Ирония – ЕС реши електромобилите да вдигат шум от 2019 г.

Електромобили
В този блог: Европейският парламент прие директива, според която електромобилите ще трябва да излъчват звук, за да са по-безопасни за пешеходците, особено за незрящите.

Това е нещо като продължение на темата в блога ни от 2013-та – За по-сигурно, я да им "вкараме" малко шум на електромобилите. В сегашното решение на евродепутатите се казва, че от 2019 г. електрическите автомобили трябва да бъдат задължително оборудвани с устройства, които да издават звук подобен на този на двигателите с вътрешно горене...

Естествено, лобиращите за тази промяна я посрещат с удовлетворение. Дали имат основание? Дали има причина да се смята, че електромобилите ще застрашават в по-голяма степен живота на пешеходците и най-вече на хората с визуални или слухови проблеми?

Мога да дам отговори на някои от тези въпроси от личен опит. Карам електромобил от началото на 2014-та. За три месеца не се е случвало нито веднъж да попадна в ситуация, при която някой пресича и не ме чува или пък да застраша по какъвто и да било начин нечий живот.

Разбира се, от една кола извод не може да се прави. Но в света към началото на 2014-та има продадени над 400 хиляди електрически коли, а да си чувал/а за масово блъснати от електромобили пешеходци?

Ако отговорността ни към хората с увреждания искаме да поверим на един изкуствен шум, по-скоро вършим изкуствена работа.

Второто, което вече зная със сигурност – изкуственият шум, който Рено Туизи издава не се чува от пешеходците в почти 100% от случаите. Той е почти безполезен. Това е така и при електрическия Рено Канго. Не е от колите, обаче. Като си гледат в краката хората просто си гледат там. Старите дизелови бусове ги чуват отдалеч, все пак, не може да се отрече...

Но тепърва навлизаме в противоречието. Евродепутатите са приели още и че шумът на превозните средства с ДВГ трябва да се намали допълнително. Както вече беше отбелязано във форума на eCars.bg, на пазара има нови ДВГ модели, които при ниска скорост издават едва доловим шум. Тези нови коли нямат нищо общо с 10- или 20-годишните масови стари возила, чийто звук долавяме отдалеч.

Е, значи на едните им намаляваме шума, а на другите го увеличаваме? Ми в един момент колите с ДВГ да не станат по-тихи от електромобилите по кварталните улици? Тогава може пък да решат да им върнат малко бръмченето и на добрите стари двигателчета, кой знае?!?

И ние сме пешеходци. Изпитваме уважение към хората с увреждания. Точно заради това обаче няма как да подкрепим такава мярка като задължителна. Ако отговорността ни към тези хора искаме да поверим на един изкуствен шум, значи просто вършим изкуствена работа.

Очаквало се и Съветът на Европа да сложи печат под тази противоречива директива. Според нея:

Така наречените 'Acoustic Vehicle Alerting Systems' изисквания следва да гарантират използването само на адекватни звуко-генериращи устройства, което да доведе до хармонизация на прилаганата технология. Вграждането на такива устройства става задължително след петгодишен период (от 2019 г.). Това ще увеличи сигурността по пътищата и без съмнение ще помогне за намаляване на пътните инциденти.

Хармонизация ли каза? Гледай ти, не знаем да има такава за звука от двигатели с вътрешно горене. Представи си всички нови електромобили с едно и също монотонно жужене на улицата! Ми то направо всички автопроизводители да се обединяват в едно и да се прави само една кола. За какво са им/ни повече?!?

Това са нещата, които искахме да споделим по случая "шумни електромобили". Остана да ни кажеш какво ти е мнението за тази европейска мярка.

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Хора в тази дискусия

Коментари (6)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
This comment was minimized by the moderator on the site

Тази директива ми напомня на превозните средства в онова старо анимационно филмче "Jetsons". Като летят из въздуха и издават един такъв звук фиу-фиу-фиу, сякаш нарочно xD

Илиян Звездоброев
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Леко съм раздвоен, шума колкото е ненужен, толкова и е нужен. Човек се ориентира със сетивата си в околната среда. Често чувам зад мен приближаващ автомобил и се отмествам без да поглеждам или съм с нагласата, че ще мине покрай мен. Със сигурност всеки производител ще си направи свой атрактивен шум, за да се различава от другите, няма всички да звучат еднакво. От друга страна съм против изкуствените звуци, те противоречат на прогреса. Човек се адаптира, ако сега автомобилите издават звук,...

