Нов алианс за международен електромобилен шампионат от '13
От Мартин ХаджистойковОт миналата година насам (не че преди това не е имало) се занароиха състезателни електрически коли, че даже се започна с гонене на рекорди и организиране на състезания. В аматьорски вариант такива вече има не едно и две и участниците в тях просто се събират със своите електро коли, облепват ги в състезателен стил и се впускат понякога и в планински преходи. Често това се прави и с демонстрационна цел, за да става ясно, че електромобилите са способни на всичко, на което подлагаме и конвенционалните коли, но освен тези 'приятелски' състезания, има и по-задълбочени разработки. Nissan, например, създаде спортна версия на първата си съвременна масова електрическа кола - LEAF - наречена LEAF Nismo RC и понеже идеята на тази статия не е да прави преглед на всички останали състезателни електромобили, ще се спрем само на още една нова чудесия от този род - електрическия Quimera AEGT1...
Всъщност горният линк ще ви отведе към статията, която посветихме на модела по време на миналогодишния Автосалон Франкфурт 2011 и ако ви се струва химерно да карате скоро такава кола, може би не сте далеч от истината. Изглежда няма никаква Химера обаче в намеренията на спецовете по устойчиви проекти от Quimera, които смятат да си сътрудничат с Международната асоциация по моторни спортове {tooltip}IMSA{end-link}International Motor Sports Association{end-tooltip} и Aмериканските Льо Ман серии {tooltip}ALMS{end-link}American Le Mans Series{end-tooltip} чийто спонсор е Tequila Patr?n, за развитие на международни състезателни серии за електрически коли.
От тази година партньорите по проекта започват да подготвят инвеститори, публика, медии, спонсори и други заинтересовани участници за предстоящите серии, които да стартират от 2013 г. Шампионанатът по 'чист' професионален моторен спорт ще включва различни категории и ще бъде отворен за всички автопроизводители, които искат да демонстрират и развиват своите зелени линии в контролирана по отношение на разходите среда. Ето какво мислят в Quimera по въпроса:
По пътя към развитие на чисти моторни спортове новият алианс ще търси и подкрепата на другото основно направление - мотоциклетите - и разбира се - TTXGP Световният шампионат. На този етап това са водещите световни електрически серии и в процес ще се разглеждат вариантите са съвместни състезателни уикенди. Това ще гарантира събитие, което включва 'чисти' състезания на две и четири колела, със съответните значителни търговски и технически ползи, които ангажираните акционери ще могат да реализират.
Ето и разглежданите категории:-
GT. Организаторите обмислят две GT категории: изцяло електрическа GT (AEGT) (525 кВ – 700 кс); и Touring GT (300 кв – 390 кс). Представител на AEGT категорията е Quimera AEGT, с мощност на задвижващата система до 600 кВ и карбоново шаси. Хомологацията не поставя изисквания за произвеждане на минимален брой коли, а категорията ще позволява също и изобретателен дизайн на купетата.
В момента Quimera работи и по Touring GT прототипи - това е отворена категория, в която са поканени всички автопроизводители, макар че се разглеждат варианти за множество OEM шампионати в различни класове, с мощност до 350 кВ и карбонови или тръбни шасита. И тук няма да има изискване за изработване на минимален брой коли.
(Понастоящем организаторите на сериите преговарят за участие на модифицирани пътнически коли в първоначалните серии, с мощност до 150 кВ. Целта е да се осигури на автопроизводителите възможност да демонстрират технологиите при сегашните си електрически модели, като същевременно се осигури динамична платформа за въвеждането на състезателни серии без използване на течни горива.)
-
Открити колела. Ф3 тип (300 кВ – 390 кс). В последните две години Formulec разработва, развива и тества своя EF01 прототип - изцяло електрически едноместен болид, който ще постави основите на отворена категория, отговаряща на всички правила, с мощност до 350 кВ и карбонови шасита.
Скоро се очаква представянето и на кола от Ф1 клас, както и пълен набор от състезателни категории.
-
Други. Обсъжда се и участието на други два партньора за LMP тип серии, спецификациите за които все още не са готови. Друга потенциална категория е Дрифтинг (170 кВ - 220 кс), представител на която е изцяло електрически дрифт прототип на Quimera/Letteriello - AEDC01, с мощност до 250 кВ.
-
TTXGP. TTXGP Световният шампионат ще разшири формата си за включване на повече класове и различни състезателни формати.
И, както става ясно от видеото в статията за най-бързата електрическа кола - същият този Quimera AEGT01 - очевидно състезателните електрически коли няма да са толкова тихи, че да се притесняваме прекалено за липсата на моторен рев по предстоящите електрически състезания .
[От: Green Car Congress]