С BMW E-Scooter – повече от 100 километра на ток (видео)
От Мартин ХаджистойковПо време на BMW Motorrad Innovation Day 2011, BMW представи своя последен концептуален електрически E-Scooter. По-рано BMW Motorrad разработи друг електрически прототип, C1-E, като част от европейския проект за сигурност eSUM.
E-Scooter е замислен като превозно средство от бъдещето за придвижване в градски зони - съответно привличайки средства от германското министерство на транспорта, строителството и градското развитие — с две основни изисквания: производителност сравнима с тази на макси скутерите с ДВГ и дълъг пробег в реални условия на употреба...
Концептуалният BMW E-Scooter осигурява необходимата устойчива производителност и максимална скорост за сигурно и надеждно задминаване по градските пътища дори с двама души на борда. Машината е също така с състояние да стартира на стръмни участъци с втори пасажер.
Разработката покрива и нормативите за ускорение от 0-100 км/ч в клас 600cc при макси скутерите с ДВГ.
Високият капацитет на батерията позволява ежедневен пробег от над 100 километра. С тези способности, BMW казва, че E-Scooter концепцията осигурява дългосрочно решение за ежедневно пътуване в градски и извънградски зони без вредни емисии.
За разлика от съществуващите макси скутери с ДВГ, концептуалният електро скутер няма основна рамка. Вместо това, алуминиева кутия за батерията — в която се помещава и електронната система за наблюдение на клетките на батерията — играе ролята на рамка. Кормилната основа е свързана с нея, както и задната ранка и монтираната отляво единична вилка с директно закрепен за нея, хоризонтално инсталиран амортисьор.
Заради високата си изходна мощност, BMW Motorrad разработката не разполага с мотор главина с директно задвижване или планетарна скоростна кутия. Вместо това, високо производителната електро машина е монтирана зад кутията за батерията. Вторичното задвижване се състои от зъбчат ремък от електромотора към шайбата, монтирана аксиално на шарнирния пиньон на плаващата вилка. От там, мощността се предава чрез верига към задното колело. Когато E-Scooter намалява скоростта чрез 'убиране на газта' или спиране, освобождаваната енергия се възстановява, което удължава пробега на електро скутера с 10 и 20% в зависимост от стила на управление.
Електрокомпонентите, необходими за електрозадвижването са инсталирани върху кутията на батерията. Външната електроника на батерията постоянно събира и анализира данни, като температурата и волтажа на клетките на батерията и по време на движение, и в момент на зареждане. Силовата електроника играе ролята на контролна система за електро машината. Зарядното устройство включва кабел за зареждане, с който батерията може да се зарежда от стандартен домакински контакт.
В допълнение към другите компоненти, като ISO наблюдение на уплътненията, високоволтов индикатор високоволтов дистрибутор, е добавен и DC-DC конвертор. Той е нужен за промяна на високия волтаж в нисък за захранване на 12 волтовия скутер и особено за контролните уреди.
Батерията на E-Scooter концепта може да се зарежда чрез обикновен контакт в Европа, САЩ, Канада и Япония, без нужда от специална зарядна станция. Напълно изтощена батерия се зарежда за по-малко от три часа. Практиката обаче показва, че батерията рядко се изтощава докрай, съответно за зареждане е нужно по-малко време.
По време на пътуване, електромоторът и силова електроника се течно охлаждани, както и зарядното устройство по време на зареждане. Електрическата помпа за охлаждане върти охлаждащата течност от радиатора. Докато при повечето електромобили за охлаждане на батерията се използва течност, при E-Scooter концепцията батерията се охлажда с въздух за спестяване на място.
[От: Green Car Congress]
[Снимки: BMW AG]