Убиец на предразсъдъци – карането убеждава!
От Мартин ХаджистойковМоже още да го кажем и като "Око да види, ръка да пипне" – определено си важи и за електромобилите!
Колкото и да говориш на някого какви предимства има определен продукт и колко е готин, хората сме си такива – искаме да пипнем, да пробваме, и добре, че е така. Иначе не знаем къде щеше да му излезе края. И това важи особено за нови или непознати продукти. А електромобилите все още са точно в тази графа. За щастие, тестовете са много обнадеждаващи – резултати показват, че след проба възприемането се променя в положителна посока. Ще го подкрепим и с цифри...
По време на EEVC 2012 конференцията от 19-22 ноември в Брюксел, са представени резултатите от две отделни едногодишни електромобилни проучвания. В хода на тяхното провеждане в Швеция и Холандия, са отчитани всички възможни свързани аспекти и сега резултатите показват, че след интегриране на електромобилите в ежедневния живот на хората, повечето предварителни предубеждения се оказват безпочвени.
Тестът в Холандия – 26 електромобила в продължение на година
Нещата в "оранжевата" държава тръгват оттам, че холандското правителство решава да набере опит в сферата на електрическата мобилност чрез полеви тестове с помощта на Rijkswaterstaat (RWS), агенция към министерството на инфраструкурата и околната среда, поставяйки си две цели: RWS да събере повече информация за бъдещата мобилност и до 2015 г. една четвърт от автопарка й да е от електромобили.
Повече информация е доста общо, затова е редно да дефинираме по-точно нещата: предмет на проучването е събиране на:
- Данни за разходи
- Влияние върху околната среда
- Употреба
- Разпространение
- Поддръжка и други.
Тестовете са извършени в продължение на една година с помощта на 24 електромобила: 12 броя Nissan LEAF, 6 Mitsubishi i-MieV и 6 Peugeot iOn, както и 2 зареждаеми хибрида Toyota Prius (това е последният модел на най-продавания в света хибрид).
Ето ги и резултатите:
Консумация на електроенергия: При изминаване на 15,000 км с електромобил годишно се консумират средно 4327 кВтч.
За сравнение, средно холандско семейство изразходва 3480 кВтч за битови нужди годишно. По отношение от общото консумирано количество електроенергия от 121,815,000 Мвтч в Холандия имаме:
- 400 електрически коли (целта на RWS) се равняват на 1,731 Мвтч или 0.0014% от общото холандско потребление;
- 200,000 електрически коли (очакваният брой електромобили по пътищата на Холандия през 2020 г) се равняват на 865,400 Мвтч или 0.7% от общото холандско потребление на електроенергия.
Влиянието върху други потребители: Потребителски анкети разкриват, че (хм, поне на нас ни звучи някак логично) електрическите коли са възприемани като много по-тихи. В същото време потребителите споделят мнението, че на един следващ етап тези коли ще бъдат възприемани като конвенционални. В допълнение, по време на тестовете не е имало инциденти свързани с липсата на шум при електромобилите.
Спестяване на емисии: За общо изминатите в теста с електромобилите 233,000 километра, са спестени следните количества емисии:
- 333 грама частици
- 5.6 килограма NOx
- 15.1 тона CO2 нетно (отчитайки CO2 емисиите свързани с производството на електроенергия)
В мащаб, при 200,000 електрически коли и 15,000 километра на кола годишно, ефектите са следните:
- 3,214 кг частици
- 71,928 кг NOx
- 196 килотона CO2
Потребителско поведение: По време на тестовете потребителите са шофирали средно на къси разстояния, използвайки енергия далеч под капацитета на батериите, поради притеснения от пробега. С напредване на теста възприятията за електромобили им обаче се променят. На въпроса "бихте ли препоръчали електромобил на колеги за пътуване до работното място", например, в началото само 4.8 от 10 отговарят положително, срещу средно 7.7 в края на теста.
Обща стойност на притежание: i-MiEV, iOn и LEAF се предлагат с по-високи първоначални цени и имат по-голямо първоначално обезценяване, но по-ниските разходи при употреба означават, че общите разходи нарастват по-бавно, отколкото при конвенционален Renault Clio, например. За Rijkswaterstaat тези предположения означават и обратно изкупуване около 7 години след покупка за i-MiEV и iOn, и около 11 години за LEAF. Днес, при решение на Rijkswaterstaat за покупка на електрически коли за четиригодишен период, допълнителните годишни разходи биха били около €870 за i-MiEV, срещу Clio или €0.06/км. За LEAF допълнителните разходи са около €1,650 на година или €0.11/км на база пробег от 15,000 км годишно.
Тестът в Швеция – 50 електромобила в продължение на година
Другите резултати от изследвания са предоставени от Royal Institute of Technology of Stockholm (KTH), след едногодишен тест на 50 електрически превозни средства.
В това проучване са използвани 28 Mitsubishi i-MieV, 14 Fiat 500 EV, 3 Peugeot iOn, 2 Citro?n C-Zero и 2 Volvo C30, с участие на 30 частни и обществени организации, от август 2011 до юли 2012 г.
И тук при 85% от пътуванията са изминавани по-малко от 40 км в първите 7 месеца на теста, с тенденция за покачване в последните 5 месеца, изразяваща се в спад до 75% в следствие на по-доброто познаване на електромобилите и усъвършенстваната техника на шофиране (мда, 10% подобрение не е много, но все пак има такова).
Още малко статистика от шведските тестове показва, че преобладава зареждането на 230V, 10A, което удовлетворява 87,3% от участниците. 61,4% от тях пък казват, че са променили своето поведение на пътя: шофират електромобила по-спокойно и внимателно, особено при ниски скорости, при които колите са почти безшумни за пешеходците. Резултатът от тестовете? Около 2/3 от участниците са изявили желание компанията, в която работят да разполага с повече електромобили.
Заключение
В заключение ще кажем, че тези данни са изключително ценни и сме благодарни, че е положен колективен труд за тяхното събиране.Тенденцията за по-добро възприемане на електромобилите след година зад волана е очевидна, без да говорим за някакъв излишен ентусиазъм – по-скоро за вече осъзнати в личен и обществен план ползи и предмиства. Незначителното подобрение в пробега, който тестващите са си "позволявали" от друга страна е показател за това, че в тази насока логично има много за подобряване, преди да преодолеем в масова степен притесненията от пробега, било то чрез по-издръжливи батерии или по-бързо зареждане. Ако имате възможност да участвате в такова проучване, ще се включите ли? Въпросът важи и ако е при условие за взимане на електромобил на лизинг, като при програмата на BMW ActivE в САЩ.
[От: cars21]
[Снимка: Leafhebbers.nl]
eCars.bg / Elektromobili.bg