това каква e била целта на тези изследвания.
"В крайна сметка целта на такива експерименти е решаващ фактор. Ако например те се провеждат с цел осигуряване на безопасността и здравето на работното място, както казват от Аахенския университет и етичните стандарти са спазени, подобни действия биха се приели. Когато обаче експериментите служат за целите на маркетинга и продажбите, не мога да се сетя за приемливо основание за подобен подход."
Надали обаче много хора смятат, че тези проучвания имат нещо общо с безопасността и здравето на работното място. Според историята в Щутгарт Таймс, екологичната организация Environmental Action Germany от доста време критикува "манипулирането на политически решения чрез проучване на платени договори от BMW, Daimler и Volkswagen".
Юрген Реш, изпълнителен директор на групата, заявява, че интересът към изследванията на дизеловите емисии е нараснал след гръмването на дизеловия скандал в САЩ, което очевидно е предизвикало паника в EUGT. Сайтът на EUGT изведнъж изчезва и всичко публикувано на него бива изтрито. Resch нарича EUGT "една от най-крещящо активните фалшиви лобистки организации, работещи в името на индустрията".
Докато компаниите се стремят да се дистанцират от дейностите на EUGT, казвайки, че не знаят нищо за дейността на групата, Щутгарт Таймс твърди, че високопоставени ръководители на всички компании са изброени като членове на борда на директорите на групата. В един момент председател на изпълнителния съвет е бил професор Гюнтер Цимермайер, бивш управляващ директор на Германската асоциация на автомобилната индустрия.
Lobbycontrol, друга германска група работеща в полза на обществени интереси, също се съмнява в добросъвестността на отказите, идващи от автопроизводителите. Тя вижда паралел с "фалшивите научни методи" в други отрасли, в които учени са били платени "да обезсмислят здравните щети на продуктите си за заобикаляне на по-строгите закони".
Кристина Декуърт от Lobbycontrol имаше особено критично изказване за главния учен на EUGT, Грейм. Тя твърди, че е той е бил ключова фигура в кампанията, която е имала за цел да намали шума около дизеловия скандал с VW.
В имейл до Automotive News от Daimler споделят следното: "Ние сме ужасени от обхвата на проучванията и тяхното прилагане. Ние осъждаме експериментите с най-силни термини." Компанията обяви, че няма влияние върху проучванията и ще проведе незабавно разследване. От BMW пък все още не са коментирали казуса.
Крайната ирония на тази история е, че дизеловите отработени газове, използвани в проучванията, са от Volkswagen Golf TDI - един от най-продаваните модели на VW, заради който гръмна и целия скандал през септември 2015 г.
По нищо не личи обаче всички тези компании да имат каквото и да било желание да прекратят производството и продажбата на автомобили с дизелови двигатели. Те всячески се опитват да продължават да го правят уж спазвайки по-високите стандарти за вредни емисии, но дори след всичко, което се случи, продължават да прикриват устройства в колите си, които показват занижени вредни емисии.
Миналата година немската организация KBA принуди Audi да си вземе обратно 100,000 автомобила с V6 дизелови двигатели, които се оказа, че са оборудвани с такива устройства за занижаване на вредните емисии при тестове.
Такъв голям кокал със сигурност не се пуска лесно и засега германските автопроизводители продължават да се интересуват най-вече от печалбите си, като поставят здравето на хората и замърсяването, което причиняват, на заден план.
Нищо чудно, че все повече хора се ориентират към Tesla и други компании, които водят прехода към по-чисти и екологични автомобили. И трите немски гиганта шумят много в мрежата с големите си инвестиции в прехода, но достатъчно ли ще бъде това да си върнат доверието в очите на хората?