Първият луксозен миниван с пробег над 300 км е една идея по-близо до улицата. Mercedes-Benz обяви на своя сайт, че започва да приема поръчки за EQV и базовата цена в Германия за премиум модела с (първоначално) дълга база е точно 71.388,10 с ДДС.
Този сегмент на миниванове и бусове все още изостава в електрическата мобилност. Това дори е първият модел, който излиза на пазара. Другите варианти са от PSA групата, но за начало са предвидени по-скоро товарни версии като Opel Vivаro, Peugeot e-Export, Citroen e-Jumpy и съвсем прясно потвърдения Toyota Proace. Всичките тези ванове са сходни, с леки визуални и стилови различни, но EQV е единственият луксозен миниван, който може да се използва за дълги пътувания.
Минаваме през припомняне за техническите данни:
- Батерия – 90 кВтч използваем капацитет (100 кВтч общ)
- Реален пробег – 300-350 км
- Електромотор – 150 кВт
- Макс. скорост – 140 км/ч (160 км/ч софтуерна опция)
- AC бордово зарядно – 11 кВт трифазно
- DC зареждане – 110 кВт (10-80% за под 45 мин)
Виж повече за техническите данни в този предишен блог за EQV.
EQV е голям и разходът му на ток е голям. Тези 300-350 км реален пробег са по-скоро в горната графа – при оптимални условия и шофиране. На магистрала предстои да разберем как ще се държи, като от опит предполагаме, че пробегът ще е макс 270-280 км с поддържане на скорост около или малко над 120-130 км/ч. Да, предполагаме разход 33 на сто! От друга страна, при туристически пътувания по пътища, които не са подходящи за бързо шофиране, разходът ще е значително по-нисък. Като цяло компанията дава 26.3 кВтч/100 км средна стойност, от което може да се направят съответните сметки. Това с разхода винаги е важно, но с добавянето на множество DC зарядни станции и съответно улесняване на зареждането, ще го правим по-малко на въпрос.
Спрямо другите V-Class електро варианти, EQV има една отличителна функционална промяна – навигацията на MBUX системата разчита на специфична разработка направена за EQC, наречена Mercedes "Electric Intelligence". Това е система, която комбинира данните за атмосферните условия и зарядната инфраструктура, за да изчислява и предлага най-бързия и оптимален маршрут с по-малко или по-кратки спирания за зареждане.
Ако оставим софтуера настрана и посмятаме наум, едно 500 км пътуване може да се направи с едно спиране за зареждане някъде по средата (при възможност), което при наличие на 150 кВт DC зарядна станция ще означава спиране за въпросните 45 минути, като по-скоро говорим за зареждане в диапазона 20-90%, не 10-80% (което от друга страна също ще се случва). Това е с половин час повече от типичното спиране на бензиностанция за зареждане на ДВГ кола, кафе и тоалетна. За някои хора няма да е приемливо, за други ще е абсолютно ОК.
В цената на EQV, Mercedes включва пакет сервизен план за 4 години. При електромобилите обслужването е значително по-малко отколкото при ДВГ моделите, но несъмнено е атрактивно предложение да го имаш покрито в цената за такъв дълъг период, колкото и да е малко. В добавка "Remote and navigation services" са включени за 36 месеца, както и по 12 месеца за "Mercedes me Charge" и също за зареждане на Ionity мрежата. Последното е добър коз, защото Ionity вдигна много цените – до около 80 евро цента за кВтч.
На сайта на Mercedes-Benz, на EQV страницата, там където е мястото за изтегляне на ценова листа все още има надпис "идва скоро". Засега знаем, че отначало EQV 300 ще се предлага в "Avant-garde Line" и дълга база, с допълнителни "EQV Design package exterior" и "EQV Design package interior" като опции.
Финално, като се замислиш, защо ли са го кръстили EQV 300? ;)