В този блог: На този етап зареждането на електромобили има слабо отражение върху натоварването.Въпросът за евентуалното претоварване на електро мрежите от едновременно зареждане на много електромобили изниква често по форуми и блогове. Темата е много важна за бъдещето на електромобилите и натоварването върху електроразпределителните мрежи и всяка информация по въпроса е ценна. Ето една прясна порция данни от американското енергийно министерство...
В доклад министерството предоставя статистика от шест ЕРП-та събирали данни за оперативна дейност и потребителско поведение при зареждане на електромобили от домашни устройства и обществени зарядни станции.
Целта на този доклад е да се помогне на отделните ЕРП-та да определят колко време настоящата електрическа инфраструктура ще успее да задоволява растежа в потреблението на електроенергия от електромобили. Като резултат от идентифициране на тези параметри идва и следващият етап – кога и какъв тип увеличения на капацитета ще са необходими. Предоставени са данни и за това кога потребителите предпочитат да презареждат своите електромобили и до каква степен цените и преференциите ги стимулират да зареждат извън пиковите часове.
Електроенергийната индустрия очаква 400% растеж в годишните продажби на електромобили до 2023 г., което може значително да увеличи потреблението на електроенергия и натоварвания в пиковите часове в областите с повече електрически коли. С данни за потребителското поведение може да се направят предварителни изчисления за бъдещи разширения и модернизация на мрежите, с което да се контролират големите натоварвания от зареждане на електромобили.
По шестте проекта застъпени в доклада са събрани данни от 270 обществени зарядни станции на паркинги и в гаражи, както и от над 700 зарядни устройства в гаражи на потребители.
Заради все още малкия брой електромобили резултатите от проекта показват незначителни натоварвания върху мрежите. Но тези данни са добър източник за информация за очакваните натоварвания при увеличение броя на електромобилите през следващото десетилетие.
Данните са групирани основни в три категории: потребителско поведение, ефект върху мрежата и технологични проблеми.
Потребителско поведение. Събраната от проектите информация показва, че по-голямата част от домашното зареждане е ставало извън пиковите часове. Там където са предлагани по-ниски тарифи (като нощната в България) е отбелязан още по-висок процент на зареждане извън натоварените часове.
Използването на обществени зарядни станции е по-слабо и основно в работно време, което до известна степен се припокрива с някои пикови периоди. Повечето потребители използват обществените зарядни станции за кратко допълване на батерията.
Ефект върху мрежата. Продължителността на зарядните сесии и потребяваната мощност варират спрямо модела електромобил, типа зареждане и нивото на заряд в батерията. Повечето електромобили са зареждани с мощност в диапазона 3-6 кВт (сравнимо с работещи готварска печка и пералня).
Има обаче един електромобил, който дърпа много повече ток от мрежата – в домашни условия Tesla Model S може да се зарежда с до 19 кВт (за сравнение главният 63A 230V предпазител у дома позволява макс 15 кВт едновременно потребление). За зареждане на Model S в гараж с 19 кВ е нужен трифазен ток с главен предпазител в ел. таблото поне 32A и съответните кабели).
Технологични проблеми. Поне в САЩ, изискванията са монтирането на 240V домашно зарядно устройство да става от квалифициран електротехник. Обществените зарядни станции пък са по-скъпи и изискват координиране с различни доставчици, монтажисти и оператори по отношение на безопасността, изграждането и регулаторните изисквания.
В добавка, въпросното по-слабо използване на обществените зарядни станции удължава периода за възвръщане на вложените в тяхното изграждане средства, без да се наблюдава съществено увеличение на тяхната употреба.
Но това последното е поради факта, че повечето от първоначалните собственици на електромобили разполагат с гаражи или места където да ги зареждат. Колкото повече хора, които не разполагат с гараж, купуват електромобили, толкова повече може да се увеличава зареждането на обществени станции. И понеже поставянето на такива около блоковете е предизвикателство, едно добро решение е работодателите да започнат да монтират зарядни устройства на своите паркинги и гаражи.
И накрая, някои ЕРП-та са установили липса на комуникация между новите смарт електромери и зарядните станции. Данните показват, че връзката е успешна само в 50% от случаите в пиковите часове.
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.