Вторник, 03 Април 2012 07:49

Ток или метан? А дали няма трети отговор...

От
Алтернативни коли

 

Тези дни под моя прибързан блог за отказа ми от електромобили се появи следния коментар: "Истината не е в електромобилите, а в колите на сгъстен въздух." Защо прибързан? Ами, стана така, че драснах това заблуждаващо заглавие ден преди деня на лъжата, но пък чистосърдечно си признах, че съвсем нямам намерение да се отказвам от електромобилите. Защо пък сгъстен въздух? Според Радослав, който направи този коментар и реагира бързо на моята покана да напише блог по въпроса, защото "с 3 бутилки от 'графен' леки, здрави и с 200 атмосфери налягане, се минават около 200 км"... Има и още...

"Ако въздухът се подгрява с пропан-бутан, с 3 бутилки въздух и 1л газ се минават 1200 км, зареждането става с 3-стъпален компресор, а от станция със сгъстен въздух става за минути." Като пробег и време за зареждане звучи много добре. И ако се притеснявате от 'процедурата' подгряване на възду с газ – "Бутилките имат живот 50 години и нямат поддръжка, а при разкъсване бутилката не се взривява, а се разнищва и няма експлозия. Бутилките от кевлар и сега са леки и вършат същата работа..."

Това е накратко технологията, която Радослав описва и ето как става задвижването:

Де факто и двете системи [електромобили и коли на сгъстен въздух] ползват ток за зареждане, но акумулаторите са скъпи, после трудно се рециклират, имат кратък живот и убийствена цена... А двигателите на Ди Пиетро се монтират директно на полуоските, тежат по 5 кг всеки, конверсията става за ден и не е скъпа. Колко струват акумулаторите и колко живот имат? Това е бъдещето, иначе с ел. колите пак ще ни обуят да плащаме за акумулатори.

С тази разработка на френския инженер Ги Негре нещата изглеждат доста чисти и евтини. Липсва само едно, производство...

Да се върнем, обаче, на въпроса от заглавието. Защото има и хора, които мислят по друг начин за цената и живота на батериите. Може и да ви се види странно, но това всъщност е сегашното поколение на... Ford. Част от голямата американска тройка, която и в момента продължава да бълва исполинско количество модели с големи бензинови двигатели, Ford се разграничи от другите американски авто гиганти, които по време на кризата не изглеждаха хич гигантски и сега са отново на крака благодарение на огромните правителствени заеми. Не е като да не се правят и алтернативни модели в САЩ. Все повече лекотоварни ванове, например, излизат от заводите с метанови уредби. Във Ford, обаче, поставят повече акцент върху електрическите модели, вместо върху метановите. Доказателството? Екипът на компанията, работещ по хибридни и електрифициращи програми бързо се разрасна до над 1,000 инженери, които работят в специално предназначено за новото направление съоръжение, с площ от 26,477m2.

Рай Наир е новият вицепрезидент на Ford по глобално продуктово развитие (от 1 април и това не е лъжа) и според него инвестициите в електрически превозни средства и ДВГ системи с понижен разход на гориво са "по-солиден залог", отколкото метановите задвижващи системи. В защита на този подход Наир казва, че инфраструктурата за зареждане с метан е все още ограничена, а ниската плътност на метана го прави труден за съхранение и транспортиране в превозно средство.

Вероятно ще се намерят мнозина на съвсем друго мнение, но това е хубавото на алтернативите - има ги и всеки може да защитава някоя.

Посоката за Ford вече ви е ясна и компанията очаква електрическите превозни средства да съставляват 10-25% от продажбите и през 2020 г. За тази цел през следващата година Ford ще утрои производството на своите хибриди, зареждаеми хибриди и електромобили в САЩ, спрямо капацитета от 2011 г. От тази година пък на пазара (засега в САЩ) се предлага и електрическия Ford Focus, към когото скоро компания ще добави зареждаемия хибриден седан Fusion Energi 2013. Точно на този модел Ford смята да намали периода за изплащане на инвестицията (покупката) на 3-4 години чрез подобрени батерии, но на този етап все още се правят изчисления и се работи за подобряване на технологиите.

Не е като да липсват метанови модели на пазара. Вече почти няма обаче и автопроизводител, който да не предлага или планира електрически варианти. Има значителен прогрес и в икономията на гориво в последните години в традиционното ДВГ направление. Така че, ако не друго, алтернативи определено има. А докато на въпросите от заглавието различните автопроизводители отговарят по различен начин, можем да бъдем една идея по-спокойни, че ще ни бъде гарантирано разнообразие. Иначе, както казва Радослав, може 'да ни обуят' пак Wink.

Мартин Хаджистойков

Прочетено 2956 пъти Последна корекция Петък, 27 Декември 2013 23:05
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.