Месец преди премиерата: Renault Kangoo Z.E. и Twizy в България от лятото
От Мартин ХаджистойковВ средата на юни на софийския Автосалон 2013 очакваме Renault България да представи официално електрическите автомобили Kangoo ZE и Twizy. И чудатото електро мини, и електрическият миниван се радват на супер продажби в Европа, което до голяма степен се дължи и на определено приличните им, особено като за електромобили, цени...
Първите електрически коли от голям производител бяха регистрирани в София през 2011 г. Може и да пропускаме нещо, но това знаем – няколко Peugeot iOn и Citroen C-ZERO тръгнаха по нашите, най-вече градски, пътища. После през 2012 г. се появи и Opel Ampera, а гамата от електромобили у нас допълват две мини коли – Вромос Киви и Tazzari Zero. Толкоз! Поне откъм установени автопроизводители. До таз пролет, обаче, когато истинското електромобилно раздвижване най-после се зададе. Този път реално – куриерската компания Спиди си е поръчала 20 броя Renaul Kangoo Z.E. Новината излезе в Капитал и макар че Renault България още не оповестява нещата официално, те са факт.
Супер новина, не ще и дума, но и това, че само след малко повече от месец ще има официална премиера на два електромобила у нас, е също толкова интересно. Вярно е, не става дума за масова компактна кола, но и това ще дойде под формата на Renault ZOE. Не знаем дали ще е тази година, но пустият ентусиазъм не ни оставя на мира и едва ли ще спрем да тормозим хората от Renault за информация по въпроса. И да не стане през 2013 вносът на ZOE, сега важното е, че вече има вече някакво реално раздвижване в българската електрическа мобилност.
Сега ето по нещо за двата електромобила, които идват у нас това лято:
Renault Kangoo Z.E.
Тихомълком, френската електрическата "баничарка" натрупа продажби в Европа, а наскоро на Facebook страницата на Renault Z.E. се появи снимка с излезлия под номер 10,000 от поточната линия Kangoo Z.E. Прилична част от новите собственици са германци – няма подобни електромобили от техни производители на пазара и ето, че Renault си осигури предимство. Ето малко техническа информация за Kangoo Z.E.:
- Електромотор: 44 кВ, 226 Нм
- Батерия: 22 кВчт;
- Реален пробег: ~ 125 км през лятото, ~ 80 км през зимата;;
- Макс. скорост: 130 км/ч.
Товарният обем зависи от версията, а цените за България се надяваме да разберем по време на автосалона. Това, с което тепърва ще свикваме, е начинът, по който Renault предлага своите електромобили – с отделен лизинг на батерията. Kanzoo Z.E. не прави изключени и за ориентир, базовата цена в Германия e €20,000, а лизингът на батерията започва от €73 на месец.
Renault Twizy
Толкова малък, че три паркирани на пряко се побират на стандартно парко място, Twizy е сред най-евтините електромобили на пазара сега. С над 10,000 продадени в Европа от дебюта през 2012 насам, употребяван Twizy вече може да се намери лесно, а нов ще ви струва най-малко €6,990, плюс €50 месечно за батерията. Отново, за понятието "цена на Renault Twizy в България" информация все още нямаме – очакваме я скоро.
Twizy е наистина компактен, но и много забавен, на което вероятно до голяма степен се дължи и успеха му. С реален пробег от около 50 км с едно зареждане на батерията, мъникът е идеален за градски нужди – пробегът е предостатъчен, а паркирането, по-лесно дори от това на smart fortwo. Ето малко технически данни за Twizy:
- Електромотор: 4 кВ (Urban 45) и 13 кВ (Urban 80);
- Батерия: 6.1 кВтч;
- Реален пробег: ~ 50 км;
- Макс. скорост: 45 км/ч (Urban 45) и 80 км/ч (Urban 80);
- Тегло: 474 кг (вкл. 100 кг батерия)
- Дължина: 2.37 м;
- Ширина: 1.19 м.
В България
След новината за първата по-съществена фирмена поръчка за електромобили у нас е логично да си зададем въпроса дали тя ще повлече крак. Можем да очакваме такова развитие, знаейки, че вече предстои и премиера, което следва да означава и че компанията ще предлага сервиз и поддръжка. Това е премахване на сериозна пречка пред продажбите и без да можем да прогнозираме как ще вървят те за Kangoo ZE и Twizy в България, сега имаме стимул да популяризираме още по-активно електромобилите.
Дано други фирми и/или организации бързо да се заразят от Спиди и това да доведе до повече продажби. Същото важи и за Twizy, само с разликата, че клиенти за него по-скоро ще са млади и модерни хора, като феновето на лицето на Twizy, Дейвид Гета. Сега вече има и по-солидна причина за развитие на зарядната инфраструктура. Предстои много, ще става интересно, електромобилите най-после идват по-осезаемо и в България – време е за "Drive the change".
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.