В този блог: Кратък анализ за влиянието на компонентите върху рекуперацията на електромобилите.
Някои електро модели имат силна рекуперация (връщане на енергия в батерията при намаляване на скоростта), но повечето са ограничени от производителите, както и възможността ни за избор на степента на рекупериране в движение...
Въпросът е заради кой компонент на задвижващата система се прилагат такива ограничения? Дали е заради електромотора, инвертора или пък заради батерията?
Електромоторът – бил той асинхронен или синхронен с постоянни магнити – работи много ефективно и като задвижващ агрегат, и като генератор и не би трябвало да е ограничаващ фактор по отношение на спирачна сила.
Инверторът също се справя много добре със задачата, като естествено силата на рекупериране спада с намаляване на оборотите на електромотора, но иначе тези два агрегата не поставят ограничения.
Остана батерията. Както и за високите цени, тя е набедена и за ограниченията при рекуперирането.
Обикновено литиево-йонните батерийни клетки използвани в електромобилите са способни на поне 2C степен на разреждане, но само 0.8C до 1C зареждане. C-степента е мярка за разреждане на батерия по отношение на нейния максимален капацитет. 1C степен означава, че батерията ще се разреди за 1 час. При батерия с капацитет 100 амперчаса разрядният ток е 100 ампера.
Това подсказва, че степента на зареждане трябва да бъде ограничена до не повече от 40-50% от тази на разреждане. Електромобилните батерии понасят много по-големи краткосрочни натоварвания, но интензивното разреждане води най-вече до повишаване на температурата в клетките. Мощното зареждане от своя страна може да доведе до отлагане на литиеви йони върху катода и съответно загуба на капацитет.
Препоръката ни към автопроизводителите винаги ще бъде да добавят начин за контрол на рекуперацията. Дали ще е чрез бутон или от скоростния лост, важно е когато караш своя електромобил да можеш да контролираш степента на рекуперация.
От: Charged EVs
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин