Как аз се подготвям за покупка на електромобил?
От Мартин ХаджистойковНе зная по какво може би си приличаме с теб, но понеже тук говорим най-вече за коли, ако и ти имаш стара кола, която проявява повече апетит към гориво, отколкото ти се иска, значи сме в една лодка. Също така може би искаш да си купиш електромобил, но пък цените не са ти по джоба. ОК, пак сме близо. Но какво може да се направи? Аз реших да не чакам нещо да стане, намерих съмишленици, които ми станаха партньори и хоп ето ти eCars.bg, че и Elektromobili.bg. Често пиша от свое име и се обръщам директно към теб, но всъщност всички в екипа мислим сходно и аз изразявам нашите идеи – просто пишейки така се чувствам по-естествено. За да се чувствам(е) по-добре пък в бъдеще, намерихме за интересно и вълнуващо да започнем да популяризираме електромобилите. Да инвестираме в твоето информиране, както обичаме да казваме. Това е мисия, която не гони краен резултат, но как да живеем с мисълта, че пропускаме нещо по-забавно, по-изгодно и много по-ефективно? Е, няма да стане така, и ще те вземем с нас :)...
Проблемът
Неприятна дума, но какво имаме сега? Несъмнено колите ни вършат работа. Включително нови вече има на доста атрактивни цени. Можем да зареждаме буквално навсякъде. Това ни удовлетворява. Върши работа. Тогава какъв е проблемът? Пусто стана много скъпо. Вчера тръгвам за Гърция и ха да заредя, вече не е дори 2.71, а 2.74 лв за литър. О, отдъхвам си с облекчение, преминавайки още покрай първата гръцка бензиностанция по-късно при вида на стряскащите 1.84 Евро за литър. Но това грам не ме успокоява – у нас, за нашия стандарт, цените на горивата са вече силно потискащи. Ето такъв ни е проблема. На мен, на теб, на всеки. Карам си стария Бенц, обичам си го, но това не го прави по-милостив към джоба ми. Ще трябва да го повторя, електромобилите са скъпи, и аз като теб не мога сега да си позволя (не че има голям избор), но това не ме спира да правя настройки в живота си, с които да се приближавам към този момент.
Възможностите
Да метна една метанова уредбица? Мнозина го направиха, вероятно и ти, защо и аз да не се присъединя. Всъщност, това си е по-чист вариант за придвижване, много по-леко е за джоба, пък вече може и да се зарежда на не малко места. Или пък да мина на нов икономичен дизел – предлагат се много такива, със завиден пробег. Не е като да не виждаме подобрение и в бензиновия разход. Директно впръскване и какво ли още не. Технологиите се подобряват. Мисля. Възможности определено има...
Решението
Така ли се подготвям за електромобил, ще попиташ, като обсъждам стандартните възможности? Всъщност, да, защото само така мога да оценя какво пропускам, ако не си купя електромобил. Спомням си как миналата година гледах шведски клип – Porsche срещу Tesla Roadster. Толкова ми хареса, че написах блог и го кръстих Как се губи Porsche в огледалото? Божичко, само ако обикновените електромобили бяха толкова динамични... Иска ми си и Nissan LEAF или Renault Fluence Z.E. да набират така. Не че Porsche-то е бавно. Няма такова нещо. Сума коли ускоряват като фурии. Защо ми е електромобил тогава? Човече, виж как сериен електромобил ускорява за 4.3 сек до 100 и ме питай пак. И това е само на видео. Карах "два пъти по-бавния" Ampera, който ускорява за 9 сек и когато се качиш, тогава разбираш за какво става дума. Направи го и ще си като мен, няма да искаш да слезеш. Да, най-якият Model S струва 100,000 долара, но и вариантът с най-малка батерия дърпа за под 7 секунди (но на половин цена). Все си е супер. А електромобилите ускоряват като луди в първите 2-3 секунди. Гледай някое видео на BMW електронавт или Audi е-пилот. Тези хора са от първите – те са "зелени", но и те се кефят здраво като че ли най-много на пъргавината на светофара. Да не говорим, че си безшумен и просто изчезваш пред другите.
Понякога ме питат "Колко харчи тоя Бенц (W126)?" Помдрънквам нещо... "Не го карам много", казвам. "Еди колко си..." Да, но ако ще ме питат колко ми харчи електромобила, ще съм викам да ме чуят и в другия квартал - "2 лв на 100 километрааааа"...
Гледам завистливо към новите функции на електрическите коли и ме е яд, че не мога да си заредя бензиновата кола на безплатно на синя зона (да, с един куршум два заека), камо ли да контролирам този процес с мобилния си телефон. Нито пък мога да пусна климатика 10 мин. преди да се върна в колата посред жегата (че да ми е гот да вляза на хладно), пак с мобилния. Гадост. Това става само с електромобил.
Живея на кръстовище. Квартално, но не е като да не минават доста коли. Често чувам една позната ситуация. Казвам чувам, защото няма нужда да я виждам. Боботене, още боботене и още боботене. Няколко коли са се събрали една зад друга. Някой пред тях паркира успоредно, мисли накъде да поеме или си говори с друг през прозореца. Кофти, всичко влиза бързо през прозореца ми. Шумно е, задушливо е. И след малко псувни, клаксони, газ до ламИрините, както казва един приятел. Ревът на двигателите прекрасно пасва на агресивните в този момент "чувства" на шофьорите. Но само си представи какво би било, ако имаше електромобил. Чакаш, ОК, кофти. Но не се чува нищо, не мирише. Ядосваш се, ОК, казваш някои не особено приятни неща, но след това като натискаш педала до долу, освен да излетиш напред не става нищо друго. Няма агресивен двигателен рев, колата просто не те предразполага към допълнителни отрицателни емоции и ескалация на яростта ти.
Та, ето такива работи си мисля, като се подготвям да си купя електромобил. Искам да имам нещо по-готино, което е дори по-динамично, забавно и ефективно. И модерно, разбира се. Трудно ми е да се разделя с моя Бенц и, да, електромобилите са скъпи. Но и животът ми е скъп. И аз жадувам да го подобрявам всеки ден. А ти?
Мартин Хаджистойков
eCars.bg / Elektromobili.bg