Според статистика на пътната агенция на Норвегия, в края на май в страна има регистрирани 764 изцяло електрически коли.
Какво токва е интересното в този факт ли? Ами, накратко казано, по същото време миналата година в страната е имало 123 регистрирани електромобила, което означава 621 процента растеж.
"Само за първите четири месеца на 2011 г. са продадени повече коли, отколкото за цялата минала година, което е абсолютен рекорд, предвид иначе малките продажби на Buddy и Reva", коментира председателят на норвежката асоциация за електрически превозни средства Хавард Квислер и добавя, че основаното през 1995 г. норвежко общество за електромобили работи за "популяризиране на презареждаемите, енергийно ефективни превозни средства, частично или изцяло задвижвани от електричество"...
И пак 'виновни' са колите...
Основната причина за бързия растеж се нарича Mitsubishi i-MiEV, електромобилът, който от представянето си по-рано тази година досега регистрира рекордните 532 продажби.
На пазара разбира се са и 'близнаците' Peugeot iOn и Citroen C-Zero, които обаче определено са назад от оригинала по продажби (засега).
"Наблюдава се застой или спад в продажбите на 'старите електро пушки' Think, Buddy и Reva", казва Квислер.
Миналата година Think продаде 120 от 123 коли, но сега отбелязват спад с 85 регистрирани електромобила от марката тази година, докато Buddy и Reva дори не се категоризират като пътнически коли. Това означава, че чисто и просто утвърдените автопроизводители с изградени мрежи от представителства и сервизни центрове надделяват още на този ранен етап в разпространението на електромобилите, а според нас битката тепърва ще се ожесточава много повече. Само ток да има .
"Tesla обаче демонстрират доста впечатляващи продажби", учудва се КвислерM/strong> по отношение на регистриращата 367 процента растеж марка на родния му пазар.
В момента Квислер не е сигурен колко точно е голям този пазар:
"Като че ли с идването си i-MiEV отприщи водата в цял язовир... но аз съм сигурен колко много вода има там.
Цените на употребяваните падат
Според Квислер мнозина са сменили старите електрически Peugeot 106 и Citroen Saxo от първата електромобилна вълна с нови електрически коли, а това означава, че с години стабилните цени на употребяваните електромобили най-после падат. Замислете се колко са употребяваните модели коли с ДВГ със стабилни цени...
Според норвежката асоциация за електрически превозни средства в рамките на седем-осем години електрическите коли ще станат абсолютни бестселъри.
"Все още сме на ниво ентусиасти, с умерени продажби, но е страхотно да виждаш това феноменално спрямо дори година назад количество електромобили на пътя и то с естествен ръст на продажбите.
Какво предстои
До края на годината в Норвегия ще се продава и Nissan LEAF модел 2011. Електромобилът на Nissan стана кола на годината и е първата съвременна масова изцяло електрическа кола от класа на Golf на пазара.
"Ще бъде изключително интересно да се види развитието на пазара през 2012 г., когато вече ще имаме LEAF и няколко електрически модела на Renault. Тази година те ще са доволни от продажната на около 1500 коли и съответно между 2000 и 3000 през 2012 г."
Спецификата на норвежкия пазар
"Електро колите все още не се купуват масово. В други страни правителствата помагат с облекчения от цените на дребно това да се случи. Уникалното в Норвегия е, че развитието на пазара на електромобили става с парите на хората."
Какво говориш, човече... Със 764 продадени електромобила за 5 месеца си е не масово ами и отгоре. Ние тепърва има да се масовизираме мноооого, докато стигнем само до тази масовост, но пък гледаме положително на нещата, работим усилено в тази посока и не виждаме причина пазарът на електромобили у нас да не се развие бързо имайки предвид същото това предстоящо навлизане на електро модели на Renault, Nissan и други марки.
[Източник: E24.no]