Инфо бюлетин 7 по проект 'Електрическа мобилност за Исперих'

Полезно и ефективно

logo

Програма за развитие на селските райони 2007 -2013г. Европейски земеделски фонд за развитие на селските райони. Европа инвестира в селските райони.

Информационен бюлетин 7 към проект "Електрическа мобилност за Исперих"

Проектът се изпълнява по "Програма за развитие на селските райони 2007-2013г. Европейски земеделски фонд за развитие на селските райони. Европа инвестира в селските райони"...

Проект "Електрическа мобилност за Исперих"

Пилотен проект за промоция на новите нисковъглеродни технологии, приложими в електрическите превозни средства и ползите от тях за опазване на околната среда по договор за финансово подпомагане № 40/3/710416/2014 от 13.03.2014г.

Изпълнител: СНЦ "Електромобили за регионите – Исперих"

Информационен бюлетин 7

Тема на бюлетина: Младежите, администрацията и бизнесът в община Исперих да добият представа за безопасността на пешеходците във връзка с почти безшумните електрически превозни средства.

Изненадата от безшумното

В предаването "На кафе" по Нова телевизия с Гала, нашият колега и партньор Теодор Иванов от исперихската фирма А1 Еко показа конвертирания от него до електромобил Nissan Micra НА КАФЕ при Гала. Всички около колата се учудваха как се движи, без да издава никакъв шум, освен скърцането на гумите по гладката настилка в подхода към студиото. Общо взето при ниски скорости електромобилите са наистина безшумни – не, че при по-висока генерират някакъв особен шум – и единственото звуково предупреждение за приближаването им е звукът от гумите. Компании като Continental обаче се стараят да намалят и него с гуми от типа на Conti.eContact. Mitsubishi продава своя iMiEV от 2009 г., а от 2010 г. на пазара са също и Nissan LEAF и Chevy Volt, което малко или много създаде някакъв масов пазар на електромобили и всичко това провокира притеснения у определени групи хора, а и като цяло, за възможни проблеми за пешеходците, нечуващи и невиждащи по естествени или "разсеяни" причини тихите електромобили по улиците...

През януари 2010, Министерството на земята, инфраструктурата, транспорта и туризма на Япония издаде правила за хибридни и почти безшумни превозни средства и до края на 2012 г. се очаква да бъде въведена регулация за генериране на предупредителни звуци с характеристики подобни на тези на двигателите в страната.

В другия край на света, през януари 2011 г. Президентът на САЩ Барак Обама подписа Акт за допълнителна безопасност на пешеходците 2010 (който третира електромобили, хибриди, мотори, автобуси, лекотоварни и товарни превозни средства) с три основни изисквания:
  • Предупредителните звуци трябва да са достатъчно силни, за да могат пешеходците да различават приближаващ се електромобил или плъгин хибрид, движещ се с постоянна скорост, ускоряващ, намаляващ или работещ при каквито и да било други критични обстоятелства;
  • Генерираният звук трябва да е най-малко като минималното звуково ниво на моторно превозно средство, за да могат незрящи хора и други пешеходци да долавят наличието на електромобил или плъгин хибрид;
  • Звукът трябва да отговаря на изискванията за производителност, които гарантират, че всяко превозно средство генерира звук, разпознаваем като този от работещо превозно средство с ДВГ.

Всичко това е заложено и подписано още миналата година, но трябва да бъде обявено до 2014 г. и да влезе в сила през 2017 г. А това е меко казано странно, защото още през 2013-2014 г. на пазара вече ще има не малко електромобили и без изисквания за защита на пешеходците ще трябва да се разчита само на желанието на автопроизводителите да правят съответните предупредителни настройки.

През 2011 г. Европейската комисия разписа насоки за Акустични предупредителни системи за превозни средства. Тези насоки, предназначени да послужат като препоръки за автопроизводителите за монтиране на системи, известяващи уязвими пешеходци, играят ролята на временно ръководство до завършване на проучванията и разработването на глобална хармонизация за спецификации за производителност на устройствата за генериране на звук.

Какви предупредителни системи има в момента на пазара

До този момент са разработени (и се използват от автопроизводители) два основни типа предупредителни устройства:
  • Устройства имитиращи двигателите на конвенционалните коли. Това обикновено са говорители, монтирани в подкалниците, които излъчват предупредителни звуци само в посоката на движение (за максимално ограничаване на шумовото замърсяване и максимална звукова информация за пешеходците). В зависимост от системата, повечето от тези устройства се изключват автоматично при достигане на скорост от 32 км/ч – на който етап гумите и вятъра създават достатъчно шум – или когато се включи двигател с вътрешно горене (при хибриди).
ECTunes и Enhanced Vehicle Acoustics (EVA) са компании, разработили такива устройства. Huyndai и Lotus също са разработили такива предупредителни звуци, наречени съответно VESS (Virtual Engine Sound System и "HALOsonic", интегрирани в Hyundai Sonata Hybrid 2011 и Lotus Evora 414E Hybrid. Ford пък подходи по-потребителски, със специална Facebook кампания през 2011 г., с която попита потребителите какъв звук искат да генерира електрическия Ford Focus, с пет варианта за избор.
  • Други предупредителни звуци (различни от тези на колите с ДВГ)

Първите коли с предупредителни звуци за пешеходци на пазара още от 2010 г. са Chevrolet Volt и Nissan LEAF. Системата на GM се нарича "Pedestrian-Friendly Alert System" и се активира ръчно от шофьора, но бъдещите поколения на модела вероятно ще включват активна система.

Nissan LEAF издава един предупредителен звук при движение напред и друг за движение назад. В зависимост от скоростта и дали ускорява или спира, системата на LEAF издава съответните високи-ниски звуци.

Fisker пък монтира два говорителя с мощност 1 Ват в първия си модел Karma, за да предупреждава пешеходците, когато работи в електрически режим, а системата на Toyota VSPN (Vehicle Proximity Notification System) ще бъде въведена от 2012 г. в цялата Prius гама на компанията.

Наистина, автопроизводителите вграждат предупредителни системи за пешеходци в своите електромобили и без да има съответните стандарти и регулация, чието въвеждане чак през 2017 г. е като че ли късничко. По този повод в момента нашият колега Теодор Иванов е в Брюксел като част от работната група, която започва обсъждане на изготвените от CENELEC стандарти за зареждане на електромобили, които също се очаква да влязат в сила след няколко години. Затова ние продължаваме с нашата Кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА!, за да генерираме повече обществено внимание към сектора, в опит да спомогнем ускоряването на процесите за развитие на електрическата мобилност.

Коментари (0)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
Все още няма пуснати коментари