В този блог: Европейският парламент прие директива, според която електромобилите ще трябва да излъчват звук, за да са по-безопасни за пешеходците, особено за незрящите.Това е нещо като продължение на темата в блога ни от 2013-та – За по-сигурно, я да им "вкараме" малко шум на електромобилите. В сегашното решение на евродепутатите се казва, че от 2019 г. електрическите автомобили трябва да бъдат задължително оборудвани с устройства, които да издават звук подобен на този на двигателите с вътрешно горене...
Естествено, лобиращите за тази промяна я посрещат с удовлетворение. Дали имат основание? Дали има причина да се смята, че електромобилите ще застрашават в по-голяма степен живота на пешеходците и най-вече на хората с визуални или слухови проблеми?
Мога да дам отговори на някои от тези въпроси от личен опит. Карам електромобил от началото на 2014-та. За три месеца не се е случвало нито веднъж да попадна в ситуация, при която някой пресича и не ме чува или пък да застраша по какъвто и да било начин нечий живот.
Разбира се, от една кола извод не може да се прави. Но в света към началото на 2014-та има продадени над 400 хиляди електрически коли, а да си чувал/а за масово блъснати от електромобили пешеходци?
Второто, което вече зная със сигурност – изкуственият шум, който Рено Туизи издава не се чува от пешеходците в почти 100% от случаите. Той е почти безполезен. Това е така и при електрическия Рено Канго. Не е от колите, обаче. Като си гледат в краката хората просто си гледат там. Старите дизелови бусове ги чуват отдалеч, все пак, не може да се отрече...
Но тепърва навлизаме в противоречието. Евродепутатите са приели още и че шумът на превозните средства с ДВГ трябва да се намали допълнително. Както вече беше отбелязано във форума на eCars.bg, на пазара има нови ДВГ модели, които при ниска скорост издават едва доловим шум. Тези нови коли нямат нищо общо с 10- или 20-годишните масови стари возила, чийто звук долавяме отдалеч.
Е, значи на едните им намаляваме шума, а на другите го увеличаваме? Ми в един момент колите с ДВГ да не станат по-тихи от електромобилите по кварталните улици? Тогава може пък да решат да им върнат малко бръмченето и на добрите стари двигателчета, кой знае?!?
И ние сме пешеходци. Изпитваме уважение към хората с увреждания. Точно заради това обаче няма как да подкрепим такава мярка като задължителна. Ако отговорността ни към тези хора искаме да поверим на един изкуствен шум, значи просто вършим изкуствена работа.
Очаквало се и Съветът на Европа да сложи печат под тази противоречива директива. Според нея:
Така наречените 'Acoustic Vehicle Alerting Systems' изисквания следва да гарантират използването само на адекватни звуко-генериращи устройства, което да доведе до хармонизация на прилаганата технология. Вграждането на такива устройства става задължително след петгодишен период (от 2019 г.). Това ще увеличи сигурността по пътищата и без съмнение ще помогне за намаляване на пътните инциденти.
Хармонизация ли каза? Гледай ти, не знаем да има такава за звука от двигатели с вътрешно горене. Представи си всички нови електромобили с едно и също монотонно жужене на улицата! Ми то направо всички автопроизводители да се обединяват в едно и да се прави само една кола. За какво са им/ни повече?!?
Това са нещата, които искахме да споделим по случая "шумни електромобили". Остана да ни кажеш какво ти е мнението за тази европейска мярка.
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.