Неделя, 30 Декември 2012 09:54

Нещо много важно за нашата електромобилна безопасност...

От
bezopasnost elektromobili avariini sticuacii katastrofi
За работа по аварирали електромобили са нужни специални инструкции и обучение на екипите

... е способността на аварийните екипи да разпознават електромобили и да са обучени за работа с (повредени) високоволтови системи.

Електромобилите все още са кът в много държави, но благодарение на интернет мнозина вече ги разпознават, особено моделите, създадени специално и само като електрически. Като Nissan LEAF и Peugeot iOn, например. В това число (е много важно да) са и хората, които се грижат за нашата безопасност. Но ако разпознаването на един емблематичен електромобил, дори катастрофирал, може да е сравнително лесно за аварийни екипи, като тези на бърза помощ или пожарната, зареждаемите хибриди, базирани на стандартни модели не са толкова лесни за "разгадаване". Затова е нужно обучение на екипите за бързо реагиране, за които електрическите превозни средства са просто нова задвижваща технология, която носи със себе си различни потенциални проблеми и предизвикателства в случай на катастрофа...

Но кой да похване тази инициатива? За щастие има кой и вече са изготвени материали за целта. Те не са ни под ръка, но различни организации в САЩ (като National Alternative Fuels Training Consortium и National Fire Protection Association), са разработили такива специализирани материали за запознаване на аварийни екипи с електромобилите.

Това е чудесно, но има и още – SAE International се включи активно в новото направление и пусна официален технически стандарт наречен "J2990-Hybrid and EV First and Second Responder Recommended Practice", който включва най-добрите практики за реакция в аварийни ситуации. Ето някои от тях:

  • Поставяне на етикети на стандартизирани места в електромобилите отвън и вътре, идентифициращи наличието на високоволтови системи. С наличието на такива указатели аварийните екипи ще могат бързо да разпознават задвижващата система на пострадало превозно средство;
  • Ръководство за бърза справка. Това би било нещо като "пищов" за аварийните екипи, който да им помага да идентифицират местата на високоволтови компоненти, високо якостна стомана и процедурите за изключване на високоволтовата и защитната система. Това би гарантирало в максимална степен използване на безопасни методи за спасяване и за аварийните екипи, и за пострадалите пътници;
  • Препоръки към производителите за следване на общи стандарти за изключване на високоволтовите системи и снабдяване на електромобилите с най-малко два метода за иницииране на изключване и изолиране на високоволтовата система от останалите компоненти на превозното средство;
  • Насоки от производителите за създаване на инструкции за безопасност за други оператори (като шофьори на пътна помощ), с чиято помощ те да могат да инспектират и боравят с повредени или не работещи хибриди или електромобили, с фокус върху високоволтовите системи.

Няма как да не отбележим, че първите съвременни електромобили като Opel Ampera, Mitsubishi i-MiEV и Nissan LEAF имат по пет звезди на краш тестовете. Но това в никакъв случай не е причина за каквото и да било успокояване, макар да е важна основа, която гарантира в не малка степен нашата лична безопасност. Ето някои от нашите блогове на тема безопасност при електромобили през 2012-та:

Chevrolet Volt, 'огнени' батерии и колко безопасни са електро колите

Renault ZOE мачканица – как се става безопасен електромобил

Опасен ли е електромобилът за моето здраве?

По време на втората конференция за електрическа мобилност в края на 2011 г. в София един участник в семинара, обиден, че асоциацията му не е поканена официално, използва възможността за задаване на въпрос, за да попита защо никой не говори за безопасността на електрическите превозни средства. Има ли и най-малка капка съмнение колко е важно това? Съмнявам се, че някой си го и помисля. И ето че в това най-сериозно и важно за нас направление – личната ни безопасност в аварийно ситуации с електромобил – вече се работи включително и в стандартизиращите организации. Разбира се, възприемането на общи стандарти, които производители и аварийни екипи да следват. А много важното нещо от заглавието е ние като потребители също да се запознаваме максимално добре с електромобилите, които ще използваме, защото поведение в стил машиналното маркиране на "Прочетох, съгласен съм" след дългите текстове в интернет може да ни коства много.

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

  Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

От: chargedevs.com

Прочетено 1239 пъти Последна корекция Сряда, 02 Януари 2013 18:54
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.