С добра мрежа за зареждане - пътуването на дълъг път с електромобили се получава както си трябва. Най-новото доказателство за това е рекордно пътуване предприето от живеещия в Норвегия електромобилен ентусиаст Бьорн Ниланд, който за 24 часа е изминал 2 781 км с Tesla Model 3 Long Range AWD. Да разгледаме подробно това постижение.
За целта Бьорн е използвал бързите DC зарядни станции от IONITY мрежата, зареждайки колата по специфичен начин, за да постигне рекорда. Постижението е с 5% по-добро от това на германеца Хорс Лунинг, който миналата година измина 2 644 км с Model 3 и по-рано 2 424 км с Model S.
Бьорн обикновено прави тестове с практическа цел и целта му с този е била също такава - да покаже какво е постижимо с електромобил в реални пътни условия, а не на затворена писта с ниска скорост или нещо подобно.
Самият рекорд е постигнат благодарение на възможността да се кара продължително време със скорости около 170 км/ч. Съответно разходът (очаквано) е бил много по-висок от нормалния - средно около 31 кВтч/100 км за 24-часовия рекорд, при около 16 кВтч/100 при нормално шофиране.
Толкова дълго каране е изтощително и според Бьорн средната скорост е била около 115 км/ч. Но пък за да постигнат рекорда, са направили нещо умно - смяна на няколко шофьора, за да не се получи претоварване само на един човек. Цялото пътуване вървеше и в реално време в YouTube канала на Бьорн. Клиповете са няколко и дълги - затова по-добре иди в канала на Бьорн, за да си избереш какво да гледаш.
Сега за специфичното зареждане. Бързото каране и многото зарядни станции са позволили зареждане само до около 50% при спиране, което изисква много малко време с днешните нови възможности на Model 3. Малко по-рано Бьорн пусна и видео за разхода и времето за зареждане при магистрални скорости с Model 3.
Причината за толкова малко зареждане е, че под 50% от капацитета мощността на зареждане е най-висока. С напълване на батерията мощността на зареждане спада, особено над 80 или 90%. Това със зареждането до 50% е важна техника за постигане на рекорд.
Станциите на IONITY, използвани при пътуването, дават максимална мощност на зареждане 195 кВт, което в момента е повече отколкото Supercharger устройствата на Tesla в Европа осигуряват. Скоро идва V3 версията на зареждачките на Tesla и те ще могат да отдават до 250 кВт, след като настоящите устройства бъдат обновени.
Сметката
За цялото пътуване колата е похарчила около 850 кВтч енергия, еквивалентно на малко под 10 пълни зареждания на батерията на Model 3 Long Range AWD. Очевидно е имало предварителна уговорка, защото IONITY мрежата е спонсорирала пътуването за постигане на рекорд. Иначе според Бьорн тази енергия е щяла да струва около €300. Таксата на IONITY за всяка сесия е €8 независимо от продължителността.
Какво е значението на информацията от този практически тест и как може да я прилагаме при пътуванията ни с електромобили (на дълъг път)? Първото отличаващо се е спецификата на зареждане, която показва, че дори да не бързаш кой знае колко, зареждането до 50-60% е много кратко като сесия (в рамките на 20 минути при високите мощности, за които става дума отгоре), което е само малко повече като престой отколкото сега спираме на бензиностанция, в случаите когато комбинираме престоя с тоалетна и кафе/бързо хапване.
При наличие на добре изградена мрежа това не би налагало никакви промени в планирането на пътуванията. Или просто минимални. Има и още нещо важно, добре изградена мрежа не е означава просто да има зареждачки нагъсто. Правилният подход тук е този на Tesla, който репликира модела на бензиностанциите - на един обект да има множество устройства. В идеалния случай 8 или повече. Това е от съществено значение, защото при наличие само на едно или две устройства вероятността за заформяне на опашки е много голяма. Ако е така - не говорим за добре изградена мрежа.
Другото е, че обикновено не пътуваме по този начин - толкова дълго и почти без почивки. Разстояния до 400-600 са по-типични и с новите батерии и мощни зарядни станции пътуването не налага такъв специфики и напасвания. Все пак трябва да отворим скоба, че електромобилите от поколението до 2018 г., изключвайки тези на Tesla, не покриват тези изисквания, с типичните батерии в диапазона 20-30 кВтч и DC зареждане с до 50 кВт.
За по-масови такива способности на електричките и съответстваща мрежа за зареждане ще са нужни още 3-4 години, докато стигнем до там, че повече коли да се зареждат с мощност 100 или повече киловата и батериите да са средно около 50 кВтч капацитет.
Има го и това, че малката батерии не е задължително недостатък. Електрическият Hyundai IONIQ на eCars, например, е от първото поколение с 28 кВтч батерия. Колата обаче е признат шампион по ефективност и при нормални условия с нея могат да се правят и сравнително дълги преходи, защото малката батерия се зарежда много бързо на DC станция. След 150 км преход и 20 минути зареждане може да се изминат още 150 км, което не е рекорд, но е практично и прави колата прилично използваема.
В този блог многократно използвахме IONI като част от различни имена, текоха много йони под формата на различни цифри и покрай информацията за електромобилния рекорд анализирахме някои практически приложения. Йоните тепърва ще жужат по пътищата, за което е важно да се продължава много ефективно с изграждането на адекватна зарядна инфраструктура.
eCars е на път да стане оператор някъде в края на лятото и да продължи да участва в изграждането на мрежата за зареждане, която всички трябва да правим колкото можем по-удобна и използваема.