Тунинг на електромобили: Visteon e-Bee е неузнаваем Nissan LEAF (видео)
От Мартин ХаджистойковТунинг на електромобили – Nissan LEAF е добра "тема за модификация".
Преди десетина години се занимавах с внос на резервни част и за американски коли. Покрай тази ми дейност добре познавах името Visteon – от тях поръчвахме радиатори. Но сега определено се изненадах, когато разбрах, че Visteon, която всъщност има широка гама продукти, е пипнала много майсторски един Nissan LEAF. Всъщност, отвън няма как да сбъркаш колата, но при отваряне на врата, приликите свършват...
Идеята на Visteon е да ни покаже какви технологии можем да очакваме в нашите (електро)коли в следващите години и какъв по-добър начин от тунинг на съществуващ електромобил. Само че вместо Nissan LEAF, името е Visteon e-Bee. С тази концепция компанията демонстрира "интелигентна мобилност", като паралелно събира и разпространява полезни данни, свързани с водача на електромобила, като част от по-голяма мрежа за мобилност. Свързани с водача означава нашето поведение и стил на шофиране, използване на различните спомагателни системи, настройка на нивата на комфорт и интерактивност и др.
По-компактни елементи = повече вътрешен обем
Климатикът (парното) хапва не малко от енергия е батерията на първите съвременни електромобили. Nissan LEAF, разбира се, е сред тях. Затова, Renault, например, побърза да потърси ново решение. В резултат, ZOE ще закъснее с пазарния си дебют, но пък ще има инверторна термо помпа, която ще осигурява топлина много по-бързо, срещу много по-малко енергия. А това озачва повече пробег с батерия, която иначе няма по-голям капацитет. Затова в LEAF, Visteon – и съвсем нормално предвид факта, че се занимава основно с такива системи – започва точно от там, с нова отоплителна и вентилационна система. Тя очевидно е доста изкусно проектирана от инженерите на Visteon, защото само с тази модификация компанията постига значително увеличение на вътрешното пространство. Явно е, че са премислили изцяло позиционирането на цялата тази система с изработване на нов интегриран модул, който комбинира устройството за отопление, вентилация и климатизиране с охладителната система и термо помпа. Как точно е спечелено допълнително място в интериора? С изваждане на системата от обичайното й място под таблото. А концепцията на Visteon дори предлага възможност за персонален контрол от различните места в купето.
Засега, шофьорът все още е задължителен в колите, като изключим автономно движещите се Toyota Prius прототипи на Google. Затова Visteon удостоява наша милост водачите с нов три-екранен интерфейс. На централния екран се показва информация за пътуването, а два малки сензорни от двете страни на волана са за контрол и настройки на системата, както и за социални връзки. О! Сега остава само да се забием във Facebook и докато караме, което си е рецепта за друго забиване... Но пък, ако половинката ти реши да кара електромобила, ще може да си настрои по свой вкус нещата – във Visteon очевидно уважават свободата на личността .
Като погледнеш в огледалото, централното, обикновено знаеш колко настрани "покрива" като диапазон. Е, Visteon предлага друго решение – на мястото на доброто старо огледало има 180-градусов екран за задно виждане, който може да прожектира стандартна информация от типа на скоростта на движение.
Не зная дали такива промени са позволени, но хората от Visteon са спестили още място с преместване на въздушни възглавници в кората на тавана. Тя, както и другите елементи в тяхната e-Bee концепция, са от устойчиви материали. Текстурите, например, не са изработени чрез формоване, а с лазерно гравиране – ей на това му викам аз тунинг, защото така всяка кола може да е различна, което няма как да стане с използване на предварително отлети елементи. Съответно, всеки може да си поръча модули и панели по свой вкус. Ама спирам с това, че направо ми се нароиха в главата много чудесии... .
Интересното е, че Visteon демонстрира този e-Bee концепт на Electronica шоуто в Мюнхен, не някъде в щатите, и макар не малко от технологиите в прототипа да са далеч от пазарна реализация, идеята на проекта е да покаже какво е възможно да се постигне с модифициране на съществуващ дизайн. Друга цел на компанията е да проучи потенциала за намаляване на теглото с използване на устойчиви материали, а на мен този потенциал ми изглежда огромен.
Зная, че далеч не съм само аз, който изгаря от желание за нещо ново и интересно в авто света, решение, което да ни даде свобода да правим лесни и на прилични цени модификации на колите си. Ако това ти харесва, значи ставаме повече .
Видео, има на богато – кое ти харесва най-много?
[Източник: Visteon]
eCars.bg / Elektromobili.bg