Новата субсидия за електромобили вече включва 40,000 лв за товарни

Полезно и ефективно

В този блог: Втора програма на НДЕФ за частично финансово подпомагане на покупка на електромобили от администрацията.

Новата инициатива се нарича Инвестиционна програма за климата и идва след пилотния проект на Национален доверителен екофонд (НДЕФ) от 2016 г., с който бяха осигурени средства за стимулиране на общински и правителствени организации да закупят електрически автомобили...

По пилотния проект бяха одобрени заявления за 34 електромобила (20,000 лв отстъпка за всеки) и 10 плъгин хибрида (10,000 лв отстъпка).

Сега, НДЕФ стартира нова програма за частично финансиране, която включва два нови класа превозни средства: L7e и M2, N2. Субсидиите за двете нови категории са значителни, като за вторите това е вероятно най-високата подобна субсидия в цял свят, поне според нашите наблюдения – 40,000 лв. Субсидията за L7e возила е 15,000 лв.

Това означава, че ще могат да се закупуват електрически бусове с такава отстъпка. Например, ако крайната цена на електрически бус е 85,000 лв, община с одобрен проект ще плати 45,000 лв и ще получи останалите 40,000 лв от програмата.

Сред заложените ограничения прави впечатление минималният капацитет на батерията за категория L7e от 9 кВтч, което изключва от субсидията малки модели като Renault Twizy със 7.1 кВтч батерия.

За товарните минималният капацитет е 40 кВтч, което пък отрязва предварително единствения очакван на пазара в края на тази година електрически бус от голям производител. След нашата публикация и дискусия по време на организарано събитие с участието на ЕЛЕКТРОМОБИЛИ БГ е направена корекция и новият праг е 30 кВтч.

Ето и подробно изискванията по програмата:

Указания за кандидатстване за финансиране на проекти за насърчаване използването на електрически превозни средства

1. Основни параметри на проектите:

Типове проекти и кандидати:

  • Проекти за насърчаване използването на електрически превозни средства.
  • Бенефициери по тези проекти могат да бъдат централната администрация и нейните териториални подразделения и общинските администрации. Всеки бенефициер може да кандидатства за финансиране от ИПК максимум за три превозни средства.

Начини и размер на финансиране:

Финансирането по проектите за насърчаване използването на електромобили е
в размер на:

  • - 20,000 (двадесет хиляди) лева за изцяло електрически превозни средства категория М1 и N1;
  • - 10,000 (десет хиляди) лева за хибридни електрически (plug-in) превозни средства категория M1 и N1.
  • - 15,000 (петнадесет хиляди) лева за изцяло електрически превозни средства категория L7e.
  • - 40,000 (четиридесет хиляди) лева за изцяло електрически превозни средства категория М2 и N2.

за всяко доставено превозно средство на базата на договор с доставчик, избран в съответствие със Закона за обществените поръчки.

2. Изисквания за допустимост на разходите

За да се считат за допустими по ИПК, извършените разходи трябва да са действително извършени в рамките на договора за финансиране и да отговарят
едновременно на следните условия:

  • Да не са финансирани по друг проект, програма или друга финансова схема, финансирана с публични средства от националния или европейския бюджет или от друг международен източник;
  • Договорите за доставка на автомобилите да са сключени съгласно ЗОП и да следват Насоките на НДЕФ;
  • При избора на доставчик следва да се прилагат критериите на ЕС за зелени обществени поръчки в транспортa;
  • Всички закупени превозни средства да са нови и да отговарят на всички изисквания на българското законодателство;
  • Закупените електрически превозни средства да отговарят на следните технически изисквания:

За категориите M1 и N1:

  • - минимум 100 км пробег с едно зареждане на батерията и максимална скорост минимум 80 км/ч;
  • - литиева батерия;
  • - капацитет на батерията - минимум 15 кВтч за електрически превозни средства и 7 кВтч – за хибридни електрически (plug-in) превозни средства;
  • - гаранция на батерията и на превозното средство – минимум 5 години.

За категория L7e:

  • - минимум 80 км пробег с едно зареждане на батерията и максимална скорост минимум 30 км/ч;
  • - литиева батерия;
  • - капацитет на батерията - минимум 9 кВтч;
  • - гаранция на батерията и на превозното средство – минимум 3 години.

За категория M2 и N2:

- минимум 150 км пробег с едно зареждане на батерията и максимална скорост минимум 70 км/ч;

  • - литиева батерия;
  • - капацитет на батерията - минимум 40 кВтч;
  • - гаранция на батерията и на превозното средство – минимум 5 години.

3. Начин на представяне на проектите

Проектите се представят в приложения формат на Формуляр за кандидатстване за финансиране на проекти за насърчаване използването на електромобили в рамките на ИПК (Приложение 5А към Оперативното ръководство).

Необходимо е да се предостави информация по всички раздели на формуляра.

Формулярът за кандидатстване за финансиране на проекти за насърчаване използването на електромобили се изпраща на хартиен носител на адреса на
НДЕФ – София 1574, бул. Шипченски проход 67Б.

За всеки получен формуляр ще бъде изпратен отговор за потвърждение на получаването и ще бъде издаден входящ номер само при съответствие на
съдържанието на подадените документи с изискванията.

НДЕФ си запазва правото след преглед на формуляра да изиска допълнителна информация или обосновано да остави за преразглеждане формуляра за
кандидатстване.

Формуляри, получени в НДЕФ след крайния срок, посочен в поканата, няма да бъдат разглеждани.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

Хора в тази дискусия

Коментари (3)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
This comment was minimized by the moderator on the site

Пълни бездарници ги мислят тея субсидии, какво им пречеше да свалят тавана на N2 категорията от 40 на 30kWh батерия и да накупят Master-и, за градска работа са страхотни. Условията са зададени така че да не може да се усвоят тези пари, явно умишлено.

Stanislav Subashev
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Уау. Доста полезно и впечатляващо... за крадците в родината.

40к лева на електромобил? Главата ми почва да смята веднага, аджеба колко ли пари някое "проектче" ще докара на някои хора.
А ние обикновените граждани да го духаме? Аз така го разбирам това. 40к лева за администрациите да си гълтат парички, пък ние -кучета ни яли.

Една финансова субсидия няма ей!

Nikola
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Не знам наизуст характеристиките на всички електромобили на българския пазар, но със сигурност броят на марките и моделите е ограничен. В тоя ред на мисли, за да имаме истинска конкуренция, ако приемем че техническите изисквания, не са написани в услуга на някой, трябва да дойдат и участват фирми от чужбина. Вярно това няма да е хубаво за българските вносители, но ще покрива целта на самата обществена поръчка.

Илиян Звездоброев
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
Все още няма пуснати коментари