В щатите започна разчистване на земя за нов строеж на фабрика за електромобилни батерии, съвместно начинание на General Motors и LG Chem.
Мястото за тази нова фабрика е в съседство с друго съоръжение, което Lordstown Motors закупи миналата година, за да произвежда там електрически пикапи. Земята за новата фабрика е била собственост на GM, която я продава при рецесията през 2009 г. и сега я откупува отново. На супер цена в сегашната икономическа ситуация – $5 милиона.
В малко повече подробности, цифрите изглеждат така:
- Обща стойност на проекта – $2.25 милиарда
- Инвестиция в земя – $5 милиона
- Инвестиция в сгради – $608 милиона
- Инвестиция в оборудване – Над $1.6 милиарда
Плановете на GM са да изкарва по 30 гВтч батериен капацитет от фабриката годишно, която трябва да заработи някъде до януари 2022 г. Но основният играч тук не е GM, а по-скоро LG Chem.
Южно корейският гигант работи с пълна сила и в Европа, където през март увеличи производствения капацитет на фабриката за батерии в Полша, със заем в размер на €480 милиона от ЕИБ и други инвеститори. Сега, компанията си е осигурила още около €550 милиона за допълнителна инвестиция в оборудване за тази фабрика, този път от банки в Южна Корея.
С тези два кеш тласъка LG Chem планира да вдигне капацитета на съоръжението близо до Вроцлав с над 35 гВтч, до около 65 гВтч годишно, за което ще бъдат ангажирани 6000 работници. Но първо е скокът от сегашното ниво, преди да се стигне то тези доста по-големи обеми.
2019-та беше слаба за електромобилите, защото автопроизводителите задържаха умишлено продажбите за 2020-та, за да могат да си неутрализират или намаляват глобите за вредни емисии – новият лимит е 95 CO2 гр/км, от 1 януари 2020 г.
Настоящата година обаче е безпрецедентна за човечеството и плановете станаха нещо, на което в огромна степен не може да се разчита. Въпреки това през март LG Chem вдигна значително капацитета във Вроцлав и с първия заем, за който стана дума по-горе, върви към увеличение от 15 гВтч сега, до 35 гВтч в края на 2020 г. Много интересно в тази посока на развитие е, че наскоро LG Chem придоби бившата фабрика за телевизори на турската компания Vestel, която е в съседство с фабриката за батерии до Вроцлав.
В това, че LG Chem се превръща във все по-голям доставчик на батерийни клетки за все повече автопроизводители, има и плюсове, и минуси. От една страна компанията успя и явно ще продължава стабилно да увеличава капацитета, с което скорошните проблеми с доставките на клетки за Audi e-tron и Jaguar I-Pace получават решение. От друга страна зависимостта от един голям доставчик не е добро решение от стратегическа гледна точка.
Автопроизводителите, разбира се, сключват договори с различни доставчици точно за да не са зависими, а и вече се започнаха инициативи за фабрики за батерийни клетки от европейски фирми. Но засега LG Chem е лидер и с тези агресивни темпове на растеж няма изгледи да бъде задмината скоро.