В този блог: Бърз поглед над плановете на различни компании, които вече започнаха, и такива на които им предстои да стартират с производството на литиево-йонни батерии.
Новините за бъдещи строежи на гигафабрики за батерии определено зачестиха от началото на тази година и вече са обявени плановете за най-малко 10 съоръжения - някои, от които вече функционират.
В Германия, дъщерната компания на Daumler, Accumotive постави началото с планове за $550 милиона инвестиция, която да увеличи капацитета на производство във фабриката от 80 до 320,000 батерии на година.
Тайландската компания Energy Absolute пък обяви намерението си да инвестира $2,9 милиарда във фабрика в Азия с годишен производствен капацитет от 1 гигаватчас, който през 2020 да достигне до 50 гигаватчаса.
Междувременно консорциумът, включващ Boston Energy and Innovation (BEI), Charge CCCV, C & D Assembly, Primet Precision Materials и Magnis Resources, потвърди строежа на гигафабрика с годишен капацитет от 15 гигаватчаса, която ще бъде построена на мястото на бившия производствен завод на IBM Huron Campus в Ню Йорк.
BEI, Charge CCCV, C & D Assembly и Magnis Resources също работят съвместно с Eastman Kodak Group, за да построят подобно предприятие в Таунсвил в Куинсланд, Австралия, което ще създаде около 7,000 нови работни места.
Съвсем наскоро компанията Energy Renaissance също обяви плановете си за фабрика в Дарвин, в северната част на Австралия, с производствен капацитет от един гигаватчас годишно.
Най-агресивните планове засега обаче остават тези на Tesla. Елон Мъск сподели, че още в рамките на тази година ще обяви локациите за нови четири гигафабрики, като първата от тях най-вероятно ще бъде в Китай, където преговорите вече са в напреднала фаза. Очаква се също да бъде обявена и първата локация за гигафабрика на Tesla в Европа.
Всичко това е в добавка към най-малко петте гигафабрики, които бяха обявени миналата година, сред които съоръженията в Швеция, Полша и Унгария.
Не всички нови фабрики обаче ще се фокусират основно върху производството на литиево-йонни батерии.
Американският производител на киселинни батерии Johnson Controls например представи своето предложение за построяването на два завода в Китай с общ годишен капацитет от 13,5 милиона батерии.
Компанията вече разполага с производствен капацитет от 16 милиона батерии годишно от фабриките си в Чонгкинг и Жейянг, но смята да инвестира нови $250 милиона в още една фабрика, която да произвежда до 7,5 милиона единици годишно в Шандонг от 2019г. нататък.
По прогноза на Bloomberg производственият капацитетът в световен мащаб ще се увеличи до 278 гигаватчаса през 2021г, което е повече от двойно спрямо сегашният капацитет от 103 гигаватчаса.
Това планирано увеличение на производството на батерии някак прилича на китайския производствен бум, който радикално промени соларния пейзаж преди около десетилетие, като създаде свръхпредлагане което в крайна сметка доведе до фалита на десетки компании.
Има ли опасност същото да се случи с производството на батерии?
Вероятно не, казват експерти по съхранението на енергия. Намаляването на цените няма да бъде чак толкова драматично поради разликите във веригите за доставки.
"За разлика от PV, батериите се правят от редки метали, които трябва първо да бъдат добивани и обработвани, така че те ще имат постоянно увеличение на търсенето и предлагането, което ще намали до минимум риска от сгъстяване на доставките", споделя Рави Мангани, директор на GTM Research storage practice.
Според Logan Goldie-Scot, ръководител на практиката за съхранение на Bloomberg New Energy Finance, нарастването на производствения капацитет вече се разглежда в техните прогнози за ценообразуване, които на този етап не са особено оптимистични за скорошното значително намаляване на цените.
BNEF очаква до 2030г., цените на батериите да спаднат до $73 на киловатчас, което макар в доста разтеглен срок от време ще бъде значително намаление от средната цена, която миналата година е била $273 на киловатчас.
Източник: Greentechmedia
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин