Някъде през 2010-та едно малко събитие промени автомобилния свят. Причудлив масов електромобил излезе на пазара. Вече се беше случвало, но в друго време и по различен начин. Какво ли ще е различното този път?
Съвсем различно.
Когато през 90-те години на миналия век General Motors изненада света със съвсем екстравагантния за времето си EV1, електромобилите бяха... всъщност НЕ бяха. Малкият електромобил на GM просъществува също малко и беше смачкан в буквалния смисъл.
Ще остане ли да свети за по-дълго изгрялата в края на 2010-та светлина на новия тогава Nissan LEAF? Сега, в началото на 2019-та, отговорът е по-широк от ДА.
Избери си автопроизводител и ако вече не произвежда един или няколко електромобила, тази или следващата година вече ще е на пазара. Някои вече са с голяма преднина и имат по няколко модела второ поколение в гамите, като Renault ZOE. Вече е тенденция, не експеримент.
Имаше какво да го тласне. Дизелгейт, Tesla, по-евтиното шофиране, динамиката, липсата на шум и чистото. Всяко едно от тези неща си има своя вселена. Тази на чистото разкъсва все повече градската мараня.
Електричките по улиците стават все повече и ако сега още не можеш да им видиш ефекта, има го. Има го. Най се вижда по хората. Колкото пъти се качи някой в някой от електромобилите на eCars, все има нещо интересно да видиш като реакция. Често е изненада и различни дози учудване. От това как силно дърпа, тихо се плъзга, малко харчи и няма бръмчене.
Виж, това са реални неща. И ефектът от тях започва да се усеща у все повече хора. Което се отразява в повече купуване и каране на електромобили. И оттам в по-малко газове и шум по улиците. Колко по-малко? Въпрос на сравнения, анализи и статистики от една страна. Но колко пъти тези неща те тласнаха към някоя нова технология? Или е по-скоро емоционалното желание да си в крак. Виж къде отидохме с телевизорите и мобилните телефони.
Дори да искам да ти го спестя в подробности, нека да видиш все пак за какво става дума. Малко от малко да видиш съпоставката. Ще ги изброя накратко ползите от карането на електромобил за околната среда, защото ти си част от околната среда и търсиш най-доброто за себе си, нали?
Ползи от шофиране на електромобил за околната среда:
- Чисто движение - Не изхвърля газове в движение
- Тихо движение - Не генерира шум като колите с двигатели (освен от гумите и въздушното съпротивление)
- Има положителен ефект върху климатичните промени (генерира по-малко топлина и фини прахови частици)
- Подобряване на качеството на въздуха
- По-лесно обслужване, изразходващо по-малко ресурси
- Балансиране на електро мрежите
За всичките тези неща вече има статистика. Твърде много е, но сентенцията е, че в рамките на своя живот един електромобил генерира по-малко вредни ефекти за околната среда от нов дизелов автомобил. Измерва се с много показатели, като един от тях е противоречивата тема с производството на батерии. Има какво да се подобрява там като процеси, защото се използва не малко химия, но само за 3-4 години има голям напредък в технологичното развитие при батериите.
И нещо много важно, за хората, които се чудят какво става с батерията, когато бъде извадена от електромобил. Сега още са твърде малко електромобилите, чиито батерии се нуждаят от подмяна или рециклиране. Но обикновено нещата се случват така:
- Батерията се монтира в сградна инсталация, където дори с намален капацитет може да служи още години за осигуряване на енергия
- По-редкия засега случай - батерията се рециклира.
Това е важен въпрос в темата за ефектите от електромобилите върху околната среда. Лесно проследимо е, че процесите са добре контролирани, има компании за рециклиране и не говорим за изхвърляне на химически течности в канализацията. Нищо подобно.
Какъв анализ може да се направи от наученото дотук през годините за ползите от електромобилите за околната среда? Припомням, че всеки от нас е част от околната среда. Всеки диша. Всеки иска да му е чисто. Ето така ще го вмъкна като пример тук. Наскоро колега пътува с нас из цялата страна по обиколка за монтажи на зарядни станции за електромобили. Тази седмица ще прави друга. Самостоятелно. Попита ни можем ли да му дадем един електромобил. За едно пътуване си е оценил много добре ползите. За себе си. И за околността.
И още нещо. Електромобилите вече са доста по-използваеми. В което има ползи. Още от началото на eCars блога през 2010-та винаги сме акцентирали върху това, че има лични и природосъобразни ползи от електромобила. Десетина години по-късно осъзнаваме колко силно се преплитат тези двете.
Една от най-използваните статистики за ползите от електромобилите за околната среда е за спестените газове. Общо в последните 5-6 години електромобилите по света са навъртели милиарди километри и са спестили генерирането на милиони тонове въглероден диоксид.
На графиката се вижда как варират емисиите от парникови газове в страните от ЕС: В Швеция, например, използването на електромобили генерира само 7–9 гр CO2 еквивалент на километър, докато в Латвия стига до 169–234 грама, а средното за ЕС е 65–89 грама (първата стойност е за електромобил с разход 14.5 кВтч/100 км, а втората за разход 20.0 кВтч/100 км.
Според тези стойности, използването на електромобили в страни разчитащи до голяма на електричество от ядрени или възобновяеми източници допринася за намаляване на нивата на парникови газове, докато, страни с електричество генерирано до голяма степен от въглеродни източници, електромобилите може да не допринасят особено за подобряване качеството на въздуха.
Често се пропуска нещо по-замърсяващо. Азотните окиси. И други неприятно миришещи, допринасящи за различни болести замърсявания, които излизат от ауспуха на повече коли с двигател с вътрешно горене. Затова е готино, че електромобилите са чисти.
Помисли, надскочи си предразсъдъците, повози се, покарай и ще усетиш сам/а.