Изглежда ще можем да караме освен с винт в гумата също и с пирон в батерията

Компоненти

Наскоро ми попадна едно видео за пътуване с Porsche Taycan от Норвегия до Испания. Видеото бързо стана популярно, беше коментирано и от ентусиаста Бьорн Ниланд в неговия YouTube канал и по повод на това, че накрая колата е качена на пътна помощ, защото останала без ток, една от неговите забележки беше, че е можело да се направи по-добро планиране на пътуването.

От моя опит през годините и с всичките нови неща навлизащи в електрическата мобилност, бих могъл да кажа същото. От друга страна си струва да се правят точно такива тестове, без планиране, за да се види как се случват реално нещата.

Porsche Taycan има прилично голяма батерия. Но големият капацитет не е голямото решение. Има куп други неща, които трябва да се адресират и по които трябва много да се работи.

Като казах нови технологии, с това малко предисловие стигам до една такава, обявена наскоро – новата Blade Battery на китайската компания BYD (Build Your Dreams).

В дълго видео BYD представя подробно новата технология. Според компанията, с нея се осъществява пробив при сигурността на електромобилните батерии, чрез 50% по-висока енергийна плътност от тази на масово използваните в момента батерии и по-важното – с ново ниво на защита срещу термо-утечки способстващи за запалване на батериите.

Ключът е в използването на вече доста популярния за други батерийни приложения lithium iron phosphate (LFP) химически състав, само че с нова архитектура за изграждане на батерийни пакети. Инженерите на BYD са премахнали традиционните модули и структурни елементи, които обикновено осигуряват здравината на структурата. Вместо това, в тази нова Blade батерия всяка от стоте клетки играе ролята на фиксатор към шасито. По този начин здравината на структурата се увеличава значително, като се огъва по дължина, но не и по краищата. И за допълнително подсилване отгоре и отдолу са добавени високоякостни панели, с което се оформя супер здрав алуминиев панел с формата на медена пита.

Като го чете така човек, ако не гледа видеото, има вариант да не успее да го разбере добре. Но ето една подсказка – пластмасовите линии (на учениците) се огъват лесно в едната посока, но почти не можеш да ги огънеш в другата.

За новото направление BYD създаде и нов конгломерат от компании наречен FinDreams Battery Co. Ltd. Във видеото, вицепрезидентът на BYD и председател на FinDreams, Хе Лонг, подсеща, че LFP формулата представлява много стабилна химически структура, която:

  • Е устойчива на запалване;
  • Загрява се бавно;
  • Ограничава изпускането на топлина при удар; и
  • Не изпуска кислород, който допринася много за горенето.

Всички големи компании си тестват активно батериите. Това е просто задължително. От BYD казват, че са тествали новата батерия чрез набиване на пирон в нея, загряване до 300º C, 260% презареждане, както и счупване и огъване, без запалване или експлозия в резултат на всичките тези тестове.

Впечатляващо отвсякъде и още повече предвид това, че тази нова батерия не е лабораторна утопия за бъдещето, а влиза в новия BYD Han електро седан, планиран да излезе на пазара през юни 2020, със следните предварително обявени показатели:

  • Батерия – Неизвестен засега капацитет
  • Пробег – Обявен 600 км по NEDC (странно за 2020-та), но очакван реален около 400 км
  • Мощност – FWD - 163 кВт; AWD (163 кВт отпред + 200 кВт отзад)
  • Ускорение 0-100 км/ч – 3.9 сек (за най-мощната версия)
  • Размери Д/Ш/В – 4890/1910/1495 мм

Това със стотните винаги ми е било забавно, но има достатъчно хора, които държат на тях, особено когато слизането под определена секундна граница дава усещане за... ммм не знам. Все пак говорим за семеен седан, но какво пък...

byd han

Вероятно още в рамките на тази година ще разберем в известна степен дали новата батерия на BYD е това, което компанията твърди. Интересното е, че това си има дълга предистория, която има нещо общо с настоящия момент.

BYD е създадена през 1995 като производител на презареждаеми батерии за мобилни телефони (най-вече), което е преди цял четвърт век, но преломният момент за компанията е през 2009 г. Световната рецесия (паника) тогава беше в пълен ход и основателят на BYD Уанг Чуанфу успява да убеди Уорън Бъфет да закупи дял от BYD. Мда, Уорън е купил евтино в онзи момент...

Преди няколко дена пък ми попадна статия, в чието заглавие имаше нещо от сорта "сега мога да купувам на Уорън Бъфет цени" и тогава го пропуснах в общия поток на нещата, но по-късно се сетих и ето я връзката: в моменти на криза (като настоящия) някои хора имат възможност да купуват много евтино. И го правят.

Това се случва и в момента, но не се вижда, защото не му се обръща внимание. Погледите стигат до новините, маските, или бройките.

Малко по-късно през годината ще започне да излиза наяве кой какво е придобил или купил, на мнооооого привлекателни цени.

Е, много различни теми и неща бяха засегнати в рамките на само един блог, но ако се върнем на основната тема, ето как BYD я представи на света:

С пирон в батерията не бих искал да карам, но ако е важно да зная, че ще го понесе.

Коментари (0)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
Все още няма пуснати коментари