Нещо много важно за нашата електромобилна безопасност...
От Мартин Хаджистойков... е способността на аварийните екипи да разпознават електромобили и да са обучени за работа с (повредени) високоволтови системи.
Електромобилите все още са кът в много държави, но благодарение на интернет мнозина вече ги разпознават, особено моделите, създадени специално и само като електрически. Като Nissan LEAF и Peugeot iOn, например. В това число (е много важно да) са и хората, които се грижат за нашата безопасност. Но ако разпознаването на един емблематичен електромобил, дори катастрофирал, може да е сравнително лесно за аварийни екипи, като тези на бърза помощ или пожарната, зареждаемите хибриди, базирани на стандартни модели не са толкова лесни за "разгадаване". Затова е нужно обучение на екипите за бързо реагиране, за които електрическите превозни средства са просто нова задвижваща технология, която носи със себе си различни потенциални проблеми и предизвикателства в случай на катастрофа...
Но кой да похване тази инициатива? За щастие има кой и вече са изготвени материали за целта. Те не са ни под ръка, но различни организации в САЩ (като National Alternative Fuels Training Consortium и National Fire Protection Association), са разработили такива специализирани материали за запознаване на аварийни екипи с електромобилите.
Това е чудесно, но има и още – SAE International се включи активно в новото направление и пусна официален технически стандарт наречен "J2990-Hybrid and EV First and Second Responder Recommended Practice", който включва най-добрите практики за реакция в аварийни ситуации. Ето някои от тях:
- Поставяне на етикети на стандартизирани места в електромобилите отвън и вътре, идентифициращи наличието на високоволтови системи. С наличието на такива указатели аварийните екипи ще могат бързо да разпознават задвижващата система на пострадало превозно средство;
- Ръководство за бърза справка. Това би било нещо като "пищов" за аварийните екипи, който да им помага да идентифицират местата на високоволтови компоненти, високо якостна стомана и процедурите за изключване на високоволтовата и защитната система. Това би гарантирало в максимална степен използване на безопасни методи за спасяване и за аварийните екипи, и за пострадалите пътници;
- Препоръки към производителите за следване на общи стандарти за изключване на високоволтовите системи и снабдяване на електромобилите с най-малко два метода за иницииране на изключване и изолиране на високоволтовата система от останалите компоненти на превозното средство;
- Насоки от производителите за създаване на инструкции за безопасност за други оператори (като шофьори на пътна помощ), с чиято помощ те да могат да инспектират и боравят с повредени или не работещи хибриди или електромобили, с фокус върху високоволтовите системи.
Няма как да не отбележим, че първите съвременни електромобили като Opel Ampera, Mitsubishi i-MiEV и Nissan LEAF имат по пет звезди на краш тестовете. Но това в никакъв случай не е причина за каквото и да било успокояване, макар да е важна основа, която гарантира в не малка степен нашата лична безопасност. Ето някои от нашите блогове на тема безопасност при електромобили през 2012-та:
Chevrolet Volt, 'огнени' батерии и колко безопасни са електро колите
Renault ZOE мачканица – как се става безопасен електромобил
Опасен ли е електромобилът за моето здраве?
По време на втората конференция за електрическа мобилност в края на 2011 г. в София един участник в семинара, обиден, че асоциацията му не е поканена официално, използва възможността за задаване на въпрос, за да попита защо никой не говори за безопасността на електрическите превозни средства. Има ли и най-малка капка съмнение колко е важно това? Съмнявам се, че някой си го и помисля. И ето че в това най-сериозно и важно за нас направление – личната ни безопасност в аварийно ситуации с електромобил – вече се работи включително и в стандартизиращите организации. Разбира се, възприемането на общи стандарти, които производители и аварийни екипи да следват. А много важното нещо от заглавието е ние като потребители също да се запознаваме максимално добре с електромобилите, които ще използваме, защото поведение в стил машиналното маркиране на "Прочетох, съгласен съм" след дългите текстове в интернет може да ни коства много.
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
От: chargedevs.com