Autolib – така споделят електрически коли в Париж
От Мартин ХаджистойковВтората конференция за електрическа мобилност в България е само на няма и седмица разстояние от нас, но ето удобен момент да ви запознаем с една от темите в програмата на събитието - новата система за споделяне на електрически коли в Париж, наречена Autolib, която има амбицията да стане не по-малко успешна от услугата за споделяне на велосипеди Velib, като изключителна пазарна възможност за бизнеса с електромобилни батерии на предприемача Венсан Болоре...
Autolib Bollore Bluecar визитка | |
---|---|
Електромотор | 50 кВ (68 кс) |
Батерия (литиево-полимерна) | 30 кВтч |
Макс. скорост | 130 км/ч |
Ускорение 0-100 км/ч | 6.3 сек |
Градски пробег с 1 зареждане | 250 км |
Трансмисия | Автоматична |
Маса | 1120 кг |
Обем на багажника | 350 л |
Места | 4 |
Дължина/височина/ширина | 3650/1610/1700 мм |
За да придобиете бързо представа за този нов тип услуга, предвид предлагането й в Париж, а не в София (засега), стартиралата на 2 октомври схема ще дава възможност за наемане на ултракомпактния мъник на Болоре, Bluecar, захранван с алтернативните литиево-метал-полимерни батерии на компанията. Цената? €4-8 за 30 минути за абонати на компанията, а разликата в тарифата е заради абонаментните планове - от €10 дневен (съответно €8 за 30 мин.), до €144 (€4 за 30 мин.) годишен.
"Целта ни е да заочнем да убеждаваме хората да преминават от концепцията за лична кола към тази за използване на кола чрез схема за споделяне", обяснява идеята генералният мениджър на Autolib Моралд Шибо.
Стартиралият в неделя проект ще послужи за двумесечен тест преди официалния старт на Autolib през декември и е поредният тест в голям мащаб на потребителския ни ентусиазъм за електрически коли в Европа.
Главно 'острие' на струващия €235 милиона проект е кметът на Париж Бертран Делано, а началото е дадено с 66 коли на 33 станции из цял Париж. Няма спор - сумата говори за наистина голям мащаб - до края на 2012 г. в схемата се предвижда да има на разположение 3,000 електрически коли, налични в над 1,000 станции из града.
Табличката отдясно ще ви даде представа за техническите показатели на Bluecar, а допълнението е, че моделът е дело - дизайн и производство - на топ италианската дизайнерска марка Pininfarina. Това наистина е скъп проект и по този повод мистър Болоре споделя, че очаква проектът да излезе на печалба от седмата си година.
Болоре казва оше, че батериите на Bluecar са по-безопасни от повечето литиево-йонни батерии, използвани в днешните електрически коли, защото са по-неподатливи на прегряване и са по-стабилни при циклите на зареждане и разреждане (каквото и да значи това).
Представянето и техническите детайли са важно нещо, но още по-важно е какво мислята хората.
Валентин де ла Сел, 30-годишна парижанка с 2 деца изглежда е подходящ клиент за схемата. Тя няма лична кола, но смята да се възползва от услугата за кратки пътувания.
"В момента в къщо прави ремонт и за да си осигурим материали трябва да наемаме кола, което е трудно", обяснява тя. "[Autilob] Схемата обаче трябва да е бърза и опростена, иначе хората няма да я използват."
Точно така, Вал. Право в целта. Кой би се метнал на нещо неефективно и за някои - скъпо. Имаме предвид обявените цени - ако във Франция те са конкурентни вероятно подобна схема в България би изглеждала по на място с по-ниски или приемливи цени.
Но пък и целта на ценовата система на проекта е да стимулира наемането на коли само за кратки пътувания, внася яснота зам. кмета Аник Лепети.
"Не се опитваме да се конкурираме с традиционните компании за отдаване на коли под наем," казва тя.
Е, ще следим отзивите за работата на системата в първите два тестови месеца, а със сигурност на електромобилната конференция в София ще научим повече за нея от поканения от организаторите Капитал и БАЕПС Дидие Мажинед от Болоре.
Все ще имате някакво мнение по въпроса - кажете го чрез коментарите отдолу и ако идеята за споделяне на електрически коли ви допада засега може да го покажете на другите, като натиснете Google + бутончето.
eCars.bg