Tesla може да търси финансиране за трета електрическа кола
От Мартин ХаджистойковКомпанията Tesla Motors, която стои зад електромобила Roadster, може да потърси допълнително финансиране чрез продажба на акции, за да плати за разработването на третия си електромобил - спортно превозно средство или SUV - Model X - според главния изпълнителен директор на компанията Елон Mъск...
Компанията работи по още един модел електромобил, насочен към купувачите на коли, които проявяват интерес към SUV и миниван категориите. Подробностите за Model X са оскъдни - един от малкото известни факти е, че ще бъде използван същия електрически мотор като при Model S, а колата трябва да бъде представена в края на годината, според Mъск. И въпреки че компанията е на път да стане печеливша, след като пусне в продажба Model X, може да потърси допълнително финансиране, за да осигури производството на модела.
Производителят все още работи върху втория си модел, седан Model S, който е насочен към средния купувач и като цяло към хора, които за първи път купуват електрическа кола. Наскоро бяха завършени алфа-моделите за Модел S и започна техните тестове, което означава, че демонстрационният модел за пресата и анализаторите ще бъде готов до края на лятото, каза още Мъск. Производственият модел ще излезе в САЩ през лятото на следващата година, а след това, към края на 2012 г., ще се появи и в Европа.
Последното тримесечие компанията добавя нови 900 резервации за Model S с по $5,000 /около 6,800 лв/ "на калпак" - с което общият брой резервации за Model S достигна до 4,600. Tesla Motors продадe и 1,650 броя Roadster и e на път в края на годината да остане без нито един от тях. Дебютната електрическа кола на дружеството е спортен автомобил на базата на шасито на Lotus Elise, чиято първоначална цена от $109,000 /около 147,000 лв/ е доста висока. Цената на Model S е $57,000 долара /около 77,000 лв/ без държавните стимули за закупуване на електрическа кола в САЩ.
Повечето резервации за Model S идват от американски потребители - но така искат от Tesla Motors, защото ако има рекламации/други проблеми, ще бъде по-лесно да се решават, смята Мъск. Около 75 на сто от резервациите за Model S идват от САЩ, а останалата част е от европейски клиенти.
Моделите на Tesla Motors имат един от най-големите пробези сред Plug-In електромобилите. Tesla Roadster може да пътува около 320 км, преди да е необходимо презареждане, а се очаква Model S да има пробег до около 480 км между зарежданията.
Nissan Leaf - макар и много по-евтин, $37,000 /около 50,000 лв/ - може да пътува само около 160 км, преди да се наложи презареждане. Мъск не посочва какъв ще бъде пробега на Model X, макар че той вероятно ще бъде някъде между този на Roadster и Model S, ако се използва същия мотор като при Model S, но с по-голямо шаси.
Tesla Motors отчете по-ниска от очакваната загуба за тримесечието от $48,9 милиона или 51 цента на акция. Анализаторите от Wall Street очакваха компанията да загуби 53 цента на акция и да има приходи от $47 милиона. Компанията получи $49 милиона през първото тримесечие на тази година, два пъти повече от $20,8 милиона, които реализира през първото тримесечие на миналата година. Резултатът зарадва акционерите, вдигайки акциите на производителя на електрически коли с 3,7% до $27,67.
По-доброто представяне на компанията идва от продажбата на компоненти за батерии и зарядни устройства за електромобилите Smart Fortwo на Daimler. Приходът от допълнителни услуги се увеличи и заради партньорството с Toyota за предоставяне на задвижващи системи за бъдещия електромобил RAV4.
[Източник: GreenBeat]