Леко съм раздвоен, шума колкото е ненужен, толкова и е нужен. Човек се ориентира със сетивата си в околната среда. Често чувам зад мен приближаващ автомобил и се отмествам без да поглеждам или съм с нагласата, че ще мине покрай мен. Със сигурност всеки производител ще си направи свой атрактивен шум, за да се различава от другите, няма всички да звучат еднакво. От друга страна съм против изкуствените звуци, те противоречат на прогреса. Човек се адаптира, ако сега автомобилите издават звук, то след години ще са безшумни и ще свикнем с това. Електромобилите не са съвсем безшумни, гумите издават доста шум при движение, в една по тиха градска среда този шум, че е доста по осезателен.

Виж още
Жоро
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

На този етап тази регулаторна мярка изглежда малко безмислена. Има доста неща да се изясняват. Шум - добре, ама колко силен да бъде, защото в градовете има сериозно шумово замърсяване и вероятността на чуете някакъв не много силен звук е малка. Също така в статията правилно се отбелязва, че съвременните автомобили с ДВГ стават почти безшумни. Случвало ми се е да минавам покрай автомобил (е по-висок клас де) на който не чувам двигателя, но разбирам, че работи като се включи перката на...

На този етап тази регулаторна мярка изглежда малко безмислена. Има доста неща да се изясняват. Шум - добре, ама колко силен да бъде, защото в градовете има сериозно шумово замърсяване и вероятността на чуете някакъв не много силен звук е малка. Също така в статията правилно се отбелязва, че съвременните автомобили с ДВГ стават почти безшумни. Случвало ми се е да минавам покрай автомобил (е по-висок клас де) на който не чувам двигателя, но разбирам, че работи като се включи перката на радиатора.
Т.е. е по-правилно, може би, да се говори за определен минимален шум от всички видове автомобили, движещи се в градски условия. При това обаче има съществена разлика между необходимите нива на шум в час пик и вечер или през ноща. Да не стане така, че електромобилите да са досадно шумни в малките часове на ноща.

Виж още
Електромобилист
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Точно, на моменти може да е много досадно да ти жужи нещо, което иначе не се чува, когато трябва.

Мартин Хаджистойков
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Както вече коментирах във форума..
Какво правим с новите трамваи и тролеи? Ми айде и те да се разбръмчат?
Ами велосипедистите..? Могат безшумно да връхлетят върху някой пешеходец... и да причинят по-голяма щета от колкото автомобил маневриращ с 2-3 км/ч.

Аз мисля, че колкото електромобилите стават по-масови, толкова хората ще стават по-внимателни по улиците.. Знаете, че човешките сетива се адаптират.. при по-нисък фонов шум, съответно са по-силни и долавят по-тихи звуци. Представете си град...

Както вече коментирах във форума..
Какво правим с новите трамваи и тролеи? Ми айде и те да се разбръмчат?
Ами велосипедистите..? Могат безшумно да връхлетят върху някой пешеходец... и да причинят по-голяма щета от колкото автомобил маневриращ с 2-3 км/ч.

Аз мисля, че колкото електромобилите стават по-масови, толкова хората ще стават по-внимателни по улиците.. Знаете, че човешките сетива се адаптират.. при по-нисък фонов шум, съответно са по-силни и долавят по-тихи звуци. Представете си град в който тихо жужат само електромобили.. ще е толкова по-приятно, а и всички ще внимават.

Не можем да вменим задължението и на шофьора и на пешеходеца да се оглеждат на генератори на изкуствен шум.

Моите уважение и към хората с увреждания, които се ориентират по звуците.. , но надали незрящ ще тръгне да върви по пътното платно и да разчита на реакция от шума на двигател с ДВГ.. Ами какво правим с хората с увреждания на слуха.. хайде да не ги пускаме по улиците, защото не чуват дори ДВГ, камо ли ел. коли. Съжалявам, но мисля, че аргументите с хората с увреждания са доста пресилени.

Аз знам, че карам изключително тиха кола и затова внимавам изключително много когато карам бавно и по малки градски улички. Навярно карам с 5 пъти повече внимание от шофьор на кола с ДВГ. В тази връзка съм сигурен, че е по-вероятно да стане инцидент с шофьор с кола с ДВГ, от колкото с мен..

Поздрави

Виж още
Петър Стойчев
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Нема нужда, язе кат зема електо голфу, че си набичим чалгията до зуко и нема начин да не ме чуят сите пешаци

Пепи Голфу
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
Все още няма пуснати коментари