В края на март електромобилният ентусиаст Бьорн Ниланд направи поредният си задълбочен тест, този път с новото Volvo C40.
За сравнение той сподели и резултатите от тестовете с XC40 направени преди малко повече от година, за да онагледи редица подобрения в софтуера и разликата между двата модела по линия на пробега и зареждането, както и редица други параметри.
Обявеният на сайта на Volvo пробег от 436км вероятно би бил постижим при слънчево хубаво време през лятото и доста по-умерено шофиране в диапазона 80-90 км/ч.
Ето как изглеждат цифрите за сравнение между двата модела.
Mодел |
Сезон | Темп. | Настилка | Гуми | Скорост | Разход | Пробег |
Volvo C40 | Зима | 12 C | Суха | Continental VC7 235/50-19/ 255/45-19 | 90 км/ч | 19.9 кВтч/100км | 366 км |
Volvo C40 | Зима | 10 С | Суха | Continental VC7 235/50-19/ 255/45-19 | 120 км/ч | 28.3 кВтч/100км | 255 км |
Volvo XC40 | Зима | 6 С | Мокра | Continental VC7 235/50-19/ 255/45-19 | 90 км/ч | 23.3 кВтч/100км | 313 км |
Volvo XC40 | Зима | 6 С | Мокра | Continental VC7 235/50-19/ 255/45-19 | 120 км/ч | 32.2 кВтч/100км | 224 км |
1,000 км тест с Volvo C40
Бьорн постигна доста добър резултат и дори беше впечатлен, че е успял да направи теста си на 1,000 км. за под 11 часа. Резултат му с Volvo C40 се оказа с близо час по-добър от този с Polestar 2 направен през ноември миналата година и с близо два часа по-добър от този с XC40 направен в края на 2021.
- Време: 10ч 35м
- Средна скорост: 95 км/ч
- Разход: 28.8 кВтч/100км
- Температура: 4-14 C
- Разход за зареждане: 65 евро
Повече за това 1,000 км предизвикателство в обзорното му видео
Батерия и Зареждане на Volvo C40
По официални данни батерията е с капацитет от 78 кВтч, от които използваеми са 75 кВтч.
При двата теста с 90 и 120 км/ч на Бьорн тази цифра се потвърждава, като по негови сметки дори излезе почти цял киловатчас повече използваем капацитет при шофиране с 90 км/ч.
И при двата теста той стартира със 100% заряд и спира да зарежда при останали 4% в батерията.
След последните софтуерни актуализации има леко подобрение при зареждането спрямо предишните тестове на Бьорн с XC40, като сега той отчита по-бързо достигане на пиковата мощност от 150 кВт при старта на зареждането и почти никаква разлика в мощностите дори след няколко поредни зареждания на DC станция през няколко часа.
Тестът на Бьорн започва с 10% пълна батерия и още в началото той отбелязва, че C40 достига 150 кВт при 15% заряд, докато при тестът с XC40 преди това мощността е била 129 кВт при 15% заряд.
Едно от обясненията за тази разлика вероятно е това, че при С40, както и при новия Polestar, има опция за затопляне на батерията преди зареждане на DC станция.
Мощността на зареждане при C40 пада под 100 кВт малко след 50% заряд, след което постепенно мощността пада до 30 кВт при достигането на 90% преди да слезе на 15 кВт за последната фаза от зареждането.
Реалното време за зареждане от 10% до 80% е 41 мин, което с около десет повече от официално обявеното, а зареждането на C40 oт 10% до 90% в последния тест на Бьорн отнема общо 57 мин.
Това е една идея по-добър резултат и 6 кВтч повече в батерията спрямо тестът с XC40, когато зареждането от 10% до 90% е отнело 65 мин и в батерията са постъпили 64 кВтч.
Ето и линк към видеото от зарядните сесии, в което Бьорн е включил за сравнение също Polestar 2 LR и Polestar 2 SR.
Общи впечатления от Volvo C40
От по-общите впечатления Бьорн споделя, че според него C40 има следните подобрения спрямо XC40:
- по-добра аеродинамика
- по добро окачване
- по-добри фарове
- супер удобни седалки
В един от последните си клипове Бьорн споделя, че според него през зимата XC40 Recharge харчи дори повече от Audi e-Tron, което създава неудобства.
Бьорн също отбелязва доста добра рекуперация и възможност за избор между Low и High Regen функция в C40 и по-добро ускорение на C40 до 100 км/ч от Tesla Model Y.
Едно от основните предимства на C40 спрямо XC40 безспорно е наличието на термопомпа, която значително подобрява разхода на енергия. Друга полезна функция е възможността навигацията на колата да показва с какъв процент от батерията ще пристигнеш на зададена дестинация.
За разлика от Tesla, обаче, тази функция все още не е актуализирана, за да може прогнозата да е съобразена със стила на шофиране и понякога се получават не съвсем точни прогнози.
Един от недостатъците, които Бьорн отбелязва за C40, е не особено добрата функционалност на опцията Аuto Steer и прекомерното шаване на волана дори след последната актуализация на софтуера, въпреки че държи волана, докато е включена тази функция.
Бьорн похвали Volvo за честите актуализации на софтуера и това, че реагират сравнително бързо с нужните промени. Това е важно и добра индикация, че може да се разчита за бързи подобрения и отстраняване на потенциални проблеми.
Той направи сравнение с Mercedes EQA и липсата на подобрения в софтуера година по-късно след първите тестове с този модел.
За интересуващите се от повече информация за интериора и други впечатления от колата ето и линкове към отделните клипове на Бьорн за Volvo C40
- Volvo C40 обстоен преглед на интериора
- Общи впечатления от шофирането
- Тест и впечатления от фаровете
- Ускорение и шум