В този блог: Само една бърза зарядна станция увеличава значително електромобилния трафик.Новината, че Nissan вече има инсталирани 1,000 бързи зарядни станции (CHAdeMO) из Европа (#1000 е някъде в Съри, Англия), е чудесна за електрическата мобилност. Още по-чудесна би била новина някое от устройствата между #1000 и #2000 да е в България...
За обществените зарядни станции има различни мнения. В BMW, например, смятат, че масовизирането на електромобилите не минава през публичните зарядни. И аз мисля донякъде така, но само за бавните станции – бързите ми се струват не само нужни, а направо задължителни!
Много по-важна от моето мнение обаче е статистиката. А в Норвегия, например, тя показва, че за 18 месеца след монтиране на бърза зарядна станция на магистрала E18, броят на минаващите по нея електромобили се е увеличил осем пъти.
И това е ефектът само от една бърза зарядна станция! При това не е супер бърза – изтощена батерия може да се зареди до 80 процента за 30 минути.
Дори не използвам дежурното за електромобилните сайтове "само" 30 минути, защото това, да не се лъжем, не е бързо. Просто е много по-бързо от 6-7 часа. И, вероятно се питаш, не се ли налага да се чака много на въпросната станция в Норвегия, като минават 8 пъти повече електромобили? Може и да се налага, но ето какво:
- Повечето шофьори си планират пътуването с електромобил така че да не пристигнат на зарядна станция с полумъртва батерия;
- От първото следва, че ако имаш например 20% енергия и заредиш до 50%, доста повече се приближаваме към бързо, защото става да речем за макс. десетина минути.
Разбира се, не е изключено да ти се наложи да чакаш 20-30 минути. И сигурно няма да ти е приятно. Но това не омаловажава значението на бързите зарядни станции.
В допълнение към т. 2 отгоре, отдавна вече сипвам гориво колкото ми трябва за няколко дена напред – не пълня догоре. За мен това прави частичното бързо зареждане на електромобил за десетина минути абсолютно ОК. Близко е до сегашните 3-4 минути, които ми отнема минаването през бензиностанция. В същото време си давам сметка, че на теб схемата ти може да е съвсем друга – затова опираме до количеството.
А с хиляда Nissan определено направи количество. Може да е кофти, че нито една от тези станции не е у нас, но това само ме мотивира да работя още повече за по-бързо навлизане на електрическата мобилност в България.
С тези силно ускорени през 2013 г. темпове очаквам нещата да продължат още по-динамично през 2014 г. Защото, ако се върнем само няколко години назад:
- През 2010 г. имаше само 16 бързи зарядни станции;
- През 2011 г. станаха 155;
- През 2012 г. ги направиха 540;
- 2013 г. завърши с цели 1000.
Дубъл само през 2013 ми звучи много добре!
Планът е до 2014 г. да има над 1800 бързи зарядни. Това е доста повече и от скока през 2013 г. Малко по-малко от 2000 са, за които говоря в началото и не зная дали ще се включим с БГ станция в това ново количество, ама си струва много усилията! Така го чувствам аз ;).
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.