В този блог: Tesla отвори нов сайт с диаграми и номера на резервни части за Roadster, Model S, 3 и X.
Порталът е на адрес https://epc.teslamotors.com/#/catalogs и съдържа схемите за Model S 2012-2016, настоящия Model S, Model X, Model 3 и дори оригиналния Roadster.
Това веднага ме върна в годините, когато се занимавах с внос на авто части за американски автомобили. Тогава нямаше електромобили, а и в първите години нямах на разположение компютърна програма, камо ли онлайн каталог. Взирах се в екрана на проектора, слагах фиш след фиш на стъклената подложка и понякога търсех части с часове.
Впоследствие започнаха да се появяват онлайн каталози, известни като EPC и днес всички автопроизводители имат такива. Достъп до тях обикновено имат дилъри и оторизирани сервизи. Ето че Tesla, в типичен стил, отвори своите за всички.
През 90-те нямах вариант да търся специфични за дадена кола части по номер на шаси. Днес това е възможно и много удобно, тъй като предоставя абсолютно точна информация за конкретна кола.
В новия каталог на Tesla засега няма такава опция, а тя е особено полезна. Още повече поради причината, че Tesla ежеседмично прави промени, които се отразяват в производството. Така, дадена част може да се промени като конструкция и сервизен номер и ако каталогът не се обновява това може да създаде объркване. Вече се случи при първото и второто поколение Автопилот.
Иначе каталогът е на две нива. Едното е за общо ползване, а другото за хора или компании с вход за достъп – най-вероятно това е за одобрени сервизи. Но и с общия достъп се виждат всички детайли и компоненти на колите. Липсват обаче доста цени, за които трябва да се звъни на компанията. В каталога има още и официалните инструменти, адаптери за зареждане, емблеми и други дреболии.
Към Tesla масово има критики за това, че не е склонна да продава части на хора и сервизи, които искат да поправят сами катастрофирали или пострадали коли. Имат си основателни причини, обаче, тъй като неправилно извършени модификации или ремонти по колите като цяло, по батерии или по системите за зареждане, може да доведат до пожар или други сериозни проблеми, които освен че може да предизвикат сериозни наранявания, обикновено се превръщат в пиар кошмар за компанията.
Е, сега вече всеки може да разгледа подробно устройството на всеки Tesla електромобил, да види от какви части е съставен и дори да си извади диаграми и номера на компоненти. За много хора това ще е достатъчно да правят сами ремонти, макар и на свой риск.