В този блог: Нова предложение за зареждане на електрически коли в движение.
Някои от вас ще прочетат това и ще кажат: "Поредната история за лабораторен експеримент, който няма приложение в реалния свят". Може би, а може би не...
Зареждането на електромобили в движение определено звучи като нещо от далечното бъдеще, но дори да не стане реалност скоро, ако някой ден идеята види бял свят, това ще бъде невероятен технологичен напредък.
Изследователи от института по енергия в Станфорд са измислили как да решат един от най-тревожните проблеми, свързани с безжичното зареждане – автоматично регулиране на вариациите в разстоянието между безжичния заряден източник и приемника, вграден в колата по време на движение.
При нормални обстоятелства количеството пренесена енергия варира много, тъй като разстоянието също варира, но студентът от Станфорд Сид Асаваорарит и професор Шанхуй Фен са установили как да автоматизират този процес.
Чрез елиминиране на радиочестотния компонент на безжичния предавател и подмяната му със стандартен усилвател на напрежение и резистор за обратна връзка, Сид е успял да създаде устройство, което автоматично определя правилната честота, необходима за различни разстояния.
"Това премахва необходимостта от автоматично и непрекъснато настройване на всеки аспект на веригите."
"На теория може да се кара за неограничен период от време, без да се налага да спираш да презареждаш, обяснява Фен. Надяваме се, че един ден ще можете да зареждате електрическата си кола в движение, докато карате по магистралата посредством намотка в дъното на автомобила, която ще може да получи електричество от серия от намотки по които тече ток, вградени в пътя."
Досега експериментът е постигнал успех единствено при предаването на един миливат мощност. "Трябва да увеличим значително количеството електроенергия, която се пренася, за да зареждаме електрическите коли, но може и да не се налага да свършим особено много работа", казва професор Фен.
Усилвателят, използван от екипа, е само 10% ефективен, но вече има високоефективни усилватели с до 90% ефективност.
Изследователите виждат и други възможности за системи за безжично зареждане, вградени в пътищата. В допълнение към зареждането на преминаващи автомобили, те биха могли да подобрят значително управлението на автономните коли, които разчитат на GPS сигнали. GPS сигналът е само точен до около 30 метра, докато информацията, предадена на системата за насочване на автомобила от безжичната система за зареждане, би била с точност до няколко милиметра.
Технологията има и други потенциални предимства.
"В допълнение към напредването на безжичното зареждане на превозни средства и персонални устройства като мобилни телефони, нашата нова технология може да бъде доста полезна и в роботизирането на производствените машини за електромобили и други превозни средства".
Точно по това в Tesla вече работят усилено.
Виж как функционира новата система във видеото по-долу.