Анти-ретро: Спасовден, Алеко и още в Ден 2 на eCars.bg с Ampera
От Мартин ХаджистойковНасред нашия Opel Ampera тест се случи нещо интересно – случи се така, че след една уговорка се появихме с чисто новия електромобил на Ретро парада на днешния Спасовден пред Храм Паметник Александър Невски. Ден 2 на първия тест драйв на Opel Ampera в България, поверен на екипа на eCars.bg, започна с кратко пътуване от офиса ни в Борово до църквата, където подредихме електромобила сред колите на първите пристигнали ретро ентусиасти. Постепенно целият площад се изпълни с коли и хора и се оказахме в позицията на промо доброволци, защото около Ampera буквално кипеше от хора и въпросите летяха от всички страни. И хайде сега, преди да продължим дългия разказ за втория ден на нашия продължителен Ampera тест драйв, да ви питаме набързо кой според вас беше най-задаваният въпрос за електромобила по време на краткото ни и така динамично присъствие на Ретро парад 2012 в София...
{minipolls id="ampera-vuprosi" progressbar_width="600px" title="Според вас кой въпрос задаваха най-често за Opel Ampera по време на Ретро парад София 2012?"}Това електромобил ли е?||Какъв е двигателят (с вътрешно горене)?||Колко километра изминава на ток?||... И колко струва?{/minipolls}
Не записвахме, то нямаше и как с по пет човека питащи наведнъж, но един от въпросите все пак се открои повече от другите. Да видим дали ще познаете.
Идеята наистина беше интересна, защото сред всичките ретро коли на парада, новата технология на Ampera контрастираше по невероятен начин. Интересът е голям, при анонс обиколката водещият на програмата обясни на публиката каквото знаеше за електромобилите, а ние отговаряхме с повече подробности.
Към обяд се наложи да тръгнем за снимки, след което в ранния следобед започнахме поредния тест, този път на Планинския режим на движение. От наше Борово трябваше само да се качим на околовръстното и оттам към Драгалевци. Точно преди да тръгнем по баира към квартала системата ни показваше, че имаме електроенергия за пробег от 39 км км и тогава превключихме на режим Mountain.
Веднага се забелязва промяна в работата на системата и колата някак намалява мощността, въпреки че не сме я и натискали по баирите нагоре. Другата промяна е, че на индикора за батерията изведнъж се появиха 25 км пробег, вместо 39-те, които имахме в Нормален режим. С около 50 км/ч карахме точно 9 километра по пътя към Щастливеца и въпреки бавното каране километрите пробег се топяха много бързо. На деветия километър зарядът се изчерпи и се включи бензиновия двигател, а след още километър спряхме да запишем някои параметри и решихме преди да тръгнем обратно да превключим отново на Нормален режим.
За наша изненада на екрана се изписа пробег от 12 км, което означаваше, че в батерията има енергия и с подобна скорост – 50-60 км/ч (по този път така или иначе не става за много повече, освен ако не се състезаваш) – потеглихме обратно. След първоначалното плавно ускорение надолу почти не се налагаше да използваме педалите за ускорение и спиране, защото инерцията се грижеше за ускорението, а с отпуснат педал за ускорение регенеративната система за спирането. Получаваше се приятен баланс и разбира се понякога преди по-остри завои използвахме и спирачката, но нейното по-силно натискане веднага измества показателя за ефективно каране от идеалната среда – да, въпреки наличието на система за регенериране на енергия при спиране трябва да знаете, че силното натискане на спирачката не е от най-ефективните похвати при шофиране или поне така е според технологията на Ampera.
Колкото бързо спадаше зарядът в батерията на качване, толкова бързо се връщаше обратно при слизането и на околовръстното шосе системата вече показваше 34 км електро пробег. Това определено ни изненада и след краткия преход до Борово, по-голямата част от който също в спускане, приключихме теста с още повече – 35 км за изминаване на електроенергия.
Равностметката от Ден 2 на теста е следната:
- Борово – Център 5 км: в режим Hold (съхранение на заряда) – разход 2.8 л/100 км
- Център – Борово същото упражнение
- Борово (старт с 45 км ел. пробег) – Драгалевци (налични 39 км пробег) където превключихме на режим Mountain
- На влизане в Драгалевци имахме 25 км пробег в режим Mountain
- След 10 км изчерпихме заряда и Ampera включи автоматично бензиновия двигател
- Избрахме отново режим Нормален, системата показа пробег за 12 км и тръгнахме обратно
- Ampera регенерира през целия път обратно и в Борово вече разполагахме с 35 км пробег на електроенергия.
Днешният тест беше специално за режим Mountain и след като миналата година ви разказахме за колега, пробвал "планинските" възможности на Chevrolet Volt - близнакът на Opel Ampera в Америка – в същия този режим, сега вече направихме собствен тест. Тогава в заглавието на статията използвахме думите "неподозирана ефективност" и сега се убедихме лично в тази наистина неподозирана ефективност и четем подробно Ampera блога на инженерите на Opel, за да се запознаем още по-детайлно с начина на работа на системата в този режим.
През цялото време наблюдавахме и какво се случва с пробега, който ни остава на бензин и с минималния разход на гориво, постоянното комбиниране на работата на системата и регенеративното спиране, показателят се колебаеше около 300 км (оставащ пробег). В края на теста на бордовия екран имахме показател от 296 км (при 304 км сутринта).
С всичкото това обикаляне ни остана електрически заряд за цели 35 км пробег, които решихме да оползотворим с едно пътуване до Панчарево и колегите стартираха малко преди да започнем този материал. С регенериране и ефективно шофиране в първите дни постигахме около 60 км пробег и сега най-вероятно ще се справим не по-зле, като вечерта ще имаме окончателните данни.
Утре ни предстои тест на дълго разстояние в режим Нормален до изчерпване на заряда (след пълно зареждане през нощта), след което шофиране с бензиновия двигател – откриване на първата електро колонка в Пловдив, зареждане там и обратно по същия път.
За последния тестов ден си оставяме спортния режим, за да се насладим на динамиката на Ampera и да видим какво се случва с по-типичния за мнозина стил на каране.
Сигурно имате въпроси – ще ви кажем и още, ако ни питате в полето за коментари отдолу .
eCars.bg