В петък, руският премиер Владимир Путин попълни списъка с превозните средства, зад волана на които е заставал през годините на заеманите от него висши държавни длъжности. Този път премиерът изпита най-новата руска хибридна кола "Ё-мобиль", чието серийно производство ще бъде стартирано от бизнесмена Михаил Прохоров през 2012 г.
Странно име
Два модела на новаторското возило - микрован в бежово-кафяво и крос-купе в синьо-бяло - са били докарани в резиденцията на министър-председателя в Ново-Огарево извън Москва преди срещата на правителствената комисия за високите технологии и иновациите.
Откривайки заседанието, Путин се е отклонил от подготвена реч и като пример за развитие на модерни технологии е дал новата "Ё-мобиль" платформа, призовавайки участниците да "се стремят именно към такива продукти, изцяло нови идеи и техните приложения."
Паралелно с това обаче, Путин признал, че името на новия хибрид го обърква до известна степен.
"Името, разбира се... не е ясно как сте го избрали. Може би дори е добра идея... но във всеки случай, привлича внимание", коментира министър-председателят с усмивка.
За всичко останало, свързано с новата кола, Путин е говорил без насмешка, независимо от съвпадението с деня на хумора, 1-ви април, който се отбелязва в много страни.
Изборът на името "Ё-мобиль" компанията-производител обяснява с факта, че началната буква е уникална и съществува само в руския език. Освен това, "ё" е седмата буква от азбуката и това число винаги е свързано с понятията за щастие и късмет.
В същото време графично буквата "ё" не е нещо ново в световната автомобилна индустрия. По-специално, тя присъства в логото на френската компания "Ситроен", въпреки че не е част от френската азбука.
Тест драйв
След правителствената среща г-н Путин е излязъл на двора на резиденцията, където са били изложени петвратият микрован и тривратото крос-купе. И двете коли са били без регистрационни нпомера или каквито и да било други обозначителни знаци, с изключение на голямо лого "Ё".
Преди да седне зад волана на колата Путин е разговарял с главния инженер на "Ё-колата" Андрей Бирюков, интересувайки се от цената на новия хибрид. Според Бирюков с всички опции колата ще има цена от около 22,000 лева с оборудване, включващо четири задвижващи колела, автопилот, борд компютър, климатроник, навигационна система GPS/GLONASS и много други. Сравнително ниската цена на превозното средство се постига с използването на нови материали от типа на полипропилена, който е по-евтин от традиционно използваните в автомобилната индустрия.
Путин кима одобрително.
Стоящият до тях заместник министър-председател Сергей Иванов, който в правителството отговаря за въвеждане на ГЛОНАСС, с интерес надникнал в салона, за да види големия дисплей за навигацията на арматурното табло. Останалите членове на правителството разглеждали "Ё-мобиль" отстрани, очевидно решени да оставят запознанството с колата до влизането й в масово производство.
Според Бирюков, в момента близо до Санкт Петербург се изгражда заводът, в който ще се произвежда "Ё-мобиль", а първите произведени коли се очакват през септември 2012 година.
Премиерът първо е пробвал микрован версията с коментар, че салонът е удобен, но след това се е спрял на спортното крос-купе. Министър-председателят седнал зад волана, а до него се настанил генералният директор на "Ё-мобиль". Шефът на Онексим Груп, Михаил Прохоров, чийто ръст е над 2 метра, е подкарал микрована, доказвайки, че возилото лесно може да се управлява и от високи хора.
История на създаването
През декември миналата година, ръководителят на Онексим Груп (която притежава 49% от "Ё-Авто"), Михаил Прохоров представи три варианта на хибридната "Ё-мобиль" кола - хечбек, комби и крос-купе. Разработката на "народната кола" бизнесменът обяви още в началото на 2010.
Предвижда се задвижването да става с бензин или газ и в допълнение към двигателя с вътрешно горене да има електрически мотори, които да привеждат колата в движение.
Първоначално, "Ё-мобиль" ще използва конвенционални двигатели с вътрешно горене чуждо производство, които работят както на газ, така и бензин. От тях ще се захранва електрически мотор, задвижващ колата. Такава система ще намали разхода на гориво до 3,5 литра на 100 километра, в момент, в който традиционните малолитражки "хапват" по 4-6 литра на 100.
В следващата серия "Ё-мобиль" ще разполага с нови роторно-лопаткови мотори, които ще позволят на колата да ускорява до 130 км/ч. Пробегът на "Ё-мобиль" е 400 километра.
Доставчик на части за новия проект може да се стане Австрийско-канадската компания Magna. В момента, според Бирюков, "Ё-мобиль" използва вносни гуми, джанти, седалки и други компоненти. Купето, батериите и софтуерът обаче се правят в Русия.
Годишното производство в първата фаза ще възлиза на 10 000 коли. В бъдеще, компанията очаква да изгради фабрики в 5 до 7 региона на страната, като в същото време започне сглобяването на "Ё-мобиль" в други две европейски страни.
"Ё-Авто" е 51% собственост на компанията "Яровит" и 49% на групата Онексим.
Източник: Риановости