В този блог: С конверсия на камиони Иън Райт иска да задмине Tesla Motors по ефективност.Преди малко повече от десет години Иън Райт се събрал с няколко приятели, които основали компания за бързи и готини електро коли. Нарекли я Tesla Motors. Сред тях отначало не бил Елон Мъск, с чието идване през 2004 г. Райт напуснал, но сега той се завръща в електромобилния свят с ново начинание – електрифициране на камиони...
Може и да звучи налудничаво – камионите тежат тонове и разходът им е огромен – но логиката на Райт всъщност е много проста и сметката му излиза.
"Повечето от новите модерни коли с ДВГ вече са достатъчно икономични и харчат по 5-7 л/100 км, докато един камион лапа по над 50,000 литра годишно," обяснява Райт.
"Затова най-икономически смислено е да насочиш усилията си към сектор, в който можеш да елиминираш най-много гориво. Когато преоборудваш един камион за отпадъци в електрически спестяваш около $60,000 в гориво и $30,000 в поддръжка годишно."
И това е за щатите, а в Европа цените на горивата са много по-високи...
Целта на Райт е "Да променим нещата при най-големите замърсители и в този смисъл нашето икономическо предложение може да ни отведе пред Tesla."
{japopup type="image" title="Преоборудван електро камион" content="images/stories/2015/jan/konversia_elektricheski_kamion.jpg" }{/japopup}Наскоро компанията на Райт е получила поръчка от Ratto Group, компания за извозване на отпадъци и рециклиране, за конверсия на 17 камиона. По тази причина Райт мести екипа си в три пъти по-голямо хале, в което някога са ремонтирани самолети на PanAm.
За собственика на компанията, Лу Рато, идеята да вложи пари в конверсия на камиони е добре дошла, защото така се удължава живота на шаситата, като същевременно се постига природосъобразен ефект.
И няма как да не му харесва. Нов камион струва $500,000 и макар и по-модерен, е все така с голям шумен и гълтащ много гориво двигател. Конверсията на Райт от друга страна излиза под $200,000 на парче.
Интересното в системата на Райт е, че както пише на неговия сайт, батерията в комплекта за конверсия е с капацитет само 78 кВтч, което е дори по-малко от 85 кВтч батерията на Tesla Model S. Но въпреки че е тежък и огромен един електрифициран камион се движи бавно и обикновено спира чрез рекупериране, което вкарва ток обратно в батерията. Освен това системата има микрогенератор работещ на газ или метан. Така очевидно са преценили, че 78 кВтч са достатъчни.
{japopup type="image" title="Системата на Wrightspeed" content="images/stories/2015/jan/sistema_elektrificirane_kamion_wrightspeed.jpg" }{/japopup}Колкото до това как ще излязат пред Tesla, Райт казва, че само в САЩ има 2.2 милиона камиона със средна големина, които харчат годишно невъобразимото количество от над 130 милиарда литра гориво. Представи си конверсия дори на 5% от тях колко гориво ще се спести.
С добра новина като тази, че във Варшава скоро ще си имат 10 изцяло електрически автобуса прогрес полека започва да се вижда, а един ден се надявам камионите за отпадъци и доставки да не тресат прозорците ни и да не изхвърлят повече боклук отколкото събират, макар и под различна форма.
От: USA Today
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.