В този блог: Бърз и нагледен начин да добиеш представа как се смята пробегът на два електромобила.
Opel Ampera-e тепърва ще се появява по европейските пътища, но на страницата на Opel вече има калкулатор за пробега, който показва очаквания реален пробег при различни условия. Хрумна ни да го сравним с калкулатора на Renault ZOE ZE40 с новата по-голяма батерия...
Ampera-e и ZOE са с различна големина на купето и батериите. Ampera-e е малко по-дълъг и с 50% по-голям капацитет на батерията (спрямо тази на ZOE ZE40). На пазара вече се намират и почти изцяло сходни електромобили от различни марки, но този блог е не толкова за сравнение на двата модела, колкото да покаже как работят калкулаторите за пробег и как различните системи и условия влияят на шофирането.
За една бърза техническа яснота, ето малко данни:
Opel Ampera-e: Дължина – 4.17 метра, батерия 60 кВтч
Renault ZOE ZE40: Дължина – 4.08 метра, батерия 41 кВтч
Калкулаторът за пробега на Ampera-e използва WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) цикъла, който е сходен с тестовите процедури на американската агенция по околната среда (EPA). Това е важно, защото повечето европейски автопроизводители използват Европейския тестов цикъл за шофиране (NEDC), резултатите от който обаче въобще не кореспондират с реалността. Тези на EPA са доста по-близки до потребителските, а и в последните две години след като се развихри Дизелгейт аферата около VW стана ясно колко се лъже с разходите и емисиите в Европа.
Започваме с Ampera-e. Като разцъкаш малко калкулатора и бързо лъсва нещо странно. При температури под нулата и съответно използване на отоплението пробегът пада драстично. Ама много!
Без включено отопление калкулаторът показва пробег 463 км. Това нещо не го вярваме особено много пък и ще да е бая вкочаняващо преживяване да пробваш дали ще ги мине при -20°C. Шокът идва, когато включиш парното (в калкулатора). Пробегът спада на 167 км. Това са 296 км или 64% по-малко. Гладно парно ей!
Остават два варианта за зимата с Ampera-e/Bolt – в някакъв момент да монтират по-енергийно ефективна отоплителна система или (ако не е чак толкова студено) да разчиташ на отоплението на седалките.
При температури над нулата, едно бързо сравнение от симулатора, както го наричат в Opel, е при 20°C – 319 км пробег при много висок разход и 517 км при среден разход. Това WLTP може и да е по-добро от Евроцикъла за шофиране, но е важно да напомним, че при реални тестове беше установено, че Chevrolet Bolt прави по около 380 км с едно зареждане и затова стойностите в симулатора на Opel просто ни изглеждат завишени. Когато дойде момент да тестваме, ще можем да кажем с по-голяма точност колко са близки до реалността.
Другият калкулатор, на Renault ZOE, не е базиран на WLTP и за щастие изглежда не показва нереални стойности като по NEDC. Официално Renault рекламира модела с 400 пробег (по въпросния NEDC цикъл), но в калкулатора стойностите като от реалното шофиране.
Ето няколко примера:
- Температура 5°C, скорост 90 км/ч – пробег 247 км
- Температура 20°C , скорост 70 км/ч – пробег 321 км
- Температура -10°C, скорост 60 км/ч – пробег 237 км
- Температура 15°C, скорост 130 км/ч – пробег 157 км
Последният случай е като за продължително магистрално шофиране с близка до максималната за ZOE скорост и показва ясно, че при такова шофиране може да очакваш наполовина по-малко пробег отколкото при умерена температура и шофиране. ZOE от самото начало беше оборудван с нова термо помпа за отопление и не че не харчи ток, но явно е по-икономична. Факт е обаче, че при магистрална скорост пробегът спада значително. При Chevrolet Bolt високата скорост като че ли не оказва толкова голямо влияние.
Засега с нашия ZOE с първото поколение 22 кВтч батерия правим в еко режим и спокойно градско шофиране до около 180-190 км през пролетта. Зимата пада до 100-120, а тази миналата беше люта. При първа възможност ще сравним с новата 41 кВтч батерия и естествено с Opel Ampera-e, който в момента нямаме идея кога ще се появи в България. Задава се обаче възможност за тест на електрическия Hyundai IONIQ.