BMW ще продава i3 и i8 онлайн с 5-7 процента по-евтино
От Мартин ХаджистойковСветът се променя постоянно и с вече дълбоко залегналите в живота ни високи технологии и дигитално общуване, посланията на търговците също се нуждаят от (голяма) промяна. Толкова голяма, че BMW, например, за първи път ще продава коли по интернет, в опит да достигне до сърцата на повече купувачи за своите електромобили, с по-малко разходи. С по-високите цени на електрическите модели, това определено е хем оправдан, хем модерен ход...
Една директна платформа за продажби за новата "i" подмарка на BMW ще бъде уникална в бранш, в който, извън експериментите в малки мащаби, конкурентите оставят интернет поръчките на коли на дилърите. Разнообразието от стратегии на BMW за различните модели, включително дистанционни продажби изискващи поддържането на мрежа от автосалони, отразява предизвикателствата, с които автопроизводителите се сблъскват след години на разработки, докато колите с ниски емисии си пробиват път на пазара, при слабото все още търсене.
"Има значителен риск в подхода на BMW да популяризира "i" марката така директно," смята Стефан Братцел, директор на Центъра за автомобилно управление към Университета по приложни науки в Бергиш Гладбах, Германия. "Има риск за имиджа, ако не постигнат желаните резултати с очакваната бързина, както и основният риск с цената, която може да бъде понижена само с производство и продажба на по-големи количества."
Вчера (26 юли, 2012 г.) BMW i отвори официално своя първи (в света) салон за електромобили в Лондон, в който за момента са изложени само прототипи и инфо материали. Причината за това е, че първият от двата модела – i3 – все още се тества и се очаква да излезе на пазара през втората половина на 2013 г., последван от i8 през 2014-та. Без съмнение датата (и мястото) е добре подбрана да съвпадне с отквирането на Олимпийските игри, на които BMW е официален превозвач и сред 4,000 предоставени от компанията автомобила или 200 електрически (BMW ActiveE и Mini E).
Според изчисления на Frost & Sullivan разработката на i3 и i8 излиза около $3 милиарда на BMW. Какво трябва да стане, за да е успешна програмата? Със само 57% от предвидените продажби на електромобили с световено мащаб миналата година – 43,000 от 75,000 – очевидно са нужни много усилия и според нас на този етап най-вече в насоката, в която ние в eCars.bg работим – популяризиране и информиране за електрическата мобилност.
Но колко точно ще струват BMW i3 и i8?
Според Братцел, четириместният i3, който очакваме на пазара в края на 2013 г., ще струва около €40,000. За сравнение, най-евтиният вариант на 1-Серия на BMW започва от €23,850. BMW i8, от друга страна, е планиран за 2014 г. и ще струва над €100,000, по думите на шефа по продажбите на BMW Иън Робъртсън. При досегашни прогнози за около €45,000 за i3 5,000 надолу определено звучи по-добре.
И сега важната част – комуникацията! В това отношение начинът, по който купувачите на BMW i електромобили ще комуникират с дилърите и уебсайта е "все още в процес на планиране" и ще бъде обявен на по-късен етап. Засега е ясно само, че продажбите ще бъдат насочени към големите градски зони. Онлайн продажбите пък ще таргетират поколението шофьори, вече свикнали да правят покупки по интернет и ще бъде допълнение към възможността за конфигуриране на колата, която повечето автопроизводители ни предлагат – да си избираш цвят, тапицерия, джанти – тези неща, знаете....
Ами тест драйв?
Неминуемо на интернет платформата ще й бъде нужно известно време, за да набере скорост, защото повечето от нас ще искат да тестват колата – на виртуални впечатления едва ли някой разчита. В случая дори още повече, защото става дума за все още непозната за масовия потребител технология, която ще трябва да се доказва. Всеки ще иска да знае, че това, което купува, работи и за него има поддръжка, особено предвид по-високата за класа цена.
Интернет продажбите може да помогнат на BMW да намали разходите, защото те са наполовина по-ниски от тези при дистрибуторската мрежа. Това позволява онлайн цените да са 5-7% по-ниски от тези в автосалоните. Е, BMW няма как да отреже стандартната мрежа, която смята за основна в комуникацията с клиента за новите "i" модели.
Какви ще са критериите за дилъри
Продажбите на електромобили BMW ще повери само на дилърите с най-добри резултати, които разполагат с капацитет за работа с "i" моделите – чиято специфика са електрическите задвижващи системи и карбоновата структура. В Германия от 200 дилъра компанията е избрала около 45 да продават i3 и i8, като най-вероятно това съотношение ще се запази във всички останали държави. Кой ще предлага i3 и по-късно i8 у нас? Е, това предстои да разберем – надяваме се до края на тази година.
eCars.bg