В този блог: Разправяме за преживяванията и емициите в най-голямото досега Еко рали в България.
Стана по-голямо от изданието през 2017-та, но и по-пъстро на емоции, от целия спектър. На моменти стрелката дори влизаше в червеното, но накрая нещата се понаредиха, при това с приятно добри български представяния.
Първо, благодарности на основните спонсори на събитието: Hyundai България и Рено Нисан България с марката Nissan. И двете компании наредиха атрактивни шатри в деня на откриването на събитието, с демо коли и готови за състезанието екипажи.
Благодарности и към Булстрад, Бор Чвор и Мидалидаре Естейт за подкрепата, както и към Motoretta и Eljoy Bikes за включването в събитието, предоставените за тестове електро скутери и велосипеди, с два от които дори беше изминат състезателният маршрут от София до Вършец – 100 км с електро колела по красивите български пътища ще да е било готино преживяване.
Благодарности също за клуба организатор Интерспийд, за техническия екип на FIA, за Христомир и грижата му за медийната част, както и за целия екип на eCars, който работи по много направления за организиране на събитието в продължение на 6 месеца, отделно от основния ни ангажимент на произведем, доставим, монтираме по места и приведем в действие 10 зарядни станции от различни модели от гамата на eCars.
Благодарим и на Нова телевизия и Ауто OffNews като медийни партньори, на домакините от Гранд Хотел София, на Столичния инспекторат, специално на кмета на Вършец Иван Лазаров и на Спа хотел Съни Гардън за чудесното гостоприемство, вкусната храна и къпането в пълния с минерална вода басейн. Беше разпускащо след напрегнати моменти и много от участниците и гостите на състезанието се възползваха от това освежаване.
Кои бяха двете екстравагантни български изпълнения, с които започнахме еко ралито тази година?
Първо, далеч по-голямо и екстравагантно, да тори екзотично творение – българската хипер електо кола Alieno. електро звяр с огромна батерия, електромотори в колелата и технология за супер бързо зареждане, проектът Alieno е плод на усилията на един посветен български екип от Гоце Делчев, който имаше възможност да представи концепцията на партито след откриване на Еко ралито, в клуб Грамофон. За всичко свързано с Alieno – направо скачай на сайта – валят киловати, нютон метри и километри в час на богато.
И още една екстраваганца, този път от екипа на eCars – кармазъ червена зарядна станция, изработена като ретро бензинова колонка. Нямаме си работа, та се занимаваме с щуротии, което обаче дава кеф, а колонката се радваше на доста внимание, снимки и само малко съжаляваме, че не боднахме някоя електричка в нея да се понапълни и да снимаме, че да има визуален мат'риал по въпроса. То не е късно де, има някакъв план да стане скоро и това.
Бива да си приказваме разни такива неща и да разтягаме, но да вземем да минем и към състезанието. Тази година – повече от миналата. 19 коли, от които един хибрид, един плъгин хибрид и 17 електрички. Сума коли, та трябваше да ги зареждаме на смени с десетте зареждачки, които бяхме подготвили за състезанието.
И като навлизаме вече в него, ето още едни много специални благодарности – за екипа на ОРент, който предостави безвъзмездно на eCars голям Renault Master бус за почти тон техника, както и Dacia Lodgy за извозване на още един тон деца. ОК, няколко, но доволни от голямата кола, в която можеха да играят и спят по пътя. И за капак, ето ни с Renault ZOE за отбора на eCars, предоставено също безвъзмездно от Омникар Ауто. Благодарско!
На 28 юли сутринта дойде време за старт. Екипажите потеглиха от далеч по-спокойния в събота сутрин площад Батенберг през минута време по маршрута към Вършец. Нашият сервизен бус вече цепеше нагоре през Петрохан да закара 10-те мобилни зарядни станции до малкия планински град и се получи нещо много интересно, макар че не точно на 100 процента реплика.
А именно, ако си гледал/а един от епизодите на КарамЕЛ шоу, в което нашият герой звъни на екипа в движение да иде да монтира зарядна станция някъде напред по пътя, на която да зареди като стигне. Сервизната електричка тогава подмина героите и по-късно те наистина се боднаха на зареждачката, която ги чакаше включена. Шегица.
Сега не стана точно така, но много сходно, защото след като заредихме колите в центъра на София, закарахме цялата техника в центъра на Вършец, монтирахме всичко там и зареждачките чакаха готови и проверени колите.
Те пък запристигаха в уречения час и започнаха да се трупат пред часовата контрола, която малко закъсня с установяването, но минути по-късно се започна отчитане на резултатите. Последва паркиране на колите покрай тротоара, включване за зареждане и смяна от време на време, за да може всички да се напълнят.
Както обикновено става, по-опитните участници веднага започнаха да обсъждат първия етап, разни грешки, резултати, разстояния, времена и всякакви работи от току започналото състезание.
Малко по-късно се заформи и първото разпускане, в двора на Съни Гардън досами минералния басейн.
Следобед, заредени, екипажите се наредиха за втората обиколка, този път по местния маршрут. Нашият Любо Денев се пусна с Митко Михайлов от DY Productions по пътя да снима и в резултат (както се разбра по-късно) имаме над 1000 снимки, куп малки клипове и много предстояща постпродукция за видео и снимки.
В късния следобед групата се събра отново, ние подкарахме зареждането, а повечето участници обсъждането на етапа, някои доста разгорещено. Особено гостите от Чехия с два Tesla електромобила - S и X. Единият от тях, с когото водихме доста кореспонденция преди да дойде, започна да протестира все повече, разправаше се с кого ли не и създаде доста напрежение, което на следващия ден се увеличи още повече.
Разбрахме, че по маршрута чехите правили зулуми, засичали коли, дори от другите екипажи, опитвали се да снимат скрито техниката на организаторите с ехидни усмивки, изглежда с намерение по-късно да търсят начини за злепоставяне или каквото там им е хрумнало заради това, че са недоволни от нещо.
Дори и да има технически неразбории, трябва да се спазват правилата и да се уважават усилията на организаторите с малко пари и техника да провеждат ралито. Че има недостатъци и какво да се подобрява – това е ясно. Подобрението обаче идва с общ ангажимент, добро желание, ефективна работа и ангажираност.
Вечерта беше чудесна. Спретна се хубаво парти в ресторанта на хотела, имаше български танци, на които гостите от чужбина се дивиха така, че ние се смяхме искрено на удивените им изражения.
Ден 2 и нови емоции. Втора обиколка из региона, нови междинни резултати, нови обсъждания. И нови чешки истории... Състезание – така е понякога.
Хайде още една почивка на обед и подготовка за последния етап от Вършец към София. И там нещата станаха по-драматични.
Нали е влизане в София в неделя късен следобед, знаем всички как е. Доста от участниците закъсняваха, включително нашият дамски екип, който с увеличаване на темпото успя да наваксва до само 2 минути закъснение. Те така или иначе са твърде много, но както и при първото ни участие през 2013 г. организаторите спретнаха един малък номер – на пристигане обявиха, че на последната отсечка финалът е отворен, което значи, че няма да засичат време. Бързането, иначе казано, е било излишно.
И накрая стана тя каквато стана. След края на състезанието водачите в класирането от Франция взеха та си изкараха електромобила от зоната за паркиране на колите, което не е позволено до обявяване на резултатите. Последваха сериозни дебати в стаята на комисарите в Гранд Хотел София, защото за това нарушение трябваше да ги дисквалифицират. А щеше да е много гадно – хората са докарали колата на платформа от Франция, били са адски много път и бидейки първи да ги порежат така...
Нещата се натегнаха много за съжаление, но трябва да се разказват всички неща от събитието. След два часа разправии и закъсняване на гала вечерята, все пак се взе решение да няма наказание и насред хапването започна обявяването на наградите.
Те са много и за различни неща. Френската двойка с Renault ZOE взе първото място при екипажите, следвана от Хавиер Молто и Лорен Серано с BMW i3 и на трето място Калин Дедиков и Георги Павлов пак с BMW i3. Супер странна кола, между другото – модел 2018 с 3 кВт бордово зарядно. Явно в BMW са решили, че има пазар за такива версии.
Ето и класирането при конструкторите или в случая авто марките:
- Renault
- BMW
- Tesla
На четвърто място в крайното класиране при екипажите е собственикът на Top Rent-a-car Милен Маринов, който със своя син и техния Tesla Model S направиха първо българско участие в еко ралито с Tesla, при това с класиране пред световния шампион от 2017-та от Италия, също с Tesla.
За радост на нашите дами пък те грабнаха две големи купи за изцяло дамски отбор с най-добро класиране. В крайното екипът на eCars е девети - с почти нулева подготовка на момичетата, които се пуснаха с голям ентусиазъм в нещо, което не им говори нищо.
Имаше и купа за общините, че за втора поредна година сме с няколко екипажа с електрички, представляващи български общини, но и едно супер постижение:
Е, наистина върло преживяване, с много емоции от всякакъв тип, много "препоръки", недоволства, хубаво прекарване и въобще пълен микс от чувства и действия.
Екипът на eCars благодари отново на всички, които взеха участие под различно форма в събитието и продължава да работи за популяризиране на електромобилите в България, изграждане на мрежа за зареждане и още по-атрактивни зарядни станции. Дето се вика, вече предлагаме и бензинови колонки за пълнят електрички, като си даваме сметка за "извращението" :). Ама актракция се оказа, та ще го включим в гамата.
https://ecars.bg/blogs/elektromobili-1/2646-eco-rally-bulgaria-2018-blog#sigProIdbfdce6bb4e
До нови срещи, хора. Да ви е приятно лятото!