В този блог: Цената на лития се покачва все повече заради конкуренцията при батериите.
Литият е една от най-търсените суровини на планетата, с покачващи се цени през 2015 г. – тенденция, която се запазва и през настоящата година. Ценният метал за производство на батерии вече получи прозвището "белия петрол" и битката за пазарен дял около него става все по-ожесточена...
А нещата тепърва предстои да избухнат, с огромния брой от над 300,000 резервации за Tesla Model 3, очакваният в края на годината Chevy Bolt с 300 км пробег, Nissan LEAF 2 с нещо подобно като автономия през 2017 г., както и Renault ZOE, BMW i3 и KIA Sould EV – също със заявка за скорошно удвояване.
Само за продукцията на Tesla ще е нужно толкова количество, колкото се произвежда сега и това е добра новина за страни като Аржентина, която е лидер в доставките на литий.
Но това не е всичко. Освен изброените (и други) автопроизводители, на сцената има и нови играчи. Китайският милиардер Жиа Йетинг навлиза на пазара с новата Faraday Future електромобилна марка, има голяма вероятност Apple да се включи с електромобил до 2019 г., към което добавяме и Alphabet направлението на Google за самоуправляващи се електро коли.
Ами германците? Позакъснели в електромобилната битка те също ще излязат на сцената по-осезаемо някъде през 2018-9 г. и веднъж отърсили се от дизеловата хватка ще скочат с двата крака в новата игра.
За компаниите добиващи литий предстои бум. Но производството не е особено чисто. Няма да минем без последствия за околната среда, както и без пазарни сътресения. Няма да е никак добре и да станем свидетели на някакво монополно положение или опити за прекалено влияние на пазара.
Големите инвеститори също точат ножове за новата торта, но и по-малките играчи вече са много и ще търсят своите печеливши сделки.
Само през ноември и декември 2015 г. цената на литиевия карбонат от Китай скочи повече от двойно и достигна феноменалните $13,000 за тон. Според Bloomberg някои договори за доставки от Китай са сключени на цени над $23,000 за тон.
Според Goldman Sachs за всеки 1 процент растеж в пазарния дял на електромобилите, търсенето на литий ще се увеличава със 70,000 тона годишно и като цяло пазарът може да се утрои само заради електро колите до 2025 г.
Понастоящем доставките на ценния метал идват най-вече от Австралия, Китай, Аржентина, Боливия и Чили. В щатите Невада е единственият играч на терена и Tesla вече направи постъпки за добив на литий в щата.
Сега контролът върху лития държат четири компании, Albermarle в Чили и Невада, SQM в Чили, FMC в Аржентина и Sichuan Tianqi в Китай. Но както вече стана дума за нови играчи има много място и най-голям пазарен дял ще вземат онези, които успеят да намерят най-богати на литий солени езера. Конкуренцията в Невада ще се засилва все повече, както и тази в Аржентина, защото Чили не дава нови концесии, а протестите в Боливия спряха добива на литий.
Ще се засилва все повече и битката при производителите на батерии. Panasonic и LG Chem са начело, но BYD набира скорост, следвана от Samsung, която се опитва всячески да намери нови клиенти в добавка към доставките за електромобилите на BMW. LG Chem напредва много, обаче, с вече доставени десетки хиляди батерии за Renault. Компанията ще снабдява с батерии и Nissan за новия LEAF, както и GM за Chevy Bolt., а също и VW/Audi.
Вече е пределно ясно – с новите масови електромобили с 60 кВтч батерии ще ни трябва много литий. И то бързо!
Как обаче се предполага да паднат цените на батериите и електромобилите, като се вдига цената на лития, е много интересен въпрос.
От: Greencarcongress, Oilprice
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин