Обикновено кръстосваме България с нашия сервизен Renault ZOE и дългите пътувания отнемат време. Колата минава повечето разстояния в България с едно междинно АС зареждане, което отнема час и половина до 2 часа. С DC зареждане е различно. И нещата през август 2021 г. с DC зареждането в България вече са различни.
В края на юли пак имаше Еко рали (след паузата през 2020 г.) и малко след това се подреди да направим едно пътуване до Царево. Този път с Volkswagen ID.3 от Топ Рентакар.
От това пътуване излиза и този блог за една кратка информация как се движат текущо нещата с DC зареждането в България.
С 58 кВтч батерия, вагенът, който карахме, е близо до златната среда (за батериите). Колата е First Edition ID.3 Pro със 100 кВт DC зареждане. За повече подробности, виж първия блог за целоседмичното използване на колата в началото на годината.
Потегляме от София с план да спрем на Нова загора, на DC станцията на Fines Charging. Караме с едни средни 120 км/ч. На места 130-140, горе-долу типично магистрално каране. Въобще, в рамките на ограничението от 140 сме и в никакъв случай не караме бавно. Колата, разбира се, е пълна догоре с техника – две зарядни станции със стойки и нашия багаж.
Стигаме на Нова загора с 25% остатък и докато гледаме жално нашата АЯ, която подарихме на ресторанта до бензиностанция ЕКО преди време – жално, защото е изключена заради сметката за ток ли, дето се трупа, пък хората не хапват в ресторанта, докато зареждат, нямаме идея – бодваме CCS кабела на голямата бяла ABB станция в нашия ID.3. След 55 минути и заредени има няма догоре потегляме към Лозенец, преди да идем и към Царево.
200 километра по-натам пристигаме в Лозенец с повече от 30% заряд, което значи, че можеше да заредим за 40 мин. на Нова загора, вместо за 55 мин. Врътваме едни 90 км напред, назад, да обиколим два обекта и сме на етап вечерна почивка. При това на чудесния къмпинг Черноморец при приятели. Готино.
На другия ден пак надолу към Царево и след като свършихме работа викаме си хайде да видим сега къде ще зареждаме. Звучи нетипично за нас, че обикновено всичко ни е проверено и планирано, с алтернативи. Но сега го карахме така, без планове.
Хоп, ето ти една Fines DC зареждачка на Masterhaus Приморско. Чудна работа. Хайде там по път, 45 минути и сме готови да се пускаме обратно към Нова Загора.
Там сме пак на DC-то на Fines, на паркинга на Rompetrol, с 36% в батерията и насред проливен дъжд. Чучваме се на кафе вътре и след зарядката, към вкъщи.
Сега няма да правим някакъв анализ на вече повече от 10 години развитие на електрическата мобилност в България. Това, което е важно е, че през лятото на 2021 г. вече има възможност да се пътува с електромобил по-спокойно из страната, с вече десетки DC зарядни устройства инсталирани на много места.
"Какво правим, ако няколко коли се засекат на дадена станция по едно и също време?"... "Мощността на повечето не е кой знае колко голяма"... "Няма станции по ключови маршрути"... Така са нещата. И е кофти да пристигнеш на станция, пък някой току да се е включил и да чакаш половин час или дори цял.
Много по-кофти беше, когато нямахме почти никакви станции. Работата просто не ставаше. В последните три години нещата се промениха значително с усилията на колеги и партньори и на картата със зарядни станции вече има много повече иконки.
Пак са мъничко, но това означава само, че имаме още много работа за следващите 10 години.