В този блог: Тестове на предстоящия масов VW електромобил вървят в Южна Африка.
В средата на декември се разбра, че VW тества първия си предстоящ наистина масов електро модел в Южна Африка, като е пределно ясно, че тестове не се правят само там. Да имаш видео канал иска много работа, но си носи и ползи – компанията е поканила Робърт Люелин и неговото Fully Charged шоу да тества електромобила на място...
Облепен по обичайния за прототип начин, носещият все още концептуалното име I.D. електрически автомобил на VW има доста сходства с показания по автосалоните оригинал. Целта на компанията е да го произвежда под новата модулна MEB платформа и да го предлага, поне в базов вариант, на цена под €30,000.
Ако гледаш клиповете на Fully Charged и по-точно тези с негово участие, значи познаваш стила на Робърт. Той е експресивен и бързо говорещ електромобилен ентусиаст, чийто първи електромобил беше Nissan LEAF 1.
И в този епизод на шоуто Робърт е верен на стила си, но точно това донякъде пречи на обективното представяне и възможността да почерпим конкретна информация. Още в самото начало Робърт изпада в някак странни хвалебствия как задвижващата система на колата му допада още в първите метри. Не пречи да добиеш такова впечатление или да си паднеш веднага, но за целите на теста е добре да се съберат повече данни, които да бъдат представени на публиката.
По време на шофирането в, както се оказва, условия перфектни за електромобил (средна температура, сравнително равни и гладки пътища) Робърт коментира доста неща със своя спътник от VW. Очаквано не виждаме нищо от таблото на колата и не се коментират данни за батерията или мощността, но общият отговор за пробега е 330 - 550 км по WLTP цикъла. От това може да свалим 10-15%, за да получим реалния пробег.
Интересно нещо, което коментират по време на разговора е свистенето на електромотора при скорост над 60 км/ч. Изглежда има още да се работи по това, за да бъде изчистено като недостатък, но то е част от развоя на модела. В сегашните електромобили, които в eCars караме, като BMW i3, Renault ZOE и Hyundai Ioniq, не наблюдаваме такъв досаден недостатък и сме сигурни, че и във VW ще го отстранят, щом се коментира и има нужда и подобрение.
По отношение на зареждането получаваме потвърждение за 125 кВт DC, което е доста прилично, но е интересно дали впоследствие ще могат да увеличат мощността на вече продадени коли, например до 150 или 175 кВт. За AC бордовото зарядно засега се говори за 7.2 кВт монофазно или 11 кВт трифазно като варианти.
Планът на VW е да произвежда по 100,000 от този електро модел в изцяло преоборудвания завод в Цвикау, което ни връща на темата за постигането на по-ниска цена.
Да намериш начин да направиш нов приличен и привлекателен електромобил достатъчно евтин е голямо предизвикателство. Налага се да има и малко игра (на думи), както при Tesla Model 3. Преди години Елон Мъск обяви, че компанията му ще работи масовият модел да се предлага във версия с базова цена $35,000, която все още не се случва. В края на 2018 г. най-евтиният Model 3 стартира от $46,000, а цената в Европа е още по-висока.
Масовият електрически Volkswagen да струва колкото дизелов голф е предварителна маркетинг техника, която за момента изглежда работи изключително добре, поне ако се съди по коментари под YouTube видеото в края на този блог.
В цифри, от VW определят параметрите на I.D., който най-вероятно ще се казва Neo, като базова дена под €30,000 и 550 км пробег. Предвид познатите на всички ни търговски методи на германските автопроизводители, тази цена ще да е за супер базов и гол модел, а пробегът от 550 км (реален 480-500 км) за версията с най-голяма батерия, която версия много трудно ще дойде на цената на дизелов голф. Не че няма по-скъпи и пълни с екстри дизелови голф модели, но е ясно за какво сравнение става дума.
Естествено, само можем да се радваме на идеята масов електромобил с прилично оборудване да не е по-скъп от конвенционален и това неминуемо идва. Всъщност не е трудно да се направи, стига да преглътнеш първоначалната загуба. Преди години от BMW твърдяха, че i3 е на печалба от ден 1, но това просто няма как да е вярно. При малкото произведени бройки и направените големи инвестиции в електромобилна програма е нужно време и определен брой произведени и най-вече продадени коли, за да излезеш на нула, след което и на печалба. Ако вземем за примера Nissan, както бившият изпълнителен директор Карлос Гон обяви преди известно време, компанията излиза на нула от направената около $6 милиарда инвестиция след около 250,000 продадени електромобила.
Но това беше през първите години (2011-2015). Сега батериите са значително по-евтини, има модулни системи за производство и цената на много компоненти също е оптимизирана. Това прави доста възможно пускането на електромобил на сносна цена през 2020 г. Сносна цена за нов електромобил ни звучи като не повече от 50,000 лв с ДДС, с добро ниво на оборудване, около 60 кВтч батерия, над 100 кВт DC зареждане и поне 11 кВт трифазно бордово AC зарядно. Опитът и движението на пазара ни подсказва, че това ценово ниво ще дойде по-скоро някъде през или след 2022 г.
Ето повече за теста на Fully Charged в Африка: