Въздухът над Северна Италия е прочистен значително само за 10 дни (видео)

Полезно и ефективно

Сега сме повече по домовете и се движим по-малко навън. По улиците често е празно и в резултат по-тихо и въздухът не е толкова замърсен. Всъщност, разликата на места е огромна.

Едно такова място е Северна Италия и по-специално Милано. Сателитни снимки и данни от местни измервателни станции показват една значителна промяна над града – вследствие на ограниченията около здравословната ситуация, в дясната част на снимката отгоре всичко е зелено.

Забелязваш, че не използвам думата. Сякаш следвам "знаеш кой" обръщението в Хари Потър. Предостатъчно се използва, затова ще се придържам към важния резултат – изчистването.

Снимките и данните за въздуха над Милано (и региона) са изнесени в публикация на Европейския алианс за обществено здраве. От графиките се виждат червените зони на 17 февруари и прочистването само 10 дена по-късно. Червеното показва нивата на фини правохи частици (злободневна тема и в София, и други наши градове), а изчистването е в резулат на въведените в града ограничения. Нивото на азотни окиси, излизащи от ауспусите на превозните средства (и далеч по-вредни от CO2 емисиите), също е спаднало значително. Ето:

Две неща. Логично е, нали се карат по-малко коли и мотопеди (италианците са прекалили отдавна с използването им). Но и още нещо – как щяхме да го видим това изчистване и да си дадем сметка за предизвиканото от нас хората безобразно замърсяване, без да спрем лудешкия си ритъм? Говоря за всички ни, навсякъде. А че в Северна Италия въздъхът е адски замърсен, е по много причини.

Няколко месеца в здравната криза и лекари вече започват да правят връзката между увеличения брой смъртни случаи в последните два месеца и състояния като хипертония, респираторни заболявания и диабет. Тук ценна информация може да се почерпи от SARS разпространението през 2003 г. когато проучване върху смърните случаи е установило, че за хора живеещи в райони дори само със средно замърсяване има 85% повече риск от смърт отколкото за хора живеещи в райони с ниско замърсяване.

Д-р Сара де Матеис от Универстите в Каляри споделя следното:

"В последните 50 години качеството на въздуха в градските зони се е подобрило, но газовете изхвърляни от бензиновите и най-вече дизеловите превозни средства остават много сериозен проблем. Дори дизеловите двигатели последно поколение генерират опасни нива на замърсяване. Пациентите с хронични белодробни и сърдечни състояния, предизвикани или задълбочавани от продъжителното излагане на замърсявания, се справят по-трудно с белодробни инфекции и за тях има по-голяма вероятност да не преживеят сериозни инфекции. Това е и сред вероятните развития при т. нар. COVID-19. Като намаляваме замърсяването на въздуха помагаме на най-уязвимите да се справят с това и други вероятни бъдещи масови заболявания."

И ето ги сега тези сателитни снимки от района на Милано, които показват нагледно как след въведените ограничения и намаляване на движението нивата на азотен диоксид и фини прахови частици, генерирани до голяма степен от дизелови превозни средства, са намалели драстично.

Според действащия генерален секретар на EPHA:

"Въздухът над Италия може да се прочиства, но вече е нанесена много сериозна вреда на човешкото здраве и способността на хората да се борят с инфекции. Правителствата трябваше отдавна да вземат мерки за хроничното замърсяване на въздуха, но поставиха икономическото развитие като проиритет над здравето, като осъществяваха слаб контрол над авто индустрията. След като настоящата криза бъде овладяна, политиците трябва да ускорят значително мерките за премахване на замърсяващите превозни средства от пътищата."

С блогове като този, е лесно да ми се припише уклон, нали? Имам интерес от това да разкарваме замърсяващите коли и да ги заменяме с електромобили. eCars има такъв интерес. В eCars обаче имаме обаче и съзнанието да не работим просто  заслепени от новото по-чисто благо, а да внимаваме много по пътя към осъществяването му, за да избягваме в максимална степен вече направени грешки и като част от развиващата се електромобилна индустрия да търсим начини за подобряване на неща, които сега не изглеждат никак чисти, като производството на електроенергия от въглища.

------------------------

Няма "не зависи от мен" и аз "нищо не мога да направя". Сега всички сме засегнати. И носим маски.

Като дойде време да свалим маските може да се направим пак на незасегнати и да се метнем в лудешкия си ритъм сякаш нищо не е било. До следващите маски.

В Италия и Франция (о, да и на много други места) положението сега не е розово, но въпреки това има развитие – през февруари има голям скок в продажбите на електромобили.

Имам някакво усещане, че подскачането ще продължи.

Пробвай с електричка!

Хора в тази дискусия

Коментари (2)

Оценка 5 от 5 на база 1 гласа
This comment was minimized by the moderator on the site

Темата е основополагаща за прехода към електроавтомобили. Циничният факт е, че, поне в Китай, коронавирусът до момента е спасил повече животи, отколкото е отнел, заради спирането на трафика и маса индустриални производства..

Последно редактиран Преди 4 години от Е-мо Е-мо
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Хм, даааа, тази цинична подробност...

Мартин Хаджистойков
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
Все още няма пуснати коментари

Най-нови теми от форума

  • Няма мнения