Ще си купя електромобил, ако има пробег от най-малко... о, изненада!
От Мартин ХаджистойковE, това наистина ни изненада. Не сме правили представително проучване и засега имаме стотина гласа в анкетата на тема "какъв минимален пробег трябва да има един електромобил, за да си го купиш," но резултатите определено са интересни. При допитване до много по-голям брой хора може да се получат съвсем други отговори от доминиращите сега, но нашата цел е да инвестираме в твоето информиране за електрическата мобилност, така че да си наясно с възможностите на съвременните електромобили и да търсиш реално възможни неща. И ето какви са преобладаващите желания...
Най-много гласове има за пробег от 250 км. Честно казано това е доста разумен и зрял избор, предвид площта на България и очакванията за скорошно подобрение на технологиите, но реални очаквания. Без да пренебрегваме който и да било маршрут в страната, разстоянието между морето и столицата, например, по "горния" път е около 450 км. При 250 км пробег с едно зареждане на електромобил това означава само едно дозареждане, да речем във Велико Търново, а пък ако е и на бърза зарядна станция за 20 минути, не мислиш ли, че изглежда добре? Съответно, с очаквания на пазара в началото на 2013 г. Renault ZOE, чийто пробег трябва да е около 200 км, още през следващата година ще се приближим до желаните 250 км. Тогава в Европа пък вече ще може да се купува и Tesla Model S, който във варианта с най-малка батерия идва точно с 250 км пробег, на базова цена от $57,400.
Наистина, 250 км гарантиран пробег масово по-скоро можем да очакваме през 2015 г., защото сега имаме реално около 100 км за наличните на пазара модели при каране по магистрала, което намалява пробега заради по-високата скорост и увеличеното съпротивление. Съответно през 2013 г. се надяваме на пазара да излязат и първите серийни германски електромобили и вече до 2-3 години след това с подобрения във второто поколение и с катализатор засилващата се конкуренция, да имаме един гарантиран среден пробег от около 250 км и много по-развита зарядна инфраструктура. Не ти се чака толкова? Е, стига де, не е толкова далеч , а и още от следващата година, както вече стана ясно, ще се приближим много до "евтин електромобил с достатъчен пробег" като оферта, която да заинтригува много повече хора.
Засега наистина смятаме избора на 250 км за много добре обмислен и реалистичен и се радваме, че за него има най-много гласове. "Хубавите" варианти за 400 и 500+ са много примамливи, но трудно постижими в рамките на следващите няколко години масово при всички автопроизводители. Базовите 100 км пък са малко ограничаващи, въпреки че не е като да няма хора, за които това е достатъчно, още повече като се има предвид, че по статистика по-голямата част от шофьорите в ЕС изминават под 80 км дневно. Така, дори с пробег от 100 км имаш вършещо работа превозно средство, при това безшумно, динамично, чисто и забавно.
ОК, май е време да започнеш да питаш дилърите кога мислят да започнат да предлагат електромобили. Така те ще разберат, че има интерес и търсене и ще намерят повече смисъл в инвестицията, с която да започнат да ни предлагат електрическа мобилност.
Анкетата вече има над 100 гласа и нека продължим да събираме мнения – може пък нещо да се обърне .
eCars.bg / Elektromobili.bg