Очакванията към електрическия Porsche Taycan ще са много високи, както към всеки друг модел на компанията. И дори повече. С достатъчно турбо бензинови култови модели, почитателите на марката имат предостатъчно основания да поставят под съмнение новия електро играч и даже да са (крайно) настроени против него.
Но с годините в eCars сме се убедили, че с качването в електромобил човек често (бързо) си променя радикално мнението. При специална електро кола като Taycan това вероятно ще важи в още по-голяма степен.
Заради високите очаквания нещата трябва да са на много високо ниво. Не означава, че другите марки не трябва да полагат повече усилия и някои определено го правят. Porsche обаче прави спортни коли, които отнасят много разпилване и трябва да са по-издръжливи. Тази издръжливост (при Taycan) компанията реши да демонстрира с покана към видео канала Fully Charged.
Понякога този тип неща са една идея по-неестествени, отколкото трябва, когато са направени по този начин. Ексклузивен достъп, вероятно не малко изисквания (зад кадър), за които няма как да знаем и лека нотка на сценарий.
Като се абстрахираме от това - може да се падне и на нас да сме в позицията на Fully Charged - Taycan показва солидна издръжливост, което е съществено за добиване на добра представа за възможностите на електромобила на Porsche.
Задачата на Джони Смит от Fully Charged, по собствените му думи, е да докаже повтаряемостта във високата производителност на Taycan. По-просто казано, да направи множество последователни ускорения до (над) 200 км/ч без колата да влезе в някакви (термални) ограничителни режими.
Porsche отбелязва, че дори топ изпълнението на Taycan (444 кВт, 600 кс) няма да ускорява толкова бързо от 0 до 100 км/ч като Tesla Model S Performance, но инженерният фокус на компанията е върху охлаждането на електромотора и батерията, което да е така решено технически, че да позволява сравнително динамично ускорение при скорости над 160 км/ч, така важно по германските аутобани (и за феновете на марката).
Демонстрацията на издръжливост в това видео няма огромна практическа стойност, точно по начина, по който е тествана. Но дава добра представа какво може да се очаква при продължително шофиране с висока скорост (и известен брой динамични ускорения или задминавания) по аутобаните. В Германия това е от ключово значение, но не е приложимо в други държави, заради ограниченията на скоростта (когато се спазват).
В това показно за издръжливост прозира и заигравка с Tesla, чиито коли имат аутобан пакет, но не са изрично настроени за динамичното шофиране по германските аутобани. Tesla си има свои технически приоритети, но с хипер бързо ускоряващите си електромобили навлезе дълбоко в територията на супер германските коли и се превърна в мерило.
При това толкова, че ето, дори компании като Porsche използват възможността да покажат предимствата на свой нов продукт, сравнявайки го с нещо направено от Tesla в света на електромобилите.
Според Porsche, използваният в клипа най-мощен вариант на Taycan ще ускорява от 0 до 100 км/ч за по-малко от 3.5 секунди и от 0 до 200 км/ч за под 10 секунди. В едно вътрешно сравнение, това означава, че Taycan Turbo (странното решение на Porsche да нарече топ модела) ще ускорява по-бързо до 200 км/ч от Panamera Sport Turismo Turbo S E-Hybrid.
Обратно към теста на Джони Смит, който в клипа не предоставя подробни данни, но отбелязва, че е направил 30 ускорения, без да споменава за някаква загуба на мощност. Според Porsche, обаче, Смит е направил 26 успешни ускорения от 0–200 км/ч като средното време за всички е малко под 10 секунди, с разлика от 0.8 секунди между най-бързото и най-бавното.
Във видеото, естествено, но и за съжаление, няма никаква информация за това как се е отразил този продължителен тест на количеството заряд в батерията. Иначе казано, с колко заряд е останала колата в края на теста. Засега няма също така официални данни за пробега на Taycan, който предполагаме, че когато бъде обявен, реалистично ще бъде в диапазона 380-400 км. Това няма да е постижимо при супер здраво шофиране, но пък затова Taycan е първият електромобил оборудван с 800V батерия, която ще може да се зарежда отначало с около 250 кВт, а от 2021 г. или по-късно и с 350 кВт мощност.
Така, зареждането ще отнема много малко време (15-30 минути), след което отново ще може да се влиза в динамиката на пътя. Поне така беше обявено първоначално, но сега компанията промени параметрите, като вече казва, че за малко над 4 минути ще се зарежда като за 100 км пробег по NEDC. Това е старият тестов режим, който е абсолютно нереален и по наши сметки и опит, по-скоро очакваме за 4 мин да се зарежда като за макс. 80 км пробег.
За сравнение, Tesla тъкмо пусна 250 кВт зареждане като най-високата за компанията мощност досега, с която Model 3 може да напълни 23% от капацитета на батерията (около 120 км пробег) за около 5 минути. Засега все още не знаем и каква ще е кривата на зареждане на Taycan и по-скоро колко време ще задържа максимална мощност. Ако друг електромобил от групата - Audi e-tron - е показател със своята продължителна сесия с максимална мощност 150 кВт, при Taycan също може да има такава възможност, но предстои да разберем.
В заключение, издръжливостта на Porsche Taycan, както е представена във видеото на Fully Charged, изглежда на подобаващо високо ниво. Възможността да се тества по този начин извън Германия ще е съпроводена с прилично количество риск от внушителни глоби, но е извън всякакво съмнение, че това ще се прави въпреки ограниченията. Все пак хората ще трябва да се съобразяват и с мрежата за зареждане. След 5 години нещата с бързото зареждане ще стоят по съвсем различен начин, но сега и през следващите 2-3 години ще са далеч от оптималното.
Остана да гледаш видеото, ако вече не си: