VW настъпва с нови електро "маршрутки" и лобира за по-евтини електромобили

Електромобили

В този блог: Засега не можеш да купиш VW електро ван с голяма батерия, но е възможно да се возиш на такъв.

Търсене има и още как. Но големите автопроизводители се бавят с предлагането на адекватни возила на ток за бизнеса. Или в случая с VW - правят ги за себе си, но не ги предлагат за закупуване.

Това е кратко въведение и леко недоволство към политиката на VW (малко повече за това по-надолу), с което преминавам към същинската част - новата Volkswagen услуга MOIA.

Мотото на услугата е "MOIA picks you up" и работи по следния начин: Избираш си направление в мобилното приложение, получаваш предложение за фиксирана цена за превоза и ако приемеш, идва ван да те вземе. Не точно пред входната ти врата, а на цифрово определена точка, както са го описали. Като за начало са дефинирани 10,000 такива точки в Хамбург. Може да се наложи да повървиш, да речем, 100-200 метра до дадена точка, но път това си е полезно, хем че не е особено близо до препоръчителните два километра и половина дневно ходене.

MOIA представлява комбинация от цифрова организация на данни и потребление, електромобили и споделеното им използване. През април услугата стартира в Хамбург и още по-точно, MOIA е възможност да се возиш на голям електро ван, заедно с други хора. Нещо подобно на маршрутките у нас.

Но е различно. MOIA вановете са преоборудвани e-Crafter модели, с премиум интериор и комфортни седалки. И достатъчно разстояние между тях, така че да няма дискомфорт от нежелана близост. А за хората, които желаят да са близо, отзад има цяла седалка.

moia-interior

Докато се возиш към твоята крайна точка ще се качват и други хора и е възможно да има малки отклонения, за да може други желаещи да се качат. Но цената, която получаваш в началото, не се променя. Най-много да отнеме някоя и друга минута повече, ако въобще има промяна.

За да се случва това, зад услугата има сериозен софтуер. Сериозен като - 150 разработчици работещи да го развиват. 150! И отделно над 400 шофьора само за Хамбург. Ето така големите компании си използват ресурсите, когато решат, че искат.

След около година вече се очаква да има 1600 служители, когато услугата вече трябва да е нараснала от 100 на 500 возила в оперативна зона с площ между 200 и 300 квадратни километра.

Е, това е въплъщението на прехода, който не веднъж сме коментирали в eCars - автопроизводителите полека се превръщат в доставчици на мобилни услуги.

Сега за недоволството.

Както вече стана дума, MOIA услугата е базирана на Volkswagen e-Crafter ванове. Външно дизайнът е тотално различен - MOIA вановете не приличат на белите скучни возила за доставки. Вътре нещата са още по-различни, но причината за недоволство е техническа - MOIA вановете са оборудвани с 87 кВтч батерия, която и през зимата осигурява до 300 км пробег. От друга страна, e-Crafter, който би трябвало да излезе на пазара у нас дори не сега, а в началото на 2020 г., е с мизерната 36 кВтч батерия. Същата неадекватна история като 33 кВтч батерийката на Renault Master. Това е критика, която не мога да не отправя към автопроизводителите. С пробег 150-ина километра нещата се ограничават значително откъм използваемост.

Иначе казано, тези ванове могат да се произвеждат и сега с параметри, които да ги правят адекватни за бизнеса. Ясно е, че с по-големи батерии ще са по-скъпи, но с малките батерии са много по-малко използваеми. Но нека да има опции, пък всеки ще си избира.

И с това преминавам към другата тема в този блог, тъй като са две елекътромобилни новини от една и съща компания - Volkswagen.

Напоследък, компанията демонстрира все по-голям ангажимент към електромобилите и сега вече открито натиска за реорганизиране на дотациите за електрическа мобилност в Германия. И най-вече в посока преференции за хората, които искат да си купят по-малки и по-евтини електрички. Сънувам ли?...

Това се появи като информация в Зюддойче Цайтунг, където цитират вътрешен документ наречен "Approaches and Proposals for Better Promotion of Electric Mobility in Germany”. Но нещата не са толкова лесни - заради своя фокус към производство на по-големи луксозни модели, BMW, Daimler, Tesla и Audi не е особено вероятно да се съгласят с предложението. Което ни връща към реалността.

Ето за какво настоява Volkswagen.

Според компанията реструктурирането на т.нар "природосъобразен бонус" трябва да в посока засилено популяризиране на по-малките електро коли, за сметка на по-големите. Презумпцията на VW е, че "всички настоящи субсидии за покупка, планове за разрастване на зарядна инфраструктура и промяна на настоящите регулаторни условия, не са достатъчни за постигане на европейските и германските климатични цели в транспортния сектор и затова трябва да бъдат адаптирани възможно най-скоро".

Съвсем конкретно, VW настоява за коли с дължина под 4 метра и пробег над 200 км субсидията да се увеличи от сегашните €4,000 на €5,000.

И обратното, за коли с дължина над 4.6 метра субсидията да бъде намалена на €2,000. Това (изглежда много целенасочено сметнато) засяга дори Tesla Model 3, чиято дължина е 4.69 метра.  Нещо, което Tesla няма как да промени със софтуерен ъпдейт.

Друго, за което VW настоява, е, плъгин хибридите да получават по-малко субсидии в бъдеще, което също едва ли ще е по вкуса на луксозните марки, с наскоро обявените разширения на техните гами точно с такива модели. Според Volkswagen, за плъгин хибридите от 2020 г. трябва да има само €1,500 субсидия, спрямо сегашните €3,000 и никаква субсидия след 2022 г.

Сегашната програма за субсидиране на електромобилите в Германия изтича през 2019 г., но фондът далеч не е изчерпан. Това въобще не е заради липса на търсене, което се е повишило значително. Причината е в липса на разнообразие от модели и забавяне в доставките. Естествено, исканията на VW идват не случайно точно в този момент, тъй като понастоящем правителството обсъжда удължаване на програмата.

Освен реструктурирането на бонуса, Volkswagen предлага и "Electromobility Mobility Fund", с който да се осигурява безплатно зареждане за електромобили на стойност под €20,000, което да позволи на хората с по-малки доходи да използват колите си почти без разходи. Финансирането за този фонд VW предлага да идва от правителството, автопроизводителите и електрическите компании. И като обобщение за всичките тези пари, VW настоява фондът да нарасне двойно от €300 на €600 милиона.

Друго интересно предложение на компанията е да бъде създаден централен регистър и задължително отчитане на всички обществени зарядни станции, както и "постоянно прилагане на санкции на общинско ниво за нарушители с ДВГ коли, които паркират на места за електромобили".

VW настоява също и за промяна на разпоредбите за изграждане на частна зарядна инфраструктура, които трябва да бъдат опростени чрез ускоряване на процедурите за одобрение.

По мнението на VW, по търговските центрове в Германия трябва да има около 35,000 точки за зареждане, на които при монтаж на две двойни зарядни станции може да се зареждат общо 140,000 електромобила.

И накрая, VW заплашва да напусне влиятелната лоби група на автопроизводителите VDA, ако там не бъде направен преход от общото мото "отворени за технологиите" към директен фокус върху електрическа мобилност.

А междувременно, южнокорейците продават като топъл хляб новия електрически Hyundai Kona и строят още фабрики за батерии в Европа...

Коментари (0)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
Все още няма пуснати коментари

Най-нови теми от форума

  • Няма мнения