Китайските производители започват серийно производство на безкобалтови (LFP) батерии

Електромобили

Безкобалтовите електромобилни батерии вече са на етап от развитието си, който позволява скалиране на серийно производство.

Още в рамките на тази година китайската компания Gotion High-Tech, по известна като Guoxuan, ще започне серийно производство на последното поколение от своите LFP батерии. Това стана ясно по време на китайското електромобилно изложение EV100, което се проведе миналата седмица в Пекин.

Guoxuan има 13 годишна история в разработването на тези батерии, които през 2009 стартираха от 95 Вч/кг енергийна плътност, а тази година ще стигнат до 260 Вч/кг (234 Вч/кг на ниво опаковка с JTM).

Любопитно е, че за разлика от основните си конкуренти, CATL, BYD и SVOLT, Guoxuan ще произвежда своите LFP батерии в плик формат, вместо в призматичен.

Батериите на Guoxuan ще използват модули и технологията JTM (Jelly roll-to-module) за постигане на впечатляващо съотношение GCTP (гравиметрична клетка към пакет) от 90%, което е приблизително същото, което имаме в съвременните безмодулни пакети с технологията CTP (cell-to-pack).

Преди малко повече от година от Guoxuan споделиха, че с технологията JTM, техните LFP батерии ще имат цена почти равна на тази на оловно-киселинните батерии, а технологията ще им позволи да използват една производствена линия за всички видове батерии, като същевременно те ще бъдат съвместими с всички платформи на пазара.

Едно от основните предимства на тези клетки е, че те не изискват много оборудване за безопасност, като метални защитни стени между клетките или сложна TMS (система за термично управление). Това увеличава значително процентът на GCTPR (гравиметрично съотношение клетка/пакет) в сравнение с батерии използващи NCM или NCA клетки.

На Guoxuan им предстои сериозно скалиране на производството, ако съдим по плановете им годишният капацитет на производство да се увеличи от 28 гВтч през 2021 до 80 гВтч през 2023.

Вероятно не малък процент от този капацитет ще намери място в новите електромобили на VW, които държат 30% от китайската компания. 

SVOLT също напредва с LFP батериите

SVOLT също напредва с енергийната плътност на своите LFP батерии и макар да изостава малко спрямо Guoxuan, очаква да достигне плътност на своите клетки от 230 Вч/кг до края на 2023 г.

Само преди броени дни една от най-бързо разрастващите се компании за електромобилни батерии потвърди за достигането на енергийна плътност от 200 Вч/кг при своите LFP батерии и заяви сериозни амбиции до 2025 да стане производител №1 в бранша.

Технологията CTP (клетка към опаковка), при която батериите нямат модули, съотношението GCTP (гравиметрична клетка към пакет) от 90% вече е стандартно, което означава, че 200 Вч/кг на ниво клетка дава 180 Вч/кг на ниво опаковка, а това е един доста добър резултат.

По-долу е изобразена цялата гама клетки на SVOLT, които вече са налични за поръчка.

NCM клетките няма съвсем да изчезнат, но все повече тяхното приложение ще става предимно в случаи, когато енергийната плътност е от решаващо значение – като луксозните спортни електромобили. Масовите електромобили ще ползват все повече батерии без кобалт NMx (LNMO) и LFP (LiFePO4).

CATL също стартира серийно производство нa ново поколение клетки през април

Най-големият производител на батерии за електромобили в света също имаше какво да сподели по време на електромобилното изложение в Китай миналата седмица.

Тяxното трето поколение CTP батерия, която носи името "Kirin Battery" вече е готова и предстои да влезе в серийно производство в началото на април тази година.

Теглото и енергийната плътност продължават да са от най-високо ниво, а при същата химическа система и същия размер на батерията, мощността на Kirin е с около 13% по-голяма в сравнение с най-популярните все още 4680 клетки.

Едно от основните предимства на CTP батериите, е, че без модули и прекомерно окабеляване, те са по-лесни, по-бързи и по-евтини за сглобяване. Колкото по-малко пасивен материал, толкова по-добре.

Освен това CTP технологията е възможна за използване само с безопасни клетки, които не горят лесно или експлодират при повреда.

Ето как изглежда в цифри енергийната плътност на третото поколение CTP батерии на CATL.

LFP версия (LiFePO4  без кобалт)

  • Гравиметрична енергийна плътност: 160 Вч/кг
  • Обемна енергийна плътност: 290 Вч/л

NCM версия (съдържа кобалт)

  • Гравиметрична енергийна плътност: 250 Вч/кг
  • Обемна енергийна плътност: 450 Вч/л

В момента най-популярната CTP технология с клетки без кобалт е налична в  Blade батерията на BYD – която започна със 140 Вч/кг и в последствие достигна до 150 Вч/кг енергийна плътност при модела Yuan Plus, който е с по-голям пробег.

Тези нови батерии на CATL потенциално могат съвсем скоро да намерят място и в Tesla Model 3 MIC (Произведена в Китай), което би вдигнало енергийната плътност с цели 28% от 125 Вч/кг на 160 Вч/кг. Това, разбира се, остава в рамките на спекулация на този етап, но има резон да смятаме, че при наличието на по-добра технология Tesla би се възползвала.

Все по-близо сме до така жадуваното от много хора поевтиняване на електромобилите и сега оставам да видим кои автопроизводители ще сложат от тези батерии в своите предстоящи електромобили и дали още в рамките на тази година ще видим осезаем спад в цените.

 

Коментари (0)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
Все още няма пуснати коментари

Най-нови теми от форума