Понеделник, 23 Януари 2012 11:50

Масови електромобили – 'фитилът' се нарича ЕС стандарти

От
За да стане тази гледка масова в България, са необходими стандарти на ниво ЕС

Европейската експертна група по бъдещи транспортни горива публикува втория си доклад на тема инфраструктура за алтернативни горива и енергии, включително електричество. Препоръките за политически действия в този доклад ще бъдат база за предложения в Европейската комисия и предстои публикуването им в рамките на първото тримесечие на 2012 г...

Докладът разглежда пет различни политики, на чиято основа групата представя своите препоръки, а сред възможните направления са стимули, саморегулиране и регулаторни действия. Целта е чрез хармонизирани стандарти да се постигне определено минимално покритие с инфраструктура за алтернативни горива и енергии в рамките на ЕС, което да създаде необходимите условия за развитие на пазара.

Докато някои от членовете на групата смятат, че законодателството трябва да се стреми към равномерно разпределение на ниво ЕС, други си поставят по-високи цели, с намерение да играят водеща роля на алтернативния пазар на горива.

Ако това ви изглежда сухо и скучно като информация, може и да изглежда така, но първата стъпка към масово разпространение на електромобилите наистина е приемането на специфични ЕС стандарти в сферата на електрическата мобилност. Защото преди залагането на каквито и да било минимални изисквания за покритие от зарядни точки на територията на ЕС, е абсолютно наложително стандартизирането на AC и DC зарядните системи и протоколи. Експертната група препоръчва тези стандарти да бъдат разработени без по-нататъшно отлагане, за да не се затруднява масовото разпространение на електромобилите. "Стандартите за хардуер (конектори и кабели) и комуникационен софтуер са предпоставка за сигурен инвестиционен климат за необходимата инфраструктура", пише в доклада.

Хармонизирани стандарти в целия ЕС

Общите стандарти следва да осигурят техническа възможност всички зареждаеми електрически превозни средства да се зареждат и комуникират с всички типове зарядни устройства навсякъде в ЕС. Това е наистина абсолютно логичната стъпка - благодарение на стандартите сега можем да заредим конвенционалните си коли с гориво където и да било, нали? Електромобилите не правят изключение и бързото приемане на съответните стандарти за тях е крайно наложително.

Стандартите ще помогнат по-често да виждаме такива нестандартни засега надписи
Стандартите ще помогнат по-често да виждаме такива нестандартни засега надписи

За да се гарантира разгръщането на масовия пазар на електромобили, експертната група препоръчва във всички страни членки да се използва само един заряден конектор. По тази причина, електрическата индустрия, производителите на автомобили и оборудване смятат, че режим на 3 в комбинация с щепсел тип 2 е по-безопасният и по-надежден вариант за зареждане на електромобили на обществени места и трябва да бъде предпочитаното решение за стандартизиране и изграждане на инфраструктура в дългосрочен план.

Публична помощ, необходима в изграждането на инфраструктурата

Групата смята, че за развитието на инфраструктура за алтернативни горива ще бъде необходима и публична помощ. Предполага се, че пазарът сам по себе си няма да осигури необходимото минимално инфраструктурно покритие, затова препоръката на експертите е операторите на разпределителни системи да играят централна роля в това направление. След достигане на определено пазарно ниво, електрическата индустрия трябва да настоява за внимателна оценка на регулаторните модели в цяла Европа, за да се гарантира ефективно функциониране на пазара на зарядна инфраструктура. В тази връзка групата препоръчва минималният обхват на публична инфраструктура за зареждане да се определя на база километър основни пътища, а не по броя на зарядните станции, които се падат на регистриран електромобил.

Следващи стъпки

На 20 октомври 2011 г. Европейската комисия проведе обществено допитване, резултатите от което, заедно с препоръките, направени от експертна група, ще служат като база за предложенията за стратегии на развитие на алтернативните горива и свързаната инфраструктура, които се очаква да бъдат представени пред Комисията през първото тримесечие на 2012 г.

Това е на административно ниво. А на потребителско и корпоративно ние виждаме нещата така: колкото повече информация има, колкото са повече инициативите и конкретните действия в отделните държави, толкова повече ефективна паралелна работа по популяризирането на електрическата мобилност ще бъде свършена.

[Източник: cars21]

Прочетено 962 пъти Последна корекция Събота, 28 Декември 2013 00:16
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.