Колегата Педро Лима от блога pushevs споделя лесен начин за изчисляване на ефективността на бордовото зарядно устройство на електромобил.
Да започнем с това, че ефективността при зареждането зависи много от начина и мощността, с която се зарежда колата. Също както в движение, когато ефективността зависи от редица фактори като скоростта и атмосферните условия.
В зависимост от това на какъв цикъл се правят тестове, варират и крайните резултати. В САЩ, например, тестовете на EPA се правят при зареждане със 120V/10A, докато в Европа тестовете по WLTP са при зареждане с 220V/10A от стандартен битов контакт.
Битовият контакт е познат на всеки от нас. В контакта включваме всякакви домашни електроуреди и обикновено мощността на зареждане от битов контакт е до около 2.5 кВт.
Повечето контакти са произведени да работят с ток до 16А, но масово в апараменти и къщи за контактите се монтират 10А предпазители и ако включиш електромобила си да се зарежда с 16А от битов контакт (който ще ги издържи), автоматичният предпазител за гаражните контакти (в главното табло) е този, който "сдава багажа" тъй като се затопля повечко от допустимото и изключва.
Да приемем, че нямаш зарядна станция и зареждаш колата си основно в гаража. Има няколко прости сметки, с които можеш да установиш каква точно е ефективността на бордовото зарядно на електромобила ти.
Електромобилите на Renault, например, все още имат занижена ефективност при зареждане от битов контакт с 10А, въпреки че в новият модел ZOE има подобрения в това отношение и бордовото зарядно вече дава средна ефективност от 77% при зареждане от шуко, спрямо 71% в предишната версия.
Като казахме шуко, знаеш ли какво е шуко? Това е краткото име за битов контакт, което използваме много отдавна и в България. Забавно е, но повечето хора не знаят какво означава. Това е съкращение от германското Schutz Kontakt или заземен контакт - SchuKo - шуко.
И сега, ето накратко малко данни за ефективността на бордовото зарядно на някои от най-популярните електромобили днес:
Renault ZOE 2020
- Пробег: 395 км
- Разход: 17.2 кВтч/100 км (със загуби при зареждането)
- Използваем капацитет на батерията: 52 кВтч
Първо започваме с изчисляване на разхода, без загуби от зареждане.
395 км - 52 кВтч
100 км - X
X = 52 x 100 ÷ 395 = 13,164556962 кВтч/100 км
Сега, ако разделим това число на 17.2 кВтч/100 км, ще получим ефективността на бордовото зарядно устройство.
Y = 13.164556962 ÷ 17,2 = 0.765381218722 = 77%
Това е формулата, с която се изчислява ефективността на бордовото зарядно, а сега да видим накратко и как стоят нещата при някои други модели електромобили.
Renault Twingo ZE
- Пробег: 190 км
- Разход: 16 кВтч/100 км (със загуби при зареждане) - 11.2 кВтч/100 км (без загуби при зареждане)
- Използваем капацитет на батерията: 21.3 кВтч
- Ефективност на бордовото зарядно: 70%
Dacia Spring Electric
- Пробег: 225 км
- Разход: 14 кВтч/100 км (със загуби от зареждане) - 11.9 кВтч/100 км (без загуби от зареждане)
- Използваем капацитет на батерията: 26.8 кВтч
- Ефективност на бордовото зарядно: 85%
Volkswagen ID.3 Pro S
- Пробег: 549 км
- Консумация: 15.9 кВтч/100 км (със загуби при зареждане) - 14 кВтч/100 км (без загуби при зареждане)
- Използваем капацитет на батерията: 77 кВтч
- Ефективност на бордовото зарядно: 88%
Volkswagen e-up
- Пробег: 260 км
- Консумация: 14.4 кВттч/100 км (със загуби при зареждане) - 12.4 кВтч/100 км (без загуби при зареждане)
- Използваем капацитет на батерията: 32.3 kWh
- Ефективност на бордовото зарядно: 86%
Peugeot e-208
- Пробег: 340 км
- Разход: 17.6 кВтч/100 км (със загуби от зареждане) - 13.5 кВтч/100км (без загуби от зареждане)
- Използваем капацитет на батерията: 46 кВтч
- Ефективност на бордовото зарядно: 77%
Nissan LEAF
- Пробег: 270 км
- Разход: 17.1 кВтч/100 км (със загуби от зареждането) - 13.3 кВтч/100 км (без загуби от зареждането)
- Използваем капацитет на батерията: 36 кВтч
- Ефективност на бордовото зарядно: 78%
Kia e-Soul
- Пробег: 452 км
- Разход: 15.7 кВтч /100 км (със загуби при зареждане) - 14.2 кВтч/100 км (без загуби при зареждане)
- Използваем капацитет на батерията: 64 кВтч
- Ефективност на бордовото зарядно: 90%
Kia e-Niro
- Пробег: 455 км
- Разход: 15.9 кВтч /100 км (със загуби при зареждане) - 14.1 кВтч /100 км (без загуби при зареждане)
- Използваем капацитет на батерията: 64 кВтч
- Ефективност на бордовото зарядно: 88%
Отначало, Kia e-Niro беше хомологирана с WLTP пробег от 485 км, но компанията преразгледа тези резултат през декември 2018 г. и актуализира пробега на 455 км. Тази промяна прави оценката на ефективността на зарядното устройство по-малко надеждна, тъй като e-Soul и e-Niro трябва да имат едно и също вградено зарядно устройство, но получаваме различни резултати.
Hyundai Kona Electric
- Пробег: 482 км
- Разход: 14.7 кВтч/100 км (със загуби при зареждане) - 13.3 кВтч/100 км (без загуби при зареждане)
- Използваем капацитет на батерията: 64 кВтч
- Ефективност на бордовото зарядно: 90%
Hyundai IONIQ Electric
- Пробег: 311 км
- Разход: 13.8 кВтч/100 км (със загуби при зареждане) - 12.3 кВтч/100 км (без загуби при зареждане)
- Използваем капацитет на батерията: 38.3 кВтч
- Ефективност на бордовото зарядно: 89%
Tesla Model 3 LR
- Пробег: 580 км
- Разход: 16 кВтч/100 км (със загуби при зареждане) - 12.6 кВтч/100 км (без загуби при зареждане)
- Използваем капацитет на батерията: 73 кВтч
- Ефективност на бордовото зарядно: 79%
Напомняме, че това са резултати при зареждане с най-големи загуби, а именно от битов контакт с ток 10А. При зареждане с 32А (на фаза) от зарядна станция резултатите са доста по-добри, особено при електромобилите на Renault, които иначе имат най-лошата ефективност при зареждане от битов контакт.