Повече километри за BMW i3 с двуцилиндров двигател от мотоциклет
От Мартин ХаджистойковАко тривиалните 150 км не ти стигат, ще можеш да си вземеш BMW i3 с удължител на пробега.
Интересният i3 с четирите наполовина стъклени врати нещо позачезна в последно време. Май, очаквано (поне за мен) BMW няма да рискува – кой би се занасял с негово величество клиента? Машината просто върви много бавно. В последната година често хвърлях око на коментарите на Facebook страницата на BMW i – е, там често можеха да се видят призиви към компанията "да разкара" тези екстравагантщини. Уви, все искаме нови неща, ама като ни ги осигурят и панически се хващаме като удавник за сламка за "старото и изпитано" гребло наречено скука. Нищо де, то си е така, но пък ето че има още нещо покрай i3 – BMW потвърди, че ще предлага електромобила с опция за удължен пробег. Някои може и да не повярват, но става дума за двуцилиндров двигател от BMW мотоциклет...
Но за какво му е този чисто нов електромобил такава добавка? И интересното, е, че в BMW не само знаят защо му е, ами и какво ще й е търсенето. Така смята i-шефът на отдела за разработки Херберт Дийс, който официално потвърждава, че опцията за удължаване на пробега ще се предлага още от старта на i3 продажбите в края на годината. Цената не е ясно, но тя и тази на самия електромобил още не е известна. Но думата ми беше за интересното и то е, че според Дийс в началото на продажбите над 50 процента от клиентите ще си поръчват i3 с пакет за удължаване на пробега, след което процентът ще се стабилизира на 20.
Предварителната информация за BMW i3 гласи, че пробегът ще бъде в рамките на 100-150 км. О, да, това наистина започва да звучи тривиално. Толкова са ни набити в главите тези 150 км вече, че после 350-400 ще ни изглеждат като "1000 коня" . Но пък, като не могат да ги докарат с батерията тези 400 км, ето ти спасение – двигателче с генераторче да прави ток в движение. Така, BMW i3 би трябвало да изминава общо до около 400 км. Или поне така каза Дийс миналата седмица на автосалона в Детройт.
Двигателят от BMW мотоциклет е поместен под багажника (виж снимката) и е свързан с генератор, който презарежда батерията. И за да отличим нещата от {tooltip}зареждаем хибрид{end-link}След изчерпване на енергията е батерията този тип коли се задвижват от бензиновите си двигатели{end-tooltip}, при i3, като и при други електромобили с удължен пробег, двигателят с вътрешно горене не задвижва директно колелата, а генератора, който дава ток за батерията и от там за задвижващия електромотор.
Е, това ми хареса и е функция на прогнозата за 50% в началото и 20% по-натам (с поръчване на опцията). Защото i3 си пасва идеално на дневните ни нужди за придвижване в населени места. Но пък, ако си имаш и генераторче, може да мръднеш спокойно и по-надалеч, през уикенда, например. До там, обаче, защото Дийс добавя, че "за онези, които смятат да използват удължителя на пробега ежедневно, вероятно i3 не е правилният избор – за тях е по-подходящ зареждаем хибрид."
Всичко е въпрос на избор, разбира се. При очаквана цена някъде в порядъка на 40,000 опцията за удължаване на пробег със сигурност ще добави някоя и друга хилядарка отгоре, но при 40, колко са още 2-3, пък и, хей, всичко е въпроса на избор. Опитвам се да си представя дали ще има хора, които взимат i3 без генератора и ако им свърши някой път някъде тока да си казват "ехх, защо не го взех с удължител". То, не че не може да си караш електромобила "на резерва" като бензиновата кола, ама не е много добра идея и се надявам бъдещите електромобилисти да са наясно от самото начало с това.
Това е, приятели, BMW i3 ще може да се кара и до 400 км, макар и не само на ток, така че имате избор – остава да го направите, като му дойде времето!
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